Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst
Gäst

Smycka dig marint

MARINA SMYCKEN. Tänk dig att ha en signalflagga i emalj runt halsen eller en tross i guld runt fingret. Guldsmeden Björn Jägerstig har designat och omsorgsfullt tillverkat en serie smycken med marin prägel. Armbandet M12 består av råbandsknopar med tagling och kaus, schackel, och stolpad ankarkedja - allt i vitt och rött guld.

- Jag har haft idén i många år, och sommaren 2008 tänkte jag att om det någonsin skulle bli något av det hela var det dags nu, säger Björn Jägerstig.

HAN HAR ARBETAT som guldsmed i över 40 år och designat många smycken på beställning till rederibranschen. Ofta har det varit dopsmycken som getts till den kvinna som slagit champagneflaskan mot skrovet.

- Hos vissa guldsmeder längs kusterna innebar dopsmycken en stor del av jobbet tidigare, berättar Björn Jägerstig. Han är uppväxt i en familj där båda bröderna har gått på de stora haven och själv är han seglare. Signalflaggorna som pryder ett av armbanden bildar tillsammans namnet Elvira. Det var namnet på Björn Jägerstigs senaste båt, en Vindö 30. Dessförinnan hade han en Folkbåt.

I NULÄGET HAR han ingen egen båt, men han hoppas på att kunna väcka entusiasm hos de som har en förkärlek till båtlivet. Det gör han bland annat med ett halsband och armband i vitguld, i form av en stolpad ankarkedja. Och med ringar som efter mycket experimenterande har kommit att se precis ut som de trossar och rep som pryder äldre segelfartyg.

- Jag vill ta upp det traditionella i båtlivet, säger Björn Jägerstig. Den som har vägarna förbi Stockholm kan spatsera förbi hans ateljé på Östermalm. Smyckena finns även till beskådan på till jagerstig.se

Text: Helena Nilsson

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...