Det finns mycket som talar för ett båtkörkort. Det viktigaste av allt är den breda uppslutning som det rönt på diskussionsstadiet. Så gott som alla jag kommer i kontakt med tycker att det är vettigt med ett båtkörkort. Det tycker jag också. Det viktiga är dock att det blir utformat på ett sätt som ytterligare ökar intresset för båtlivet. Det vore förödande om reglerna blev sådana att det hämmar båtlivets utveckling. Som det ser ut i kommande förslag har jag svårt att tro det. Snarare tvärt om. En tydlig entré till något lockar besökare. Med båtkörkortet kommer vi att få fler som använder fritidsbåt.
Utredningen skulle ha presenterats i mars månad. Den har blivit försenad på grund av att regeringens tjänstemän inte har haft tid att sätta sig in i frågan innan utredningen trycks. Det är förståeligt. Sittande regering ärvde utredningen från den förra. Den nya regeringen har haft fullt upp med andra förändringar och beslut. Preliminärt presenteras utredningen i maj.
I stora drag kommer utredarna Lars Högdahl och Lena Noreland på Näringsdepartementet att föreslå följande:
o Obligatoriskt båtkörkort införs för alla motordrivna båtar som är längre än 7 meter och går fortare än tio knop.
o För båtar som kan köras fortare än 25 knop föreslås att ett högfartskort införs. För att ta ett högfartskort måste man ha ett båtkörkort.
o Obligatoriska praktikpass föreslås.
o Man ska kunna läsa teoridelen som privatist. Praktikdelen blir dock obligatorisk.
o Alla som idag har lägst ett förarintyg får per automatik ett båtkörkort och ett högfartskort.
o Vem som helst får köra en båt så länge det finns en person ombord med giltigt båtkörkort. Innehavaren av båtkörkortet är ansvarig för båtens framfart.
o Åldersgräns 15 år.
o Någon form av sanktioner väntas för den som inte sköter sig. Indraget båtkörkort föreslås eventuellt.
Det är bra att debatten om båtkörkort har kommit så långt som den gjort. Det handlar om att skapa ett tryggare och säkrare båtliv i framtiden. Viktigt är också att båtlivet fortsätter att utvecklas. Med mjuka övergångsregler blir det enkelt för alla fritidsbåtsåkare att skaffa ett båtkörkort. En viktig aspekt är att båtkörkortet införs för framtiden. Båtarna går fortare, fler människor vill idka båtliv. Det kommer bara att öka. Då är det bättre att införa båtkörkortet nu. Om ett tiotal år är problemen sannolikt annars större.
»Alla sifferkombinationer mellan ett och 40 har använts när det gäller förslag på olika gränsvärden för längd och fart«, säger Lars Högdahl. Det föreslagna tycker jag är okej. Fartgränsen 12 knop tycker jag hade varit bättre, ytterst få båtar gör 12 knop vilket gör gränsdragningen enklare för polis och kustbevakning.
Högfartskortets gräns vid 25 knop är rimlig. Redan efter 15 knop börjar det hända saker ombord. Där ligger planingströskeln för många båtar. Det krävs mer uppmärksamhet och koncentration av rorsman och navigatör. Att alla som idag har ett förarintyg också får ett högfartskort är något som vi från Båtlivsutbildarna i Sverige har föreslagit. Andemeningen är att förhindra en »utbildningspuckel« som branschen inte klarar. Det kan ju heller inte bli sämre på sjön än vad det är idag om man är generös med högfartskort vid övergångsperioden. Eftersom båtkörkortet föreslås kunna dras in sätter man redan från start press på alla som får ett. Bra med obligatoriskt och utökat praktikpass. Det är ombord i en båt som man lär sig hur man hanterar båten.
Det är också viktigt att fler än körkortsinnehavaren ska få köra båten. Att ansvaret ligger på körkortsinnehavaren är rimligt, men det är viktigt att alla ombord vet hur båten hanteras. Det är både en säkerhetsfråga och en fråga om glädjen att köra båt. Debatten om obligatoriskt båtkörkort har fört med sig positiva synergieffekter. Ett exempel på det är att Huges Marina har dragit igång Huges båtskola. Tanken är att alla som köper båt av Huges Marina erbjuds en dags utbildning i körteknik och navigation. Det är inte en komplett båtkörkortskurs, uppger Henrik Karlsson på Huges Marina, men ett första steg. Ett annat exempel är att den stora Noliamässan i Umeå arrangerar Båtens dag den 6 augusti under pågående mässa. »En anledning är bland annat att vi tror på en ökning inom båtlivet och vill vara med och puffa för den utvecklingen«, säger Jan-Olof Sandberg på Nolia. »Med ett ökat båtliv följer också ett ansvar för oss som arrangerar mässor«, menar Jan-Olof. Räkna med mjuka övergångsregler. Jag tror inte vi har ett obligatorium förrän tidigast till sommaren 2011. Allra först ska frågan ut på remiss.
Text. Bengt Utterström
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu