Jag gillar det udda. Det som sticker ut och inte ber om ursäkt för sig. Som Zlatan på fotbollsplanen. Han vågar ta plats och synas. Gör gärna en snygg dribbling även om den inte lyckas. När jag tittar på Key Largo One känns det som en snygg klackspark från Zlatan. Modellen finns i flera färger men båten som jag får testköra har en skimrande turkos nyans som sticker ut från mängden. Key Largon har ett formspråk som lockar mer till sol och bad än fiske och transportturer. Den för tankarna till blänkande jänkarbilar från 1950-
talet. Sätena i vitt skinn, den vita skinnratten, de turkosa detaljerna och loggan på instrumentbrädan ger tydliga retrosignaler. Om det är snyggt eller inte ligger i betraktarens öga att avgöra men jag tycker det är kul med någon som vågar ta ut svängarna.
Den minimala vindrutan är böjd runt mittkonsolen. Den är mer snygg än praktisk och ger inget skydd när det skvätter in över relingen. På instrumentbrädan sitter tankmätare, varvräknare och knappar till bland annat lanternorna. En mindre navigator med fot går att fästa på höger sida av instrumentbrädan.
Ratten sitter lite för långt från förarsoffan. Kortare sträckor och på lugna vatten funkar det att sitta ner och köra men ska du få en bekväm körställning är det lika bra att du ställer dig upp.
Enligt varvets specifikationer kan båten ta sex personer. Aktersoffan och förarsoffan sväljer fyra personer. De två som blir kvar får vräka ut sig på solsängen i fören. Där kan de ligga även när det blir riktigt varmt. Under dynorna till solsängen finns ett soltak undanstoppat. Det går att spänna upp över sittbrunnen och ger skugga både åt föraren och passagerarna. Key Largo One funkar som transportbåt och till fiske men den kanske kommer bäst till sin rätt när du ska njuta av sol och bad. Blir du sugen på fika eller något att dricka finns ett litet bord som du kan rigga i aktern om du fäller ryggstödet till förarsoffan.
Nu är det dags att lämna bryggan och se vad båten går för ute på havet. Testturen genomförs i Oslofjordens tuffa vågor. Det blåser tio meter per sekund och går krabb sjö.
Det hänger en Yamaha på 115 hästar på akterspegeln och i skyddade vatten mäter vi en maxfart på 37,8 knop. Det är mycket för en så liten båt även om den beter sig kontrollerat. Ute på öppet hav och med mer vågor är det svårt att hålla så hög fart. Det blir inte bättre av att gasreglagets friktion behövde justeras på testbåten. Jag måste hela tiden hålla en hand på gasen och pressa på för fullt, annars tappar båten fart. Det blir ganska råddigt att köra genom den guppiga sjön. Men det kanske inte är så konstigt under de ganska tuffa förutsättningarna som råder under testkörningen. Jag lyckas hitta en någorlunda hanterbar fart runt 22 knop men det är ingen behaglig körning. Sjöarna skvätter in över relingen och jag får mig en rejäl dos av Oslofjordens salta vatten.
Christian Grande, som konstruerat båten, hade förmodligen andra vatten i åtanke när han satt vid sitt ritbord. Sessa har sitt säte i Italien och det är inte konstigt att Key Largo One andas Medelhavet. Det funkar bra när solen skiner och vattnet ligger blankt som ett nyputsat salsgolv men funkar sämre i regn, rusk och grov sjö. Key Largo One är en rolig leksak för sköna dagar på sjön. Den sticker ut precis som Zlatans klacksparkar. Men det är ingen riktig fullträff i krysset.
Instrumentbrädan har en skön retrokänsla men ratten sitter för långt från förarsoffan.
Solsängen är värd bättre väder än det som erbjuds under våra testdagar i Norge.
Propeller: 19". Ekonomisk fart är mellan 3 500-4 500 varv/minut, 18,7-26,8 knop, 0,69-0,78 L/NM. Körfakta: Staffan Westerling, Marina Uppdrag
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu