Sedan starten 2009 har fler än 50 fritidsbåtar blivit K-märkta av Sjöhistoriska museet, som därmed vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden.
K-märkningen är också ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få sin pärla K-märkt och klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.
1. Sportbåten (Skiboat) Glasspar G3Båten importerades till Sverige från USA 1963 och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Detta exemplar har renoverats till toppskick. Konstruktör: Bill Tritt, USA.
Byggd 1960 på Glasspar Company, Santa Ana, Kalifornien, USA.
Denna båt tillhör den första generationen fritidsbåtar i Sverige, från den tid då beställare och ägare hade det gott ställt. Vi Tre är den tredje äldsta båten konstruerad av C G Pettersson. Kontruktör: C G Pettersson. Byggd 1907 på Gustaf Ericssons Automobilfabrik, Stockholm.

Anna tillhör den klass av långedragsjullar (J10) som det byggdes många av (över 600). Modellen var en populär kappseglings- och ungdomsbåt. Anna har under sin nuvarande ägare genomgått en upprustning som resulterat i att hon i dag ser ut som då hon var nybyggd. Konstruktör: Hjalmar Olsson. Byggd 1963 av Eric Olsson, Dalby, Henån, Orust.
Tatjana III tillhör de äldre fritidsbåtarna som tack vare engagerade ägare bevarats i mycket gott skick. Den nuvarande ägaren har även kunnat fastslå ägarlängden sedan båten byggdes. Konstruktör: C G Pettersson. Byggd 1929 på Fisksätra varv, Saltsjöbaden.
Fiorella är en väl bibehållen segelbåt som använts som familjebåt av nuvarande ägarens familj i omkring 40 år. Både interiör och exteriör är tidstypiska och välbevarade från byggåret 1950. Konstruktör: Knud Reimers. Byggd 1950 på Rosättra båtvarv, Norrtälje.
Albertina har renoverats från dåligt till ett mycket fint skick och har dessutom en komplett och intressant historik. Konstruktör: C G Pettersson. Byggd 1920 på Bröderna Larssons varv, Kristinehamn.
Beguine är konstruerad av Arvid Laurin, men på beställarens kunniga inrådan har den inte det karaktäristiska valdäcket. Beguine har varit i samma familj sedan den byggdes och har en fullt ut dokumenterad historik. Båten är helt och hållet i ursprungligt skick, såväl insom utvändigt. Konstruktör: Arvid Laurin. Byggd 1963 på Sanda Båtvarv, Strängnäs.
K-märkta är även:8. Vindö 30 Malou.
Konstruktör: Carl Andersson. Byggd 1963-64 av Carl Andersson verksam vid Nötesunds varv, Orust.
9. Stjärnbåten Gudingen.Konstruktör: Janne Jacobsson. Byggd 1961 på Moranäs varv, Nacka.
10. Andungen Amanda.Konstruktör: Thorvald Gjerdrum. Byggd 1963 på Skåléns varv, Säffle.
11. Skärgårdskryssaren Pepita II.Konstruktör: Gustaf Estlander. Byggd 1930 på Arvika Yacht och Båtvarv (Fridlunds).
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu