Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Storsäljaren i Gnällbältet - Johnny Leinonen

Vem har Sveriges största marina och är världens största Hondahandlare? Och har varit med om 54 dygns strapatser i Robinson?

Johnny Leinonen, Robinson-Johnny, började sin resa i båtbranschen med ett praojobb hos Harry Hansson Marin i Göteborg. Han hade avslutat sina studier på ekonomisk linje och var beredd att ta klivet in i verkligheten. På två veckor sålde han fyra båtar. Han blev anställd som säljare och fick så småningom ansvar för firmans Watski-butik. Unge Leinonen var äregirig och målinriktad och visade blixtsnabbt att han var född säljare. Han kan sälja vadsomhelst. Även blåslampor i helvetet.

»Under Watskiåren reste jag på inköpsresor med kollegan Micke Wulff. Senare ringde han mig och frågade om jag kunde tänka mig att köpa Marin & Fritid i Askersund tillsammans med honom. Jag var 22 år då och det handlade om 2, 6 miljoner med moms. Jag hakade på och sålde min bostadsrätt i Partille för 225 000 kronor och sen lånade vi 800 000 i Föreningssparbanken med gamle ägaren som garant. Snart hyrde jag ett litet kontor här i Laxå, där vi är nu. 35 kvadrat. Möblerat med en gummibåt där jag hade telefonen. Sålde mindre båtar och utombordare. Sen ökade det på och min kompanjon klev av. För tio år sen köpte jag hela området. Idag äger vi allt.«

Johnny Leinonen är med rätta stolt över vad han har åstadkommit. Och här växer fram en utåtriktad man med sinne för snabba affärer. En snubbe som vet vad han vill. Som har kursen klar. Vittringen på bra business. Som finner livsglädje i att jobba. Omsättningen har ökat hela tiden och i år passeras nog 100 miljoner. Då ska man veta att när det gäller båtar är Johnnys segment inte det dyraste eller största. Här gäller små och medelstora båtar. Mest Ryds, Bella, Flipper, Bayliner. När det gäller nya båtar upp till 26 fot. Och motorer. Han är Hondas störste återförsäljare av utombordsmotorer. I 15 år har japanerna prisbelönat firman. Plaketter finns litet här och var i kontorsbyggnaden. I år har även Mercury prisat Marin & Fritid.

»En av våra tillgångar är flexibiliteten. Och praktiskt taget ingen personalomsättning. De som jobbar, 16 på årsbasis, har alla varit med från början. Vi är inte rädda för nånting, jag byter gärna in en gammal PV som delbetalning i båt, men då ska det skönjas en affär med bilen. Vi är medvetna om vikten av marknadsföring. I vårt område finns 7-8 tidningar där måste vi synas. I kommersiella lokalradion i Värmland är vi flitigt med. Vår placering vid E 20 är bra. Här passerar 360 000 bilar om året. Tydliga skyltar meddelar att vi är Sveriges största båtutställning. Och vi har också husvagnar och motorcyklar. Båtar och båtmotorer är vår nisch. Förbipasserande som avsuttne kulturministern Leif Pagrodsky köpte en båt till sitt sommarställe på Musö på Västkusten. Hela Sverige är vårt handelsområde. Hasse »Kvinnaböske« Andersson var inne här och köpte ett ekipage nyligen.«

Laxå är den kommun som det går sämst för i Sverige. Här är det risigare än i surnorrlandskommunerna. Och här driver Robinson-Johnny tillsammans med sina medarbetare stor och lukrativ verksamhet. ESAB har bommat igen, inget Systembolag i närsikte, träindustrierna ett minne blott. Men signalkräftor finns. Robinson-Johnny? Två gånger har han varit på Robinsonholmen. Avsnörd från verkligheten. Om han som en annan Robinson ritade i sanden och öste den i havet för att meddela sig med yttervärlden är inte klarlagt, men att den senaste vistelsen på ön i 54 dygn var omvälvande är helt klart. Och också nyttigt för affärerna.

»Jag hade ingen dålig uppväxt. Men mamma var ensam med mig. Med allt vad det innebär. Jag var rätt påhittig och inte särskilt lugn. Men det mesta har numera fallit på plats. Och min medverkan i Robinson ... i början tänkte jag att det naturligtvis skulle vara omöjligt att lämna firman i veckor. Utan kontaktmöjligheter. Utan mobil, utan e-post. Men med facit i hand var det ett genidrag att ge mig in i det där. Jag, Robinson-Johnny, har fått hundratals helsidor i pressen. Gratis reklam! Familjen har jag alltid lämnat utanför. Allt har fokuserats på Robinson och Marin & Fritid i Laxå och vår affär i Örebro. Varje vår gör Nerikes Allehanda och Örebrokuriren helsidor om den stundande båtsäsongen. Det roterar kring Robinson- Johnny och Sveriges största båtutställning i Laxå. Det är inte så illa. Men jag vill påstå att vi jobbar hårt. Våra kunder är i centrum. Hela tiden. De ska bli och vara nöjda.«

När förre statsministern Göran Persson köpte snurrebåt av Johnny skrev naturligtvis tidningarna om den nya Harpsundsekan. Vem hade tipsat? En god gissning är att Johnny eller någon av hans reklamsinnade medarbetare larmat medierna. Persson, Stjärnhov, inhandlade en Ryds 485 med en Honda 50 hästars på aktern. »Vi kallas ibland för båtbranschens Ullared. Ärlligt talat var det i samband med Robinson som det började hända saker fortare. Jag, Robinson-Johnny, har genererat hundratals helsidor i tidningar. Förutom annat mediebrus. Jag blir påmind om Robinson dagligen. Det har gått så bra att jag är mångmiljonär och skulle kunna glida omkring. Men det är inte min läggning. Jag älskar att jobba. Jobbet och därefter familjen hemma i Motala. Tre barn med samma fru. Äldsta grabben 11.«

Marin & Fritids område invid E 20 i Klockartorp, Laxå, är ett successivt uthugget skogsområde som i juni är att likna vid ett jättelikt gärde med diverse båtar i smärre klungor, fyllt också med husvagnar, trailar och en hög mycket bättre begagnade båtar. När det är vår är det packat med båtar. Ibland i travar. Nu är det glest, tycker Johnny. Allt är omgivet av en vallgrav. Man planerar att inköpa ytterligare ett antal tunnland för framtida expansion. En motsvarande anläggning i huvudstaden hade säkert dragits med hyreskostnader runt 10 miljoner årligen. På 10 år blir det 50 miljoner. Ren förtjänst, konstaterar icke utan belåtenhet Johnny och vandrar utmed vallgraven. Däri finns såväl spegelkarp som gräskarp. För dagen osynliga. »Framtiden, Johnny, du är 40 år och miljonär, vad sker?«

»Har blivit erbjuden 15 miljoner för Marin & Fritid i Örebro. Varför sälja? Då får jag bara en konkurrent till. Nej, jag älskar att jobba. Efter Robinson har jag blivit en annan och bättre människa, tror jag. 54 dygn avskuren från verkligheten var omtumlande. Numera har jag mycket lång stubin. Har tålamod. Vägde 96 kilo när jag gick på ön, 83 när det var över och jag fick den första svala ölen. Öl trodde jag knappt fanns. Liksom sötvatten och tandkräm. Jag kanske har en affärsidé här. Ta 50 toppstressade direktörer och sätt dem på en ö med Robinsonstuk i 60 dygn. De kommer tillbaka som nya människor. 500 000 ska det kosta.«

Text: Leif A. Sandberg

Foto: Jenny Groth

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...