Vi Båtägare har kört Buster XXL i sex månader. Här kommer testrapporten.
Buster XXL är en stor styrpulpetare/bowrider med en 150 hästare från Yamaha. Modellen kom redan 2007 och var då en läcker historia med lackat skrov och pilliga lösningar som låsbara jalusiluckor till handsfacket. Men läckert är inte Busters styrka - de har alltid varit råa aluminumbåtar som tål tuffa tag. På den senaste modellen (vår långtestbåt) är det lackade skrovet väck och båten har tuff durkaluminium i fören och på badbryggan istället för glasfiber - precis som det ska vara.
Vi har testat Buster XXL många gånger och körmässigt är det en båt som trivs bäst i små vågor. Båten går väldigt plant i vattnet och om vågorna blir för höga landar den på buken. Aluminiumplåtarna bågnar i svallen och det låter kakburk om skrovet. Yamarin har nyligen presenterat sin Cross-serie och där är skrovljuden nästan helt borta. Buster kommer att behöva arbeta mer med skrovljuden i framtiden.
Accelerationen är mycket fin med vår 150-hästare och båten är extremt lättdriven. Du kan packa den full med ungar och grejer och ändå få en härlig åkupplevelse. 150 kusar är bra, men 115 räcker för de flesta. Ekonomin är fin även med 150 hästar - vi kommer 1,2 distans på 4 800 varv med runt 36 knops fart, i slutet av säsongen då båten är beväxt. Bra Buster!
Men man ska inte trimma ut Buster för mycket och räkna med att få en enkel färd. Båten ska inte gå på för lite våt yta. Visst får du högre hastighet om du trimmar ut motorn hiskeligt (runt 46 knop), men skrovet blir samtidigt obalanserat och börjar dansa från sida till sida. Lek bara om du har koll på grejorna.
Jag har sovit flera nätter på durken i båten och då har det delbara kapellet varit välsignat (man kan ha helt eller bara ett förkapell). Det går snabbt att sätta upp och är nästan helt perfekt utformat.
Det dåliga är några hårda plastknäppen i aktern som gör så ont att fästa att man skriker rakt ut när tummarna är kalla. Ett ytterligare minus är vid vindrutan där det rinner in vatten genom dragkedjorna. När man kör med hela kapellet uppe förvandlas XXL till en hyttbåt och man kan utan problem stå och köra genom en lucka i plasten.
Vad har gått sönder, undrar du? Glasdörren fram till fören har ett dåligt handtag. En aluminiumläpp ska in i en springa i vindrutan, men om man tappar taget om glasdörren dunsar den i vindrutan och läppen stukas. Vips kan man inte låsa rutan.
Även den undre dörren har ett dåligt lås av plast. Dels har låset på vår båt spruckit och dels har ett fäste vikt sig flera gånger.
Vindrutetorkaren faller gärna av och skulle behöva kunna skruvas fast. Småsaker, kanske du tycker. Men Buster XXL är dyr (runt 440 000 kr) och då är även skitsaker irriterande.
Fler minus inkluderar aktersoffan som saknar dämpare som håller uppe luckan, kapellgaraget likaså. De små kuddarna längst ut på aktersoffan har även en tendens att lossna från sina tryckknappar då man sitter på dem.
Räcket i fören är också för vekt. Om man tar tag i aluminumröret och häver sig upp kan det vika sig. Här måste Buster välja en tjockare dimension på aluminium, eller sätta in ett syrafast stålräcke som håller även för de fetaste.
Sammanfattningsvis är Buster XXL en nära nog perfekt båt för transport och dagturer. Den är oöm, lättdriven och har mycket öppen durkyta för att förvara saker på. Faller du för båttypen bör inte småfelen få dig att tänka om. Men kom ihåg att provköra både Buster XXL och nya Yamarin Cross 63 BR innan du slår till. Den blir en hård konkurrent.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu