En annan välkänd båt är den exklusiva salongsmotorbåten Tournesol från 1912 – som beställaren ville ha för att kunna se olympiaseglingarna i Nynäshamn från sjön. Här finns även segelbåten som en hovjuvelerare döpte till Briljant då han köpte den på 1960-talet. Och havskryssaren Gilda III där skrovet byggdes i Finland medan båtbygget färdigställdes i Västmanland. En båt som är särskilt personhistoriskt intressant är motorbåten Marina som fortfarande bibehålls i skådespelaren Edvin Adolphsons utformning från det sena 1950-talet.
– Bredden bland båtarna är stor, särskilt om man jämför den anspråkslösa motorbåten Liv, med den exklusiva Tournesol, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Liv är en motorsnipa av typen Skeppsbjörn med skrov i glasfiberarmerad plast och där originalmotorn från 1962 fortfarande används.
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har sedan 2009 k-märkt fritidsbåtar. Syftet är att uppmärksamma de kulturhistoriskt intressanta båtarna som fortfarande används och vårdas. Museet vill öka kunskapen om dem och skapa bättre förutsättningar för fortsatt bevarande.
Läs mer om Sjöhistoriskas verksamhet kring kulturhistoriskt intressanta fartyg och båtar på museets hemsida. Här finns också fakta om k-märkning, ansökningsförfarande och listor över k-märkta fartyg och fritidsbåtar.
Lunkentuss
Typ: Segelbåt, koster
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggd: 1942 på Ryhls Båt & Skeppsvarv, Åhus
Material & mått: Ek och furu, längd 8,0 m, bredd 3,0 m
Rigg: Sluprigg
Motor: Volvo Penta 5 hk (installerad 1961-62)
Ägare: Sundsvalls kommun, Västernorrlands län
Se mera bilder och information på http://www.sjohistoriska.se/
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu