RS200 Låg vikt i förhållande till segelytan ger snabb acceleration och hög fart. Räcker det för att RS200 ska kunna konkurrera med de etablerade klasserna?
Brittiska RS Sailing har löpande lanserat nya jollar som blivit omtyckta entypsklasser, främst på hemmamarknaden. Ett av småsyskonen till RS900 (se föregående sidor 1216) i det hela 16 båtar stora modellprogrammet är RS200. Den har sålts i 2000 exemplar bara i England, och tagit positionen som populäraste tvåmansjolle. Än så länge finns 15 RS200 i Sverige, men om importören Christer Båth får bestämma så blir de snart fler: Absolut, för den här klassen behövs här, säger han och utvecklar entusiastiskt resonemanget: Vi har länge saknat en lättplanande tvåmansjolle. Jag skulle själv aldrig välja någon av de etablerade klasserna. De är för tunga och för tröga, jag vill ha mer fart!
Snabb acceleration och högre fart
Med de etablerade klasserna syftar Christer Båth på Trissjolle, Snipe och Tvåkrona. Alla tre är tvåmansjollar som kan bära två vuxna och burkas på vanligt sätt i hängband, precis som RS200. Fakta är att Snipen väger 173 kg, har ett krysställ på 11,9 kvm och saknar spinnaker. Trissjollens krysställ är 9,3 kvm, den har en spinnaker på 9,5 kvm och väger 150 kg. Tvåkronan väger 160 kg och har krysställ och spinnaker på vardera 10 kvm. Dessa jollars mått kan jämföras med RS200 som seglingsklar väger 114 kg, bär ett krysställ på 11,5 kvm och har en 8,3 kvm gennaker på peke. Självklart ger det förhållandet mellan vikt och segelyta snabbare acceleration, bättre fartresurser och därmed också roligare segling. Och då inte bara i planingsfart, utan kanske ännu viktigare i mycket svaga vindar.
Enkel men ändamålsenlig
Vi premiärseglade RS200 i vår egen tävling Segling Sprint Cup i Gustavsberg i höstas. Den dagen blåste det aldrig mer än ett par ynka sekundmeter, men vi kunde ändå genomföra flera race i RS 200. Jag upplevde aldrig några problem att få igång jollen och hålla fart i den, trots den svaga vinden. RS200 manövrerades också lätt och smidigt och följde snabbt minsta lilla roderutslag. Visserligen tog den in lite vatten i alltför yviga rullvändningar. Och jag blev också irriterad på att den genomgående topplattan, som hjälper till att hålla ut storseglets markerade akterrunda, var svår att böja rätt efter stagvändningarna. Men de detaljerna lär man sig efter hand att hantera. RS200 byggs i vanlig glasfiberarmerad polyester och är enkelt men ändamålsenligt utrustad, så att även ovana gastar ska kunna fullgöra sin uppgift på ett sätt som ger självförtroende och lust på mer segling. Ett exempel är den smidiga hanteringen av gennakern med enlinesystem.
Kanske kan växa?
Jag kan hålla med om att det behövs en båt som RS200. Men jag vet också hur betydelsefullt det är med stora klasser och starka klassförbund. RS200 är definitivt inte där ännu, men kanske kan den nå dit?
Text: Joakim Hermansson Foto: Emma Hammenstig & Joakim Hermansson, Tidningen Segling
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu