Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Gäst
Gäst

Seg båtförsäljning 2010

Trots god svensk tillväxt ökade båtförsäljningen endast marginellt förra året. Småbåtar backade i många fall medan större båtar gick bra. Men reorna är nu definitivt över.

En rundringning bland de ledande båthandlarna i Sverige visar att försäljningen förra året inte lyfte nämnvärt från bottenåret 2009, trots att svenskarnas konsumtion totalt växte. Som kontrast slog till exempel nybilsregistreringen rekord med 35,7 procent.

Men bilden är inte helt entydig. Trenden är att båtar över 20 fot säljer, medan mindre styrpulpetare och hyttbåtar i många fall går sämre än 2009.

- Mindre båtar är helt döda, först vid 5,5 meter börjar det hända något. Sexmetersklassen av daycruiser går okej men bäst går större båtar - något som vi tyvärr inte har, säger Marindepåns VD Björn Sandhaag.

Trenden bekräftas av Nimbus Maxi Center, som med storbåtsmärkena Nimbus, Storebro och Paragon noterar ett stabilt 2010:

- Jämfört med året innan är det väsentligt bättre, uppåt 30 procent i både volym och pengar. Det vi upplevde 2008-2009 var att vi sålde färre men dyrare enheter, de mest välbeställda hade fortfarande pengar, säger VD Ulf Särnman.

Att småbåtar är svårsålda förklaras med att de köps av mindre kapitalstarka konsumenter, som i oroliga tider håller hårdare i pengarna. En sen vår och en regnig juli påverkade också negativt. Styrpulpetbåtar är lagervaror som ofta spontanköps - och regnar det ute kommer inga spekulanter till utställningshallarna.

Båtar kring 30 fot med prislappar på miljoner är däremot köp som tänkts över under lång tid och som dessutom måste beställas långt i förväg för att levereras till sommaren. Köparna är penningstarka och mindre beroende av konjunktursvängningarna.

- På volymmodellen Nimbus 30/31 Nova noterade vi egentligen aldrig någon dipp, säger Ulf Särnman. Men den lystne som tror sig kunna göra ett nybåtskap lär bli besviken. 2008 och 2009 års reor lyste med sin frånvaro förra året eftersom fabrikerna nu trimmat produktionen och handlarna sålt lagrens övervintrare.

 

Vad tror du om 2011

JAN LUNDMARK, VD HUGES MARINA KONCERNEN

- Vi har nått botten nu, marknaden är halverad. Men vi tror att vi kommer att återhämta oss nästa år. Blir våren bra tror vi på en klar ökning. Vi satsar på ett showroom vid Kungens kurva. Hoppas att vi slipper få en Greklandskris.

BJÖRN SANDHAAG, VD MARINDEPÅN

- Jag är som förra året försiktigt positiv och tror på en ökning på 5 procent. Sedan finns det ju de som pratar om 15 procent, men det är knappast realistiskt. Fram till midsommar spelar vädret ingen roll, efter midsommar är vädret allt. Det avgör.

MIKAEL ANDREASSON SEA RAY CENTER

- Det låter som att media är optimistiska och det är ju de som styr. Problemet är att få tag i båtar. Alla båttillverkare har ju dragit ned på sin tillverkning. Tittar man på ”lead time”-listorna måste man bestämma sig i januari för att få båt i sommar, det är ju lite svårt. 

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...