I år fick vi en lång och relativt lugn vår i butiken. Vi kunde lägga udda beställningar i god tid. Men hade inte mycket för det. Hur många gånger möttes vi inte av ett »tyvärr«. Finns helt enkelt inte i lager längre. Jag ska inte hänga ut någon speciell leverantör, men jag drar mig till minnes att i början på 1960-talet kunde vi beställa och på mindre än en vecka få hem snarkventiler till Volvo Pentas M2, en motor som såg dagens ljus redan 1905. Är jag en dinosaurie? Nej, bara en bland många som inte är riktigt bekväm med slit-och-släng-mentaliteten. Och en bland många som inte gillar att slänga en fem år gammal pryl på soptippen därför att det är billigare att köpa en ny än att reparera eller därför att reservdelar inte går att uppbringa. Och en bland många som är händig och klarar av åtskilligt själv och som vill pula själv. Det är en del av min livsluft.
Ska jag fortsätta gnället? Konkurrensen i båttillbehörsbranschen hårdnar vår för vår. Söder om Stockholm där min butik häckar är ett veritabelt getingbo. Trenden är densamma som i övrig handel. Stora butiksytor, störtexponering, tuff prissättning. Plocka det du ska ha, gå till snärtan i kassan, betala. Visst finns hjälp att få. Men den är som i andra köplador inte alldeles tillgänglig, om jag uttrycker mig milt. Hoppas ni överlever, säger mina kunder. Ingen fara på taket, svarar jag. Vi kan bara sikta in oss på ett. Att bli duktigare på det vi är duktiga på. Ge personlig service. Låter som en klyscha, men jag lovar att det är det inte. Jag har varit med så länge att när jag fyller 65 bast om två år kommer jag att stå på Allt för Sjön för 50:e gången. Jag har utan att skryta en himla massa erfarenhet. Den delar jag med mig till personalen varje tisdagsmorgon. Jag drar inte mina memoarer eller lustiga episoder eller tipsar om hur man får ökad merförsäljning. Men berättar - till exempel - hur man mäter upp en styrkabel (den ska gå från centrum på ratten till motorn i neutralt läge). Jag tömmer min hårddisk, nej jag kopierar den till andra mänskliga hårddiskar.
Givetvis känns också konkurrensen av från de stora prylvaruhusen, Biltema, Clas Ohlson, Jula med flera. Vi kan inte hålla jämna steg med deras priser. Och bryr oss heller inte. Vårt vapen blir att ta hem bättre kvalité till snäppet högre pris. Många är trötta på schacklar som plötsligt bara går av eller kättingar som tappar halva dimensionen på två säsonger. Var och varannan kund undrar över prissättningen på bottenfärger. Samma pris hos alla handlare. Märkligt eller hur? Kartell? Nej. I Stockholmstrakten sätter Erlandssons Brygga priset. Han har som mål att vara billigast. Alla andra följer efter. På kronan när. Och hur får vi andra reda på Bryggans priser? Enkelt. Via nätet. I Göteborg heter riktkarlen Hjertmans.
Slut på gnället. Nu några tips. Du har sjösatt men inte laddat batterierna. Gör inte det ombord. Om laddaren är av enklare slag vet man aldrig hur de galvaniska strömmarna går. Ta batterierna i land. Kolla alla pumpar, kranar och duschhandtag. Om minsta vattenskvätt stannat kvar över vintern har den frusit sönder vitala delar.
Gasolen är lätt att glömma bort. Den fungerade ju perfekt sista turen i höstas. Och ingen har rört den sedan dess. Så resonerar många. Gasolen är en av de stora riskfaktorerna ombord och den är värd att hålla ett öga på. Ständigt. Stäng av vid spis och flaska. Nu är gasen instängd i ledningen. Är denna det minsta läck smiter gasen ut där. Vänta en timme eller två. Öppna kranen. Tänd. Finns där gas får du en låga på en halv sekund eller så. Ingen låga? Du har en läcka som lokaliseras med läckspray. Reduceringsventilen håller inte måttet i tio år, fast många tror det. Slangarna ska bytas vartannat år.
Brandsläckarens visare ska stå på grönt med marginal. Jag har varit runt på en hel del båtklubbar i Stockholmstrakten i vår. Och förvånas över hur många som hamstrat VC 17, den kopparfärgade bottenfärgen som förbjöds för ett bra tag sedan här på ostkusten! Riktigt förvånad är jag.
Text: Sten "Knotan" Tellander
Foto: Bengt Westlund
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu