Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst
Gäst

Stjärna blir årets jubilar på Båtmässan 2013

• På Båtmässan kan man hädanefter få träffa, se eller uppleva "Årets Jubilar". Den eller det man firar behöver inte nödvändigtvis vara till åren kommen, men Båtmässans första jubilar blir Stjärnbåten som fyller 100 år nästa år.

På Båtmässan kan man hädanefter få träffa, se eller uppleva "Årets Jubilar". Den eller det man firar behöver inte nödvändigtvis vara till åren kommen, men Båtmässans första jubilar blir Stjärnbåten som fyller 100 år nästa år. Vi kommer att ställa ut en riggad och vackert renoverad Stjärnbåt och ha ett fylligt program på Förverkliga Dina Drömmar-scenen kring Årets Jubilar, berättar mässansvarig Bengt Wallin. Den första Stjärnbåten byggdes på Ängholmens Varv 1913 av Janne Jacobsson, konstruktör på GKSS. Klassens verkliga storhetstid var från 1930 till slutet av 1960-talet och många framstående kappseglare började sin bana i Stjärnbåten, bland andra, Peter Hjörne, Pehr Gyllenhammar, Stig Wennerström, John Albrektsson och Per Seldén. Och för en av Sveriges mest kända seglare och segelbåtskonstruktör, Pelle Petterson, är Stjärnbåten en speciell båt. Min första alldeles egna båt fick jag 1947, det var en Stjärnbåt och den lärde mig och många ungdomar seglingens grunder. Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan ser fram emot att sjösätta sin senaste satsning "Årets Jubilar" som ska vara ett återkommande inslag.

Det blir spännande att uppmärksamma någon eller något lite extra, säger han.Båtmässan arrangeras 2-10 februari 2013. För mer information se www.batmassan.se

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...