Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst
Gäst

Så döms sjöfylleri

Förra sommarens sjöfyllerimål har nu dömts i tingsrätterna. Vi Båtägare rotade bland luntorna och hittade domar som visar hur rättsläget ser ut inför båtsäsongen.

Sommaren 2010 var den första med den nya alkohollagen till sjöss. För dem som kör båtar som är längre än tio meter eller går snabbare än 15 knop gäller numera gränsen 0,2 promille. Polis och kustbevakning har rätt att göra slumpvisa nykterhetskontroller och under sommaren greps också rekordmånga, cirka 240 personer, för sjöfylleri. Av dessa har merparten hamnat i tingsrätten. Vi Båtägare har tittat på två domar som svarar på några intressanta frågor. Den första är: Kan jag dömas till sjöfylleri fast jag inte har lämnat kaj?

Åke var på väg att lämna Smögens hamn i sin Yamarin 5800 efter att ha varit på studentfirande och där druckit ett och ett halvt glas vin. Han lossade förtöjningarna och startade motorn, men innan han lade i växeln stoppades han av Kustbevakningen. Medan Kustbevakningen kontrollerade en annan båt väntade Åke och drev då ut tio meter från kajkanten. Uddevalla tingsrätt dömde Åke till sjöfylleri med motiveringen att han ”avsåg att förflytta båten” och slår också fast att ”det är inte nödvändigt för ansvar att en motor är i drift vid gärningstillfället.” Alltså krävs det varken att motorn är i gång eller att båten lämnat kaj för att dömas för sjöfylleri. Kan jag ankra om i en nödsituation fast jag druckit ett glas vin?

Just detta prövades i Uddevalla tingsrätt.

Efter en illavarslande väderrapport bestämde sig Thomas för att flytta sin ribbåt från den oskyddade yttersidan av piren i Grebbestads hamn till insidan. På vägen stoppades han av tre polisinspektörer och fick göra ett utandningsprov, som visade att han druckit obetydligt men över gränsen. I Uddevalla tingsrätt åberopade Thomas ansvarsfrihet eftersom hans båt befann sig i en nödliknande situation. Det gillades inte av rätten, som tyckte att Thomas borde ha kunnat hitta någon annan, nykter person i Grebbestad som kunde flytta båten. Hur bedömer myndigheterna om en båt går snabbare än 15 knop?

Ovan nämnde Thomas friades till sist av tingsrätten. Han hävdade nämligen att motorn bara gick på en cylinder och därför inte kunde komma upp i 15 knop. Motorn kontrollerades aldrig av polisen och åklagaren kunde därför inte motbevisa Thomas. Fredrik Josefsson är förundersökningsledare vid Sjöpolisen i Stockholm. Är det här ett kryphål i lagen?

- Det kan man säga. Om myndigheterna inte provkör båten är det ju väldigt lätt för den åtalade att hävda motorfel i efterhand och då lär åtalet ogillas. Vi har beslagtagit båtar och provkört dem för att se om de klarar 15 knop, men det är ett väldigt tungrott sätt att jobba, säger Fredrik Josefsson.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...