Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst
Gäst

Skador tio gånger vanligare i rib

Lika många skadar sig i landets 100 charterribbar som i 1 400 små passagerarfartyg.- Vi har för låga krav på säkerheten, säger Richard Blomstrand på Transportstyrelsen.

Ribbolagens affärsidé går ut på att bjuda passagerarna på en äventyrsupplevelse, något som skiljer sig från traditionell sjöfart. Under perioden 2007- 2009 skedde 16 kända olyckor ombord på landets cirka 100 charterribbåtar. Dessutom inträffade fyra tillbud, alltså potentiella olyckor som inte orsakade personskador. Det är lika många som skadades ombord på Sveriges 1 400 passagerarfartyg under 20 bruttotton, visar en rapport av Transportstyrelsen.

- All annan passagerartrafik går ut på att passagerarna ska färdas så lugnt och tryggt som möjligt. Hela ribbcharterns idé är ju att det ska vara lite farligt, säger Rickard Blomstrand. De vanligaste skadorna är kompressionsskador i ryggen, som uppstår vid höga hastigheter när folk smäller ned efter en våg. Men det är inte förarnas utbildning, sjöbefälsexamen klass VIII samt ett högfartscertifi kat, som brister. Istället är det omdömet som sviker.

- Det förekommer väldigt sällan rena grundstötningar och liknande. Det är ryggskador och andra personskador som är problemet, säger Richard Blomstrand.

I dagsläget är det svårt att stänga av en olycksdrabbad charterribförare. Förarna är skyldiga att rapportera in olyckor till Transportstyrelsen, men gör det inte alltid. Om myndigheten får reda på fallet är de ändå maktlösa. En domstol kan belägga förarna med yrkesförbud, men då krävs en polisutredning och dom.

- Det innebär att förarna kan vara med om en olycka, men ändå sätta sig i ribben dagen efter och fortsätta köra, säger Richard Blomstrand.

Daniel Borg på Nilkar marin är före detta ordförande i Svensk Rib Charter, men har nu sålt sin rib och anordnar istället högfartsutbildningar. Han håller delvis med om kritiken.

- Om du kör taxi eller buss så är reglerna mycket hårdare trots att farterna är lika höga och passagerarna fler i rib. Vi förordar ett lärlingssystem där du får gå bredvid en kapten och sedan börja köra själv, säger Daniel Borg. Men det är svårt att reglera vad som krävs av en ribförare. I en bransch som lockar med fart och adrenalin krävs mer än regler för att lösa problemet.

- Hur ska man kunna reglera bort dåligt ombdöme? Problemet är att det är väldigt få som lever på att köra rib. Vi har ett gäng som gör det här för att det är roligt och häftigt, resten av tiden livnär de sig på något annat. Därför är inte alla bolag genomprofessionella, säger Daniel Borg.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...