Vårrustningen är en fröjd om du gör som proffsen. Annars kan man alltid hyra ett. Priserna varierar dock stort.
Hur ska vi hinna? En fråga många båtägare ställer sig inför varje säsong. Yrkeslivet och familjen kräver engagemang och vi är många som gruvar oss för att tiden ska räcka till också för båten. Ändå vill få ge upp båtlivet, eftersom det ger kvalitet i tillvaron. Som tur är finns det recept på hur man kan hålla båten i skick och samtidigt få tid för annat. Hemligheten är att rusta som ett proffs eller ännu bättre - att hyra ett. Det första är lätt och billigt, det andra är svårare och dyrare. Svårigheten ligger i att få firmor ambulerar till olika uppläggningsplatser. Det vanligaste för dem som vill ha rustningshjälp är ju att lämna båten på ett varv med åtföljande kostnader. Om du vill rusta själv, hålla igen på utgifterna och få jobbet gjort rationellt lönar det sig därför att lyssna på proffsen. De kan konsten att hushålla eftersom de ofta jobbar för ett fast pris, beräknat utifrån den tid jobbet ska ta.
Ta semester
En man som rustar många båtar är Kristian Hertzberg. Han är anställd på ett charterföretag i Stockholm och arbetar heltid med att sköta deras båtar. Han har testat mängder av medel och metoder och vet vad som fungerar. - Mitt bästa råd till båtägare är att ta semester för att rusta eftersom en helg sällan räcker. På uppläggningsplatsen är det ofta många som vill hälsa och prata, eller också är vädret dåligt och gör det omöjligt att rusta. Gör en lista över vad du vill göra och behöver. Shoppa loss innan du åker till båten och tänk igenom vad som ska göras först. När Kristian Hertzberg rustar börjar han med att tvätta av båten. Han använder gelcoatcleaner utspädd i vatten. Den innehåller oxalsyra och tar bort den gula hinnan som ofta bildas i vattenlinjen och i fören. Kallt eller varmt vatten spelar ingen roll, bara man använder mycket. För att få väck vattnet har han en fönsterraka. På utsatta ställen som vid avgasröret kan han få lägga på extra och skrubba. Resultatet blir en något matt, men ren yta. - Nästa moment är rubbning. Jag använder en finkornig rubbing. Inte för att jag är rädd för att gå igenom gelcoaten, utan för att det går fortare att arbeta med den. De medel jag funnit fungerar bra, har rimliga priser och kommer från bilrekondfirmor. Mitt redskap är en lågvarvig rondell - högst 1000 varv. Sådana finns numera till låga priser på byggvaruhusen.
Jag använder dock ett känt kvalitetsmärke, eftersom jag vill kunna lita på att rondellen inte slutar fungera me dan jag håller på. På rondellen har Kristian vad han kallar för en våffla, en räfflad självhäftande skumgummihätta. Han menar att forna tiders lammullshättor geggar ihop för mycket. Även en helt slät skumgummihätta finns i Kristians verktygsarsenal att använda på svåråtkomliga eller trånga ställen. - Arbeta på små ytor, annars kan du tappa bort dig och glömma en bit. Ytan torkar till matt finish och poleras bort med maskinen. Mesta jobbet låter Kristian polishen göra. Återigen använder han bilrekondmedel och den produkt han testat sig fram till och tycker fungerar bäst är en tunnflytande polish från 3M. - Mitt test var inte vetenskapligt, men väl praktiskt. Jag lade på olika polishmärken på överbyggnaden på en av våra båtar, och bedömde vilket medel som höll längst. Även polishen för Kristian på med hjälp av "våfflan". Han arbetar in medlet i gelcoaten, låter ytan torka och tar till sist i ordentligt med maskinen tills finishen är den han vill ha. Alla båtägare vet hur lätt det är att få svarta ränder på friborden av regnvatten, och att bästa sättet att slippa dessa är att vaxa skrovet. Problemet med vax är dock att vid kallt väder smetar det runt och är omöjligt att få att torka.
Och eftersom tiden är viktig för att bli klar till sjösättningen duger det inte att vänta på varmt väder. Kristian Hertzberg har därför letat sig fram till ett bilvax som är tunnflytande och innehåller mycket lösningsmedel. - Fördelen med Sonax är att det är lättjobbat och mindre temperaturkänsligt än ett fast vax. Även vaxet lägger jag på med våfflan, låter det torka och slutpolerar med maskinen. Om jag gjort rätt, klarar sig ytorna i två, tre år och jag behöver bara tvätta av dem nästa vår. Hårt arbete ett år kan jag alltså ha igen de kommande. Under säsongen tvättar Kristian av skrov och däck efter varje segling, vilket också hjälper till att hålla hög finish på båten. Då använder han vanligt diskmedel, inga särskilda båtshampon eftersom han anser dem för dyra. - Allmänt tycker jag att båtvårdsprodukter är dyra och handlar hellre hos firmor som för bilprodukter.
Glans på däck
- På halkskyddsmönstrade ytor har jag Fordonsglans, som håller ytorna blanka utan att göra dem hala. Vanligt vax eller polish gör att man slår omkull. Bottenmålningen sparar Kristian till sist och lägger på färgen med rulle på långskaft. Hans erfarenhet är att vita bottenfärger är snygga, men bara en kort tid, och att svarta och andra mörka kulörer klarar beväxning bättre. På Svinninge Marina, där båtarna som Kristian sköter finns, rekommenderas bara hårda slipbara bottenfärger. De självpolerande anses färga av sig för mycket, vilket rimmar med det höga miljömedvetande marinan har. Även när det gäller renskrapning är man noga. För att inte färgen ska hamna i gruset på hamnplanen och sedan rinna ut i vattnet rekommenderas båtägarna att samla upp den i en plastpresenning under båten. Ytterligare proffstips från Kristian Hertzberg gäller toaletter och kölsvin.
- Eftersom vi kör charter med våra båtar, är det viktigt att det inte luktar ombord. Jag använder ett biokemiskt medel kallat Odörgo, som finns i färghandeln och som används i lokalvården för avlopp och för fettlösning. Det är bakteriedödande och gör underverk. Jag tar bort durkarna, häller i flödigt med Odörgo och kör på med högtryckssprutan. Visst blir det blött, men allt torkar ju och allt ska ju tåla vatten i en båt. Unken lukt kan också komma från båtens dynor. Ett sätt att få bort lukten är att väta i vanligt tvättmedel i skumplasten, skölja ur väl och låta dynorna torka i solen. I sin roll som yrkesman har Kristian inte råd att skada sig. Därför gör han inga arbeten på däck när båten ligger på land för att slippa risken att ramla i backen. Och för att polera friborden hyr han en monterbar arbetsställning av samma typ som används när hus ska målas. - Med en säker arbetsställning arbetar du effektivare och sparar mycket tid jämfört med att springa upp och ner på en stege, anser han.
Och riggen på en segelbåt? - Bara dra ur fallen och skölj dem i badkaret för att få bort smuts. Jag har kört fallen i tvättmaskinen, men det blir oändligt många knutar på dem. Själva masten tvättar jag bara av. Jag har provat en del medel, men tycker inte att jag ser någon skillnad. Kan man anlita ett proffs för att rusta? Jodå, men det kräver framförhållning. Det gäller att lokalisera firmorna och boka dem nu i vår för nästa år. - Vi är fullbokade. Men att rusta en segelbåt till nyckelfärdigt skick kostar ungefär 1 200 kronor per fot. Då ingår rengöring, polering, vaxning, bottenmålning, riggning och filterbyte. Att få finish på friborden på en 34-fotare är två dagars jobb à 450 kronor per timme inklusive moms, säger Jan Hird på Shiphape med Bullandö Marina som sin bas.
Proffsrustning
Han tipsar den som vill ha hjälp i år att ta kontakt. Det kan finnas en och annan lucka till sommaren. - Lämna båten orustad en söndag och hämta den blank och fin på fredagen är en möjlighet. På Stockholmstraktens andra stora marina, Svinninge, ligger drygt tusen båtar. Ett flertal av dessa sköts av yrkesfolk på entreprenad, bland annat av Combi tjänst. - Vi rustar båtar i alla stadier, riggar av och på, tvättar, täcker och täcker av, konserverar och servar motorn, rubbar, polerar och bottenmålar. Eller gör delar av jobben, berättar Kenneth Holmberg, ägare av firman. - En hel vårrustning d v s fribord, däck, överbyggnad och bottenmålning inklusive material på en åtta- till niometersbåt kostar cirka 15 000 kronor. Fribord och däck kostar cirka 10 000 kr och bara botten kan gå på ca 5 000 kronor.
Även Combitjänst har många bokningar, men kan ta sig an rustning en bit in på säsongen. - En utväg för folk med ont om tid är att sjösätta båten orustad i hemmahamnen och köra den till oss här på Svinninge utan mast. På försommaren kan vi fixa båten inomhus. Priset är detsamma som när vi åker ut till en uppläggningsplats. Marinan tar cirka 2 000 kronor för sliptagning och vi behöver ett par dagar till båten. Norr om Stockholm finns ytterligare två firmor som rustar. - Jag tar 320 kronor i timmen och uppskattar att tio timmar behövs för att polera friborden på en 28-30-fotare och hälften för att bottenmåla. Material tillkommer, säger Johan Adolphsson i Täby. - Min taxa är 125 kr per kvadratmeter för bottenmålning och 70 kr per kvadratmeter för att vaxa, uppger Erik Vickgren med firman Yachthelp i Sollentuna.
Han gör en del själv, men är egentligen student och förmedlar därför också uppdrag till elektriker, snickare, motormän etcetera. På Västkusten finns Viktor Alfredsson med Kungsbacka Marinservice och Patrik Tollesby med Tollesby Marinservice i Ellös, två firmor som åtar sig att åka ut till båtar för att på plats polera fribord och bottenmåla. Cirka 5 000 kronor, plus material och resor, tar Viktor Alfredsson för att polera och bottenmåla en niometersbåt. - Men om skicket är dåligt och vi måste lägga ner mycket tid, ökar förstås kostnaden, säger han. Både Viktor och Patrik erbjuder även fullservice, det vill säga upptagning, förvaring, rustning och sjösättning. Men då blir priset förstås ett annat. Även om det inte kommer i närheten av vad man får betala i Stockholmstrakten. Ett annat alternativ för den som söker hjälp är att studera anslagstavlor i båthamnar och klubbar eller höra sig för hos bilrekonditionerare på hemorten.
Proffstips för vårrustare
? Ta semester
? Upprätta shoppinglista
? Använd bilrekondmedel
? Oxalsyra för gula hinnan
? Finkornig rubbing
? Lågvarvig polermaskin
? "Våffla" för applicering
? Polish för huvudjobbet
? Använd lättflytande vax
? Hyr arbetsställning
? Arbeta inte på däck på land - fallrisk
? Fordonsglans på halkmönstret
? Odörgo i toalett och kölsvin
? Tvätta dynorna - slipp lukt
PRISLISTA 28-30-FOTARE
(i Stockholm)
Hel vårrustning
ca 15 000-20 000 kr.
Polering av fribord, däck,
ruff ca 12 000 kr.
Polering av fribord ca 5 000 kr.
Bottenmålning ca 5 000 kr.
NÅGRA PROFFSRUSTARE
Combitjänst Svinninge,
08 540 263 50,
www.swecomposite.com.
Ship-Shape, Bullandö,
0708 91 95 04,
www.shipshape.se.
F:a Johan Adolfsson, Täby,
070 755 72 56.
Yachthelp, Sollentuna,
0735 08 17 12,
www.yachthelp.se.
Kungsbacka Marinservice,
0300 31 900.
Tollesby Marinservice, Ellös,
0702 45 15 13.
Bröderna Thors Bilrekonditionering,
Norrköping, 011 10 50 55.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu