Har Kappseglingssverige fått shorthandedfeber? Mycket talar för det. Nya tävlingen Harken Solo Challenge toppar förväntningarna och samlar 95 båtar på startlinjen.
En bitande kall februariÂdag i år samlades ett gäng shorthandedentusiaster för att sätta ord på en dröm, drömmen om att arrangera en solotävling i svenska vatten.
Gemenskap, personlig utmaning och viljan att introducera något nytt i svensk kappsegling var drivkraften. Tankarna kring vad du seglar och hur bra var mindre viktigt.
Jag har haft tävlingen Gran Prix som ledstjärna. Det är en tävling med mycket mys och gemenskap och tävlingsbiten är sekundär. Det har lite varit min vision att alla ska kunna vara med, oavsett vilket flytetyg man har och det är kul att det budskapet verkar ha gått fram.
Jimmy Hellberg är en av entusiasterna bakom Harken Solo Challenge, som kommer att seglas i vattnen kring Sandhamn den 18 augusti och som sedan avrundas med regattamiddag i Sandhamn samma kväll. Jimmy hade en personlig förhoppning om att en soloÂtävling i Stockholms skärgård skulle locka ett trettiotal seglare. Hans önskan slog in, trefaldigt. 95 personer har anmält sig och Jimmy Hellberg och kompani fick sätta lapp på luckan.
De senaste åren har det närmast blivit rusning till kappseglingar med få besättningsmedlemmar. Tvåmansseglingarna Pantaenius Bohusracet och Watski 2star Baltic, båda krävande distansseglingar, är etablerade favoriter i mångas kappseglingskalendrar och startlistorna är år efter år i det närmaste fulltecknade. Årets Watski 2star Baltic räknade in 81 båtar tolv timmar efter att man öppnat anmälan. Så helt förvånande är det inte att det också finns ett uppdämt behov av att tävla solo.
Folk tycker det är kul med något nytt och annorlunda. Många känner nog också att det är struligt i vanliga fall när man måste leta besättning. Här behöver man ju bara fråga sig själv, sen är det klart. Och jag tror att de flesta redan är väldigt vana vid att hantera sina båtar ensamma, konstaterar Jimmy Hellberg.
Många båttyper
Det är en imponerande bredd bland de båttyper som finns representerade i startfältet. Jimmy Hellberg är kanske en av landets mest hängivna kappseglare på amatörnivå och har en fäbless för aningen udda båtar. Han ställer upp med sin Admiralty 30, ett litet spjut på 30 fot som endast är 1,72 meter bred och 90 centimeter i vattenlinjen.
Men han får sällskap av betydligt mindre båtar, i form av en liten flotta på två Lasers och en Finnjolle. I andra änden av skalan hittar vi Sparkman & Stephens-ritade 63-fotaren Refanut från 1955 och en Swan 65. Båda dessa har dessutom anmält sig med undanvindssegel.
Mellan dessa ytterligheter samsas just den modellrikedom som var arrangörernas förhoppning. Man tager helt enkelt vad man haver och vi hittar till exempel standardÂbåtar som Nordisk Folkbåt och Albin Nova men även mer racingbetonade båtar som Aspect 40 och trimaranen Dragonfly 800 Racing.
Det blir också en del namnkunniga seglare på startlinjen. Fyrfaldiga Volvo Ocean Race-seglaren Magnus Woxén kommer till start med en Farr 30. Jimmy Hellberg tycker att Woxén är ett bra exempel på den prestigelöshet som man vill skapa kring tävlingen.
Förutsättningarna jämnas ut när man bara är en ombord och alla har chansen till en bra placering. En Farr 30 kräver mycket folk på kanten för att gå bra men Magnus skiter i det och seglar den ändå, utan prestige.
Två banor
Om man vill satsa lite högre än att bara delta, om man har ambitionen att placera sig i denna premiärÂtävling, vad bör man rent teoretiskt segla för båt och hur bör man lägga upp taktiken?
Jag tror på långsmala båtar i den här tävlingen, de blir inte lika straffade på kryssen som bredare båtar. En båt med mycket vikt i kölen är nog också bra när man inte har möjlighet att ha så mycket gubbar på kanten. Ganska många har valt att anmäla sig med undanvindssegel men ur kappseglingssynpunkt så tror jag nog det är bra att köra utan. Fast det är ju förstås mer utmanande och krävs mer planering att segla med, tror Jimmy Hellberg.
Harken Solo Challenge seglas på två banor med start och mål i Sandhamn, en skärgårdsbana om 20 distans som sträcker sig in på Kanholmsfjärden och en kustÂnära bana om 40 distans. Eftersom det kan vara svårt att ha full uppsikt när man är ensam ombord så blir det jaktstart, för att undvika för många båtar på startlinjen samtidigtÂ.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu