Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
Gäst
Gäst

RS FEVA XL - fartig jolle har kommit till Sverige

RS Feva XL är den snabbast växande jolleklassen i hemlandet England, där det under lanseringsåret 2003 tillverkades 500 båtar. Importören Christer Båth har redan sålt ett 30-tal Fevor här hemma och kallar båten för "tvåmansoptimist". Segling har provseglat RS Feva XL och tycker det är en fartig jolle för alla utom de allra mest oerfarna eller inbitna.

TILLRÄCKLIGT LIVLIG OCH AVANCERAD för att vara en bra tävlingsbåt, men samtidigt robust och lättseglad för att passa som seglarskolebåt. Så beskrivs RS Feva XL i importören Christer Båths reklam. Efter Seglings provtur kan vi konstatera att det stämmer, men med viss modifi kation. Fevan är inget för de allra minsta och mest oerfarna nybörjarna - de skulle förmodligen trivas bättre i till exempel en GKSS-gigg. De mest utmaningstörstande racingseglarna blir antagligen inte heller fullt tillfredsställda med RS Feva XL, utan vill ha en båt med mer avancerade trimningsmöjligheter. Men för alla oss som befi nner oss mellan dessa ytterligheter bör den nya båten passa finfint. Gamle 505- mästaren Christer Båth förklarar hur han ser på det: - Alla de barn och ungdomar som seglar optimist i sju-åtta år blir inbitna enmansseglare och få av dem intresserar sig senare för flermansbåtar. Med RS Feva XL kan vi rekrytera tvåmansjolleseglare redan i optimiståldern, innan det är för sent, menar Christer och påpekar att den här båten vänder sig till helt nya kategorier seglare.

80 PROCENT LÄGGER AV

Christer Båth har från fl era håll hört att så många som 80 procent av Optimistseglarna slutar att segla innan de blir 15 år. Han vet inte hur statistiskt säkerställd denna siffra är, men alla som har varit åtminstone lite involverade i jollesegling kan i alla fall konstatera att det är väldigt många som lägger av tidigare än de borde. Båth hävdar att många av dem förmodligen skulle ha fortsatt om det hade funnits en "tvåmansoptimist" som skulle göra seglingen intressantare för alla dem som:

? absolut vill vara två i båten

? inte vågar segla ensamma i en Optimist, men som kan tänka sig att segla med någon mer erfaren

? inte vill styra men som tycker om att gasta

? inte kommer i kontakt med seglingen på grund av att föräldrarna inte är intresserade eller inte har råd. Dessa kan istället komma in som gastar. - Det är en stor grupp som inte seglar nu. Kan vi få dem att börja har vi vunnit väldigt mycket. Detsamma om vi kan få några att fortsätta som annars skulle ha lagt av, säger Christer Båth och pekar på RS Feva XL som åtminstone en dellösning på problemet. Han har gått metodiskt tillväga och lånat ut ett antal båtar till de stora jolleklubbarna på både ost- och västkusten, så att hugade spekulanter ska få känna på dem innan de slår till. Intresset har varit stort och i nuläget har ett 30-tal båtar hittat svenska köpare.

STRIKT ENTYPSKLASS MED FART

RS Feva XL är en strikt entypsklass och det finns inte ens möjlighet att välja andra segel än dem som är standard från Hyde Sails. Därmed seglar alla på lika villkor och seglingskunnandet blir mer utslagsgivande än plånboken. Standardseglen är å andra sidan inte fy skam, utan tillverkade i mylarduk i kulörer som gör att ekipaget ser fräckt och attraktivt ut. Masten sitter helt fast och kan inte justeras i mastfoten , och inte heller i däcksinfästningen. Riggens justeringsmöjligheter inskränker sig till att man kan reglera krummet med vant och fockfall, för något förstag fi nns inte heller. Bommen är högt placerad och betydligt lättare för en snart 40-årig redaktör med lätt rondör att ta sig under än i den egna Lasern. I övrigt är likheterna med Lasern fl era; ledvagnen av enklaste modell, skotarrangemanget längst akterut på bommen som sedan leds fram till ett spärrblock i mitten av båten, ett minimum av trimlinor. Enkelheten är det som präglar RS Feva XL. Ändå erbjuder den en hel del utmaning att segla. Jag provar både med min son och med min fru och konstaterar att den sistnämnda konstellationen medför tung gång på kryssen, med översköljande sjöar och inget riktigt driv i båten. Med bara mig och äldste sonen ombord kan vi däremot med hjälp av gennakern och runt 5-7 m/s få ordentliga surfar, även om det där klassiska vibrerandet och sörplandet som brukar kännas när en jolle verkligen sticker iväg, det uteblir. Vi väger ju ändå 130 kilo tillsammans... RS Feva XL är visserligen CE-märkt och klassad för 225 kilo, men jag skulle tippa att den seglas som bäst av två personer som tillsammans väger runt 100 kilo eller drygt det, eller i tuffare väder kanske ytterligare några kilo.

ROTATIONSGJUTEN POLYETHYLEN

RS Feva XL är inte byggd som de fl esta andra jollar i glasfi berarmerad polyesterplast som gjuts i formar. Nej, här handlar det om polyethylen som rotationsgjuts, så den har inga skarvar alls och är stummare än en glasfiberbåt. Den suger inte heller vatten och man slipper ömtålig gelcoat, men metodiken vid reparation av repor blir lite annorlunda. Istället för spackling och slipning använder man varmluftspistol och en spackelspade för att värma ihop och släta till materialet igen: - Det är inte så märkvärdigt som det kan låta, menar Christer Båth och påpekar att han själv nyligen har lagat den spruckna akterkanten av centerbordstrumman på en grundstött Feva. - Fast då fick jag tillföra lite material som jag värmde fast, säger han. Materialet kan ge uppfattningen att båten är mjuk och tung, men när jag påstår det opponerar sig Christer direkt: - Den är möjligen något tyngre än den hade varit som glasfiberkonstruktion, men i gengäld mycket starkare och tåligare. RS Feva XL kostar 49 000 kronor helt seglingsklar, men för kärra tillkommer 2 900 kr och för kapell 1 500 kr.

Röster om RS Feva XL

Jag har inte seglat så mycket förut, men det var kul att följa med ut och gasta för min kompis Olivia i Fevan.

AMANDA LAGESSON.

En kanonbåt för två ungdomar som inte vill segla enmansbåt, men något viktkänslig och underriggad i lättvind.

TOMMY SANDBERG.

Den är jätterolig och går snabbt. När den väl kommit upp i planing är den känslig som en vildhäst och lyder minsta vink. Det är lätt att få upp och ner gennakern, så den är enkel att segla.

CARL MATHIASON

Fakta RS Feva XL

Längd 3,64 m Bredd 1,42 m Vikt 63 kg Storsegel 6,5 kvm Fock 2,1 kvm Gennaker 7,0 kvm Pris 49 000 kronor

Mer info på Baths.se

TEXT & FOTO: JOAKIM HERMANSSON

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...