Få företag i världen klarar av att bygga en kolfibermast. Marström Composite i Västervik och Southern Spars i Kapstaden är två av dem. Segling har besökt båda för att få veta hur en kolfibermast tillverkas.
Kolfiberlaminerade skrov, master och tillbehör har revolutionerat seglingen lika mycket som glasfiberlaminerade skrov (plast) på 1950-talet och dacronseglen på 1960-talet som banade väg för en ny seglingsvärld. Fördelarna med kolfiber är enorma, speciellt på master, där vikten har stor betydelse. En kolfibermast väger mindre än hälften av motsvarande i aluminium. Och när vikten ligger långt från båtens rörelsecentrum, som på en mast, påverkas det rätande momentet mångdubbelt.
Läs hela Mats Göthlins artikel i Segling nr 2 som finns i butik nu!
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu