Här är godbitarna från Öppna varv på Orust, Stockholms flytande båtmässa och uppstickaren Flytande båtmässan i Kornhall.
Öppna varv på Orust förgicks av stormbyar vilket gjorde att en del båtar fick söka nödhamn på vägen och blev en smula försenade. Det talades om vindar på långt över 20 sekundmeter. Men det var inget vi besökare märkte någonting av. Visst var det en del mörka moln och en och annan skur, men Öppna varav bjöd på övervägande vackert väder, lugna vindar och go stämning - som vanligt.
Men det var sig inte riktigt likt ändå. Lite stormade det ändå kring arrangemanget då det inte visades några motorbåtar på Vindön som brukligt. Förutom Nord West och Regina af Vindö förstås som har sina hemmavarv där. Arrangörernas idé om att bara segelbåtar skulle visas i Ellös och alla motorbåtar på Vindön föll inte alla deltagare på läppen.
- Eftersom Sweboat där uppe i Stockholm skulle tvinga oss till Vindön och bestämde att vi inte fick vara kvar på Ellös, där jag legat i elva år, så tyckte jag att då kan jag lika bra flytta hem till mitt eget varv i stället, säger Runo Gillholm med Gillholms marina i Kornhall strax norr om Göteborg. Havsten Marin, Harry Hansson, Svenskt Båtcenter med flera Göteborgsföretag hakade på och den nya mässan var ett faktum. Och en succé enligt Runo Gillholm. Kunderna hittade dit, så småningom även Båtnytts utsända efter en ofrivillig avstickare till Bohus fästning.
- Vi sa redan efter första dagen att det här gör vi om nästa år. Kunderna tycker detta är helrätt och gillar närheten till stan. Men vi kommer inte släppa in segelbåtar, det ska Ellös hålla på med. Men vi kommer att köra vidare, konstaterade Runo Gillholm.
Stockholms flytande båtmässa var också ett lyckokast. Hela 200 båtar trängdes i Wasahamnen, en mängd nyheter presenterades och det var, liksom i Ellös, proppat med segelbåtar. Är det någonstans man ska kolla in segelbåtar så är det på de flytande mässorna.
Exklusiv långfärdsbåt
Tayana 48 DS. Det här är det första exemplaret i Skandinavien av den exklusiva långfärdsbåten Tayana 48 DS som byggs i Taiwan av Ta-Yang Yacht Building, ett varv som under ungefär 40 år byggt omkring 1 500 båtar varav 90 procent har gått till USA. Interiören och träarbetet uppvisar en sådan kvalitet att dess motstycke är svårt att finna ens på Orust. En bidragande orsak är förstås den billiga arbetskraften i Taiwan, men man har också genom åren upparbetat en stor kunskap. Som kund har man stora möjligheter att påverka båtens utformning, allt från materialet i kölen till träslag och textilier i inredningen. Mått 14,6 x 4,45 m. Djupgående 1,83 m. Vikt 15,9 ton. Segelyta 97 kvm. Pris ca 4,4 miljoner kronor. Info www.havbris-yachts.no.
Det mesta kan du påverka i utformningen av Tayana - utan att priset skjuter i höjden. Foto: Åsa Bonthelius
Sittbrunn Tayana 48 DS. Foto: Åsa Bonthelius
Salong med härlig soffa i Tayana 48 DS. Foto: Åsa Bonthelius
Tayana 48 DS. Foto: Åsa Bonthelius
Nominerad snabbseglare
Elan 350. I samma veva som världspremiären i Ellös blev Elan 350 även nominerad till European Yacht of the Year 2011. Denna storasyster till 310:an med dubbla roder är klar för gennakerssegling med integrerat gennakerbogspröt som är helt inskjutbara från sittbrunnen. Bogsprötet ligger i ett eget dränerat fack. Även rullen till förseglet är integrerad i däcket och sitter inte i vägen som på äldre modeller. Mått 10,60 x 3,22 m. Djupgående 2,15 m. Vikt 5 ton. Pris ca 1,6 miljoner kronor. Info www.nordicyachts.se.
Ljus salong i Elan 350. Foto: Åsa Bonthelius
Smart lösning - integrerat bogspröt på Elan 350. Foto: Åsa Bonthelius
Specialutgåva
Faurby 396 Jesper Bank Edition. Från danska kvalitetsvarvet Faurby var det finbesök av Faurby 396 Jesper Bank Edition. En båt specialbyggd för storseglaren Jesper Bank. Novisen noterade mast och ratt i kolfiber och exklusiv inredning. Mått 11,98 x 3,37 m. Djupgående 2,40 m. Vikt 2 150 kg. Segelyta 80,4 kvm. Pris 3,4 miljoner kronor. Info www.faurby.dk.
Salongen i Faurby 396 Jesper Bank Edition. Foto: Åsa Bonthelius
Faurby 396 Jesper Bank Edition. Foto: Åsa Bonthelius
Faurby 396 Jesper Bank Edition. Foto: Åsa Bonthelius
Rymlig och görljus
Windy 40 Maestro. I Kornhall låg första exemplaret av norska Windys nya flaggskepp 40 Maestro som ska ersätta gamla 37:an. Designen är helt ny, men de fina sjöegenskaperna finns kvar liksom avsaknaden av planingströskel. Båten vacuumlamineras vilket sparar material och gör den lättare och i sin tur mer bränslesnål. Två Volvo Penta D6 370 hk trycker upp den i maxfarten 43 knop. Man kan även få den med 2 x Volvo Penta IPS 400. Marschfart kan man kalla det mesta från under 20 knop upp till 35 knop. Utmärkande är dock svängrummet ombord med två rejäla kabiner, en ljus och trivsam salong med högt i tak och många ljusinsläpp och uteplatsen där ett brett gäng kan samlas. Mått 11,99 x 3,70 m. Vikt 7,5 ton. Bränsle 800 l. Vatten 215 l. Pris ca 5 miljoner kronor. Info www.gillholmsmarina.se.
Fina sjöegenskaper och ingen planingströskel utlovas i Windy 40 Maestro. Foto: Åsa Bonthelius
Det är högt i tak och förvånansvärt ljust och rymligt i salongen med välutrustat pentry. Foto: Åsa Bonthelius
Sparsmakad och elegant förarplats. I soffan på akterdäck får åtta lätt plats. Foto: Bonthelius
Trygg och torr gång
RIB eller styrpulpetare med korv? Det höga skrovet vacuumgjuts, vilket ger en miljövänligare tillverkning och gör skrovet lätt, vilket i sin tur gör att en mindre motor krävs. Pris med 150 hk Honda 570 000 kronor. Info www.lightmarin.se.
RIB. Foto: Åsa Bonthelius
Perfekt för Skandinavien
Sirius 32 DS. Varför ser man inte fler däcksalongbåtar i Sverige? De är ju egentligen perfekta för vårt klimat. Det tycker inte minst radiomannen Lasse Swahn som med entusiasm visade upp sin Sirius 32 DS ”s/y Bonita” i Ellös.
- Jag hade en motorseglare, men såg den här i Danmark och tänkte herre gud vilken vacker båt med sin träöverbyggnad. En segelbåt med motorseglarens möjligheter: Du går in i båten, inte ner i den. Salongen är stor och när du är i köket är du ändå med och ser ut. Man kan sitta inne och segla eller köra för motor. Den har en stor sittbrunn med hög trygg sarg. Och allt är neddraget hit för bekväm segling. Båten byggs på Siriusvarvet i norra Tyskland. 32:an har klassiska former. Det finns även en modernare 310 och 35:a, den senare är nominerad till European Yacht of the Year.
- När det blåste som värst satt jag här inne uppkopplad på internet och förberedde nästa veckas program, nattprogrammet Karlavagnen, säger Lasse Swahn i samma mening som han berättar att han valde bort duschen inne för utrymmets skull.
- Det finns ju dusch med varmt vatten på badbryggan. Och stickkojen under dinetten är riktigt stor och luftig. Boendet är oerhört trevligt. Mått 9,75 x 3,18 m. Djupgående 1,15 m. Vikt 5,90 ton. Segelyta 30,5 kvm. Info Lasse Swahn 0708-97 24 23, www.sirius-werft.de.
Sirius 32 DS, en däcksalongare med tjusig träöverbyggnad. Foto: Åsa Bonthelius
Radiomannen Lasse Swahn gillar att både bo och arbeta i sin "s/y Bonita". Foto: Åsa Bonthelius
Skepparkänsla
Swift Trawler 34. Tre nya Beneteau-båtar låg på parad i Ellös: Swift Trawler 34, Monte Carlo 42 och Antares 30. Båtnytts utsända äntrade trawlern, en exklusiv sak med mahognyinredning, teakdäck och enorm vy från salongen - ett litet skepp helt enkelt. Ändå minstingen i ligan. Beneteau tog fram konceptet 2003 och började med en 42-fotare, som följdes av en 44-fotare och sedan en 52:a, men eftersom efterfrågan på mindre båtar ökat så kom 34:an till. Med Cummins diesel på 425 hk ligger toppfart på 24 knop och marschfarten på 18 knop. Mått 11,14 x 4,00 m. Vikt 7 450 kg. Djupgående 1,00 m. Bränsle 800 l, vatten 320 l. Info www.dreammarine.se.
Det finns gott om plats för umgänge, både ute och inne. Foto: Åsa Bonthelius
Många gillar skeppskänslan. Foto: Åsa Bonthelius
Kolla priset
Maxus 24. Av de tre nya polskorna är detta den minsta - och billigaste. För 325 000 kronor får man en liten goding som man kan ta sig fram med under Stockholms broar. Masten fäller man på två minuter, och hissar lika snabbt. Men den största fördelen är att skärgården blir större. Med kölen helt uppe sticker båten bara 0,34 meter, med kölen nere 1,40 meter. Det finns sex fasta kojplatser, varav en rejäl dubbelkoj under sittbrunnen. Båten säljs seglingsklar komplett med pentry med rinnande vatten, toalett med dörr och belysning.
Varvet Northman som ligger i nordöstra Polen har byggt båtar i 17 år och har även en Maxus 28 och en Maxus 33 på programmet. En liten 21-fotare är också på gång. Prosail från Stenungsund, vars huvudverksamhet är att sälja tågvirke, färdiga skot-, fall- och trimlinor till alla segelbåtsmodeller på marknaden, tänkte att båtar är ett bra komplement till linorna. På frågan hur man tänkt klara den oväntade konkurrensen från de andra polska båtarna svarar Prosails Stefan Brunzell diplomatiskt:
- Jag tror att nyckeln till framgång är att tillsammans öka intresset för trailerbarhet och fällkölar och den typen av båtliv. Mått 7,20 x 2,55 m. Djupgående 1,40/0,34 m. Vikt 1 090 kg. Segelyta 27 kvm. Pris 325 000 kronor. Info www.prosail.se.
Maxus 24, den minsta av tre nya spännande små polska segelbåtar som premiärvisades i Ellös. Foto: Åsa Bonthelius
Smart och smidig konstruktion fäller masten på ett kick.
Foto: Åsa Bonthelius
Masten fäller man lätt själv, när båten skal trailas eller om man ska smyga under en bro. Foto: Åsa Bonthelius
Utombordare inombords
Amiga 27. Det här var den första av tre nya små billiga polska segelbåtar som vi dök på i Ellös. För designen och konstruktionen står Andrzej Skrzat, samme man som ritar Delphiabåtarna.
Unikt med Amiga 27 är att blykölen kan fällas upp helt och att båten har en utombordare inombords som även den kan hissas upp. Djupgåendet blir då blott 45 centimeter och i ett nafs har man tillgång till små grunda vikar. Masten kan man fälla, om man ska traila båten eller om man ska under en bro. Man drar dock inte upp båten på en trailer, den måste lyftas upp. Med sina 27 fot har den gott om plats invändigt. Två fullängdskojer i förpiken, två får plats i akterkojen och man kan även bädda ut två dubbelkojer i salongen. Pentry och toa finns också.
Plus för skjutdörrar som ger ljus och volym. Kan fås med vanlig köl, vanlig mast och inombordare om man vill det. Men då missar man 25 cm av akterkojen, som nu är 135 cm bred. Mått 9,20 x 3,00 m. Djupgående 0,45 m/1,75 m. Segelyta 32 kvm. Pris 449 000 kr. Info www.oceantrade.se.
Amiga 27. Foto: Åsa Bonthelius
Motorn hissas lätt upp och ner. En liten rorkult kan monteras på motorn för bättre svängradie. Foto: Åsa Bonthelius
Öppna varv heter inte Öppna varv för intet.
Hallberg- Rassy i Ellös öppnar generöst dörrarna för allmänheten. I år kunde man dessutom gå ombord på Hallberg-Rassy 64 under produktion. Båten kommer att presenteras i januari 2011.
Foto: Åsa Bonthelius
Hallberg-Rassy. Foto: Åsa Bonthelius
Riktiga 27 fot
Antila 27. Generalagenten Piotr Kabat som bott 20 år i Sverige och jobbat på Najadvarvet och CR Yachts vet vad svenskar vill ha och är inte sen att påpeka det för varvet Antila Yachts i staden Radom i Polen. Antila 27 är ritad av Michal Orych och hans pappa Adam Orych. Den är 27 riktiga fot, alltså exklusive peke och badplattform. Volymen, planeringen och seglingsegenskaperna, med LYS på 1,12, är det som ska attrahera svenska köpare. Men svenskar gillar inte öppen akterspegel, menar Piotr Kabat, ungar och hundar kan ju ramla i sjön.
- Så klockan nio en kväll ringde jag Michal och sa att vi måste göra något åt det, folk vill inte ha båten med öppen akterspegel. Vi borde ha något man kan öppna och stänga, kanske en badplattform. Halv ett på natten ringer han mig och säger: ”Nu är det klart” och skickar ritningar på mejlen. Jag tyckte det var perfekt. Gångjärnen är så kraftigt byggda att man inte behöver ha stödvajrar. Som standard levereras båten med Sole diesel på 16 hk, rigg från MAST, rullfockssystem Plastimo 609T och toa med septiktank och utsug från däck, vilket ju blir krav från 2011. Mått 8,85 x 2,98 m. Djupgående 1,65 m. Vikt 3,4 ton. Segelyta 38,8 kvm. Pris 525 000 kr. Info Kabat Segel och Båt, www.segelochbat.se.
Akterspegeln öppnas och stängs i en handvändning. Foto: Åsa Bonthelius
Rymliga Antila 27. Sex sover gott. Foto: Åsa Bonthelius
För sällskapliga
Corvette 340. Här är en båt för folk som gillar att umgås. Hela tolv personer får ledigt plats att sitta på akterdäck och uppe på flybridge sitter ytterligare fem förutom föraren. Akterhytten är rejält tilltagen med separat toa och dusch och i fören finns ytterligare en kabin med dusch och toalett. Däremellen den trivsamma salongen med fin sikt runt om. Båten byggs i Taiwan. Samma varv som bygger Orustmässans bamsigaste båt, 65-fotaren Flemming 65, som för övrigt sades klara stormen och 7,5 meter höga vågor galant på sin väg till Ellös från Skottland.
Vanligen kör man Corvette 340 i 8-9 knop då den uppges dra cirka 10 liter per timme. Vad den drar på topp, 24 knop, fick vi inte klarhet i. Mått 10,61 x 3,96 m. Djupgående 1,00 m. Vikt 7 500 kg. Två stycken 315 hästars Yanmarmotorer. Bränsle 890 l, vatten 510 l. Pris 3,4 miljoner kronor, med ett skandinaviskt tillbehörspaket 3,8 miljoner kronor. (För mastodonten Flemming 65 får man slanta upp 30-40 miljoner kronor.) Info www.marstrandyachts. com.
Corvette 340. Foto:Åsa Bonthelius
Salongen är trivsam, men rymmer inte alla festdeltagare om de skulle
behöva ta skydd för regn och kyla. Foto: Åsa Bontehlius
Enkelt och okomplicerat
MF-båten. Det ska vara lätt att komma ut och segla över dagen. Det är grundidén med nya MF, Mini-Folkbåten, en mindre och mer lätthanterlig variant av den klassiska Folkbåten.
Bland alla smarta detaljer kan nämnas räddningsstegen i aktern som sitter dold i en kassett och två trevliga kojer där man kan natta över om andan faller på, pentry och toa saknas dock. Båten är också försedd med en liten kapp så att man kan stuva sina grejer torrt.
I övrigt har den traditionell rigg och klinkbordläggning, om än bara ovan vattenlinjen, allt för att påminna om Folkbåten - och för det rätta klucket. För konstruktionen står Sture Sundén som är son till Tord Sundén som ritade Nordisk Folkbåt.
- Vi jobbade ihop på 70- och 80-talet och gjorde en del båtar tillsammans, så jag har ju gått i den skolan, säger Sture Sundén som är nöjd med sin skapelse.
- Den har bra bett på kryssen och rinner i väg fint på undanvindarna. Man kommer någon vart med den, så det är ingen liten långsam båt. Mått 6,80 x 2,05 m. Vikt 1 150 kg. Djupgående 1,00 m. Segelyta 21 kvm. Pris 285 000 kronor komplett segelklar exklusive motor och kapell. Info www.nicanders.se.
MF.båten, den nya Folkbåten. Foto: Åsa Bonthelius
Foto: Åsa Bonthelius
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu