Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst
Gäst

Sjöhistoriska museet K-märker ytterligare elva fritidsbåtar

Sedan starten 2009 har fler än 50 fritidsbåtar blivit K-märkta av Sjöhistoriska museet, som därmed vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden.

K-märkningen är också ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få sin pärla K-märkt och klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

1. Sportbåten (Skiboat) Glasspar G3

Båten importerades till Sverige från USA 1963 och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Detta exemplar har renoverats till toppskick. Konstruktör: Bill Tritt, USA.

Byggd 1960 på Glasspar Company, Santa Ana, Kalifornien, USA.

 k-marker_20.jpg

2. Salongsmotorbåten Vi Tre

Denna båt tillhör den första generationen fritidsbåtar i Sverige, från den tid då beställare och ägare hade det gott ställt. Vi Tre är den tredje äldsta båten konstruerad av C G Pettersson. Kontruktör: C G Pettersson. Byggd 1907 på Gustaf Ericssons Automobilfabrik, Stockholm.

k-marker_30.jpg3. Långedragsjullen Anna

Anna tillhör den klass av långedragsjullar (J10) som det byggdes många av (över 600). Modellen var en populär kappseglings- och ungdomsbåt. Anna har under sin nuvarande ägare genomgått en upprustning som resulterat i att hon i dag ser ut som då hon var nybyggd. Konstruktör: Hjalmar Olsson. Byggd 1963 av Eric Olsson, Dalby, Henån, Orust.

 k-marker_40.jpg

4. Dubbelruffade halvsalongaren Tatjana IIl

Tatjana III tillhör de äldre fritidsbåtarna som tack vare engagerade ägare bevarats i mycket gott skick. Den nuvarande ägaren har även kunnat fastslå ägarlängden sedan båten byggdes. Konstruktör: C G Pettersson. Byggd 1929 på Fisksätra varv, Saltsjöbaden.

k-marker_50.jpg 

5. Kustkryssaren (Blue Peter) Fiorella

Fiorella är en väl bibehållen segelbåt som använts som familjebåt av nuvarande ägarens familj i omkring 40 år. Både interiör och exteriör är tidstypiska och välbevarade från byggåret 1950. Konstruktör: Knud Reimers. Byggd 1950 på Rosättra båtvarv, Norrtälje.

 k-marker_60.jpg

6. Salongskryssaren Albertina

Albertina har renoverats från dåligt till ett mycket fint skick och har dessutom en komplett och intressant historik. Konstruktör: C G Pettersson. Byggd 1920 på Bröderna Larssons varv, Kristinehamn.

 k-marker_70.jpg

7. Laurinkryssaren Beguine

Beguine är konstruerad av Arvid Laurin, men på beställarens kunniga inrådan har den inte det karaktäristiska valdäcket. Beguine har varit i samma familj sedan den byggdes och har en fullt ut dokumenterad historik. Båten är helt och hållet i ursprungligt skick, såväl insom utvändigt. Konstruktör: Arvid Laurin. Byggd 1963 på Sanda Båtvarv, Strängnäs.

 

K-märkta är även:8. Vindö 30 Malou.

Konstruktör: Carl Andersson. Byggd 1963-64 av Carl Andersson verksam vid Nötesunds varv, Orust.

9. Stjärnbåten Gudingen.

Konstruktör: Janne Jacobsson. Byggd 1961 på Moranäs varv, Nacka.

10. Andungen Amanda.

Konstruktör: Thorvald Gjerdrum. Byggd 1963 på Skåléns varv, Säffle.

11. Skärgårdskryssaren Pepita II.

Konstruktör: Gustaf Estlander. Byggd 1930 på Arvika Yacht och Båtvarv (Fridlunds).

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...