Två familjebåtar med likadan möblering kan vara väldigt olika. Men vilken är bäst? Vi ställer trygga Fjord 24 Weekender mot skandalomsusade Bayliner 2455.
Bayliners båtar kommer att diskuteras. De håller bra pris. De har annorlunda lösningar. De har uppenbara nackdelar, men lika många uppenbara fördelar. Jag för min del ger tummen upp.
Så skrev jag efter en tre timmar lång testtur med Bayliner 2450 i farvattnen kring Stockholm 1989. Bayliner var i ropet. Dollarn stod i sex kronor och finanskrisen låg fyra år framöver. Finansvalparna skulle ha något att ha skoj med på vattnen. Och inte bara de. Var och varannan löntagare hade råd med en Bayliner, som kanske var lite klent byggd men ändå snygg. Framför allt var den billig. Bayliners nätta familjebåt Ciera 2450 med fyra kojplatser, pentry och toalett kostade 249 000 kronor. Lånevillkoren var generösa. Med lite trix och fix kunde vem som helst låna hela köpeskillingen på tio år och dra av hela räntekostnaden. Konkurrensen prismässigt var klen.
Flipper 717 gick lös på 360 000 kronor, Flipper 760 med klenare utrymmen kostade 420 000 kronor och Nimbus ville ha lika mycket för sin omskrivna 28 DC. »Bygget är inget gediget hantverk. Snarare gedigen, genomtänkt seriekonstruktion med hyfsad finish. Inredningen är okonventionell med mycket lite trä, men desto mer plastlaminat som inte alls känns plastiga.« Så löd min sammanfattning av testen. Står jag för de orden i dag?
Till en del. Tanken bakom båten är god, smått genial, men genomförandet är uselt. Bayliner byggde snabbt, billigt och hafsigt åren kring decennieskiftet 1990. Efter finanskrisen 1993 nyktrade varvsledningen till. Kvaliteten blev stadigt bättre. Ciera 2450 såg dagens ljus 1984, beteckningen ökades på med en femma till Ciera 2455 år 1990 och när badbryggan las in i längdmåttet ändrades beteckningen till Ciera 2651 något år senare.
Fjord 24 Weekender föddes 1969 och las i malpåse 1982. »Båten gör med råge skäl för modellbeteckningen >weekender<. Den som inte ställer höga krav på komforten har här en semesterbåt. Trots ett pentry som trängs i ruffen och en omöblerad sittbrunn.« Så skrev jag i tidernas begynnelse. Står jag för det i dag? Absolut.
Även om livet för Fjord var turbulent av och till tummade man aldrig på kvaliteten och båten behöll sitt namn livet ut. Men ett och annat förändrades. Från början ljusgrå skrov blev 1974 vita och 1978 blev övre delen av skrovet och rutramarna svarta för att visuellt krympa de relativt höga friborden. 1980 breddades ruffen och utrymmena inombords blev väsentligt större och bekvämare. Det föranledde en namnändring till Fjord 725 SE.
Bayliner 2455 vs Fjord 24 Weekender - läs hur det gick i duellen i Vi Båtägare nr 1 som finns i butik nu!
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu