Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gäst
Gäst

Sugen på att hyra?

Åtta andelar av den här futuristiska farkosten erbjuds för 1,5 miljoner euro styck. Sjösättning nästa år. Lord Norman Foster kan inte bara designa broar och eleganta byggnader. Hans senaste projekt sträcker tentaklerna in i båtbranschen och då handlar det inte om ekor utan om en futuristiskt designad serie av lyxyachter, med en aldrig tidigare skådad linjeföring. När Lord Norman Foster fick i uppdrag att designa det återförenade Tysklands nya riksdagshus i Berlin satte han upp tre kriterier för sitt danande: glas, ljus och luft. Det slutade med en ansenlig glaskupol högst uppe på nyskapelsen. Dessa element återfinns även i »Signature«, som nyskapelsen heter. Hon byggs på uppdrag av ett relativt ungt engelskt företag, YachtPlus Ltd., som fött en ny idé om båtägande - delägarskap eller timesharing som det kallas på nysvenska i vissa kretsar.

 

Tanken bakom projektet är att hugade spekulanter köper andelar i båten och kan utnyttja yachten under en tid. Fartyg i denna storleksklass kan utnyttjas hela året eftersom de är oceangående och när Medelhavet blir för kallt kan man alltid flytta skuta och verksamhet till exempelvis de karibiska öarna eller till en annan del av klotet där klimatet är angenämare. När startskottet gavs för den första båten för ett år sedan hade man även öppnat en option på ytterligare två systerbåtar. Genom en helt oanad efterfrågan har redan nu bygget av de två extra båtarna påbörjats, och hos YachtPlus har man börjat fundera på att utvidga planerna till att omfatta inte mindre än totalt tio båtar.

 

Ägandekonceptet, som döpts till »Fractional ownership«, består i att den hugade spekulanten måste köpa minst en 1/8 av båten, vilket i pengar räknat motsvarar 1,5 miljoner euro. En andel kan däremot delas av flera personer. Varje båt ägs av maximalt åtta andelsägare och båten står totalt till förfogande under 40 veckor per år, det vill säga varje andelsägare förfogar över båten under fem veckor, varav två under högsäsong. Skulle den stressade delägaren finna att tiden blir för knapp att utnyttja sin juvel, tar YachtPlus hand om uthyrningen under den tid som vederbörande annars skulle ha utnyttjat båten. Båtens ständiga besättning på åtta man, inklusive kock och servitriser, sörjer för att allt hålls tipp topp för de maximalt tolv gäster som kan vistas ombord. Signature byggs av ett italienskt varv - vad annars - närmare bestämt av Rodriguez Cantieri Navale i La Spezia. Företagen har en gemensam nämnare, nämligen att den italienska banken Banca Intensa är delägare i både Rodriguez och YachtPlus. Rodriguez sysslar inte bara med fritidsbåtar av den grövre kalibern utan bygger även så triviala tingestar som färjor och minsvepare. Om man betänker att Signature mäter 41 meter från för till akter kan sådana erfarenheter vara till stor nytta.

 

Lord Norman Foster har redan tidigare låtit sina skickliga fingrar medverka vid båtdesign. På uppdrag av en japansk miljonär ritade han 1991 »Izanami«, med 58,5 meter världens då största yacht av aluminium, som sedan färdigställdes hos det tyska båtvarvet Lürssen 1993. Men »YachtPlus Signature Series« som han designat exklusivt för YachtPlus är av en annan kaliber. Att beskriva båten i ord är nästan inte möjligt men dess silhuett beskriver en hyperbelliknande båge som stiger från fören upp till targabågen, där kommunikationstekniken sitter monterad, för att sedan mjukt falla ner mot akterdäcket och badplattformen. För att inte sikten från styrhytten ska störas av starkt sluttande glasytor är skrovets sidobågar delvis fribärande och styrhyttens rutor vertikalt monterade. På sidobågarnas förliga del är ett Biminitak monterat som kan användas i hamn. Därunder föreställer sig Foster ett fördäck i två plan som ska kunna tjänstgöra som ägarens privata däck, vilket som sig bör finns på huvuddäcket.

 

Rikligt tilltagna glasytor i salong och Skylounge på övre däck kommer att förstärka intrycket av ljus och luft - allt enligt Lord Fosters intentioner. Självklart hör tender och Jet Skis till standardutrustningen liksom en nersänkbar, till och med dränkbar, badbrygga eller »stranddäck« som YachtPlus föredrar att kalla den. Fribärande öppna trappor på både babords- och styrbordssidan leder från akterdäck upp till flybridge och hjälper till att förmedla det öppna och luftiga intrycket.

 

I maj 2008 är det planerat att »Signature I« ska sjösättas. Sin vana trogen har Norman Foster valt aluminium som material i både skrov och överbyggnad. Trots detta kommer den 41 meter långa lyxyachten att ha ett maffigt deplacement: 205 ton. Två Caterpillar C32-motorer med vardera 1 044 kW kommer att driva fram båten med en fart av max. 17,5 knop. Bränsletankar på 21 000 liter ger båten en räckvidd av 1 500 sjömil vid makliga tolv knop. Två generatoraggregat om vardera 80 kW, vattenberedare med en total kapacitet på 6 200 liter per dag och aktiva stabilisatorer ser till att komforten är minst lika hög som hemma.

 

Text: Lennart Nilsson

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...