Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
stavhammar
stavhammar

Seascape 24. Mobil minimalistisk racer

  • I en värld, där många varv bygger båtar som sägs vara kappseglare och familjebåtar, sticker slovenska Seascape 24 ut. Denna racer är liten och lätt, har hypersnabba linjer, minimal inredning, mobilitet och hisnande lättvindsegenskaper.

Ser man strikt till siffrorna för prestandabåtar, det vill säga segelytan i förhållande till vikten eller tvärtom, hör Seascape 24 till de allra vassastes skara. Med 42 kvadrat ska ytan sättas i relation till vikten om 950 kg och slutsatsen blir att förhållandet är högre än för en Club Swan 50 och inte långt ifrån potentialen i en VO 65. Och om detta inte räcker, kan man sätta en gennaker på 67 kvadrat och lätta från vattnet likt en kitesurfare.
Att Sescape 24 har så pass mycket prestanda i sig från början, mer än i 27:an, hör möjligen ihop med att de vise männen som utvecklat båten, bor där de gör, nämligen i norra Adriatiska Havet, där det vanligen blåser lite. Dessutom hade de hört att 27:an inte var snabb nog i lätta vindar, alltså tog de i som ingen annan byggare av små prestandabåtar.

STOR SEGELYTA
Designer är på nytt fransmannen Samuel Manuard ihop med Gigo Design och enligt dem gjordes båten för kategori C d v s för skyddade vatten. Vilket tillät den stora segelytan. Upphovsmännen ville också hålla båten lätt och valde därför, vad de kallar mindre funktionalitet, än på 27:an, i praktiken bara dynor till kojerna.
I tidens anda lade de dock krut på uppbyggnaden. Trots att Seascapevarvet är litet, satsade man på vakuuminjicering till både skrovet och däcket. På så sätt väger skrovet bara 630 kilo. Och för att följa konceptet blev både masten och peket i kolfiber. Och för att kunna köra båten efter en bil fick den centerbord som minskar djupgåendet från fina 1,90 meter, till praktiska 0,30 meter. För att lyfta kölen finns en vev på centerbordstrummans förkant.
Annat nytt på Seascape 24 är att peket placerats i mittlinjen, varför den assymetriska spinnakern halsas midskepps, oavsett vilken bog man seglar på. Och de dubbla rodren är ihopkopplade till en rorkult.
Poängen med dubbla roder är den gängse, att alltid ha ett roder i vattnet och kunna kontrollera båten. Här stämmer teorin i verkligheten, för trots att Sescape 24 kränger en del beroende på sitt stora fatheadstorsegel, är den kursstabil och lätt att styra, inga tendenser till uppskärning noterades i testet i 3 – 4 m/sek.

SURFAR PÅ SLÖR
På kryss i lätt vind kommer Sescape 24 snabbt upp i 5,5 – 6,0 knop, som är lika fort som vanliga kölbåtar på 35 fot i samma vindar. Men som med andra moderna båtar, är det på öppna bogar som Samuels tänkande kommer till sin rätt. Det breda skrovet med slag har stabilitet, och redan i 4 – 5 m/sek börjar det lätta från vattnet, surfar iväg med nio knop innan man hinner hämta andan.
I friskare vind, 7-8 m/sek lär Seascape 24 komma upp i 12- 15 knop, vilket är smått hisnande för en liten båt. Med en armstark, orädd besättning är det inte omöjligt för båten att komma upp i ännu högre farter. För det talar att tyngdpunkten är låg och att rodren har bra grepp. Och skulle man missa i en gipp så att båten lägger sig på sidan, gör det 320 kilo tunga centerbordet 1,90 meter ner, att båten rätar upp sig.
Skrovlinjerna är hypermoderna, ändå ser Sescape 24 inte fullt lika fartfylld ut som andra båtar av likartad kaliber t ex J/70 och Fareast 23. Anledningen är att hög i förhållande till skrovet. Och att sätta på en stor, svart ruta, gör heller inget för att man ska falla för profilen.

MOBILT BÅTLIV
Om inredningen kan man kort säga att den är enkel. Krasst sett finns inte mycket komfort, bara dynor i galon ovanpå basinredningen. Kök och stuv kan dock köpas till och man kan bunkra hemma i båtens galonbagar och hänga upp dem ombord.
Till det trevliga med Sescape 24 hör att den kan köras efter en vanlig bil, mobiliteten tilltalar de som seglat en del. Att sova i båten på en parkering eller camping går utan problem.
De snabba undanvindsegenskaperna, kontrollen och det låga priset gör Sescape 24 till en välkommen nyhet för familjer som vill ta sig runt, segla några dagar på ett ställe och sedan fortsätta till nästa spännande farvatten.

Starka sidor

  • Vindsnabb på undanvind
  • Bra rodergrepp
  • Miljöriktigt byggd
  • Bred sittbrunn
  • Låg vikt - mobil

[table]

Data Seascape 24
Längd skrov 7,30 m
Längd v l 7,25 m
Bredd 2,50 m
Djup 1,90/0,30 m
Vikt 950 kg
Kölvikt 320 kg/33 %
Segelyta 42 kvm
Masthöjd 10,20 m
Design Samuel Manuard
Byggare Sescape Boats, SLO
Agent Svensk Båtförsäljning
Pris 520 000 kr
[/table]



Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...