Här är en kort testresumé över tio populära Slow Boats.
SAGA 20
Bra kvalité. Hyggligt pris. Bra andrahandsvärde. Sagans inbyggda svagheter är för det första en påfallande blöt gång i motsjö. Orsaken är ett tungt ballastat förskepp som ger en lång vattenlinje. För det andra är sikten tämligen usel. Sittandes. För såväl förare som passagerare. För det tredje är hon bullrig. Saga 20 sjösattes 1966 och bättrats på under resans gång, men de flesta har de tre nämnda svagheterna. Bensin 10 hästkrafter eller diesel 24 dito, toppfarten är 7,5 knop, marschfarten två knop lägre. Inredningen är den gängse på sex meter långa snipor. Kojer under fördäck, soffa akteröver, pentry om babord mitt emot förarplats.
JODA 24
Det här är en lite annorlunda snipa, stor utanpå men liten inuti. I reklambroschyrerna trumpetade tillverkaren ut kojplatser för 4+2. Ryggstöden fälls upp i V-soffan i ruffen men fungerar knappast som barnkojer. Sittbrunnens aktersoffa faller in under begreppet extrabädd. Ruffen rymmer, förutom kojerna, skåp och allmänna stuvutrymmen också toalett. Sittplats för fem kring bordet utan att det känns trångt. Sittbrunnen har pentry om babord under passagerarstolen. Akterut tronar så soffan. Man äter vid bord som fälls upp från respektive kommoder bakom stolarna. Den planlösningen ger en luftig sittbrunn, även om det finns mer kompakta lösningar som ger bättre funktion. Föraren sitter ombonat och når reglagen sittande och stående. »Sjöegenskaperna är helt odramatiska. I motsjö går den mjukt även om sjön reser sig hög. I sidsjö håller den kursen utmärkt utan att rulla obehagligt. I medsjö styr den helt rakt utan att man behöver korrigera den då stäven dyker ner i vågorna.« Så sammanfattade en testförare.
MONARK 600
Tyvärr. Monark 600 har alltför dålig sikt från förarplatsen för att få godkänt. Det beror på att förarstolen är för låg och på att avståndet mellan förare och siktruta skyms av fönsterramar och gardiner. Monark 600-skrovet är ritat av Bror Svenningsson. Han har åstadkommit en ganska lyckad kompromiss. Båten är stabil, rullar inte särskilt mycket i vågorna, slår ifrån sig motsjön bra. Skrovet är lättdrivet. Med den lilla 25 hästar starka Volvo-dieseln gör den tio knop med två personer ombord. Säkerheten ombord är utmärkt. Sittbrunnen är djup med bekväma sargar. Skarndäcket har breda, stadiga kanter där man kan sätta fötterna vid passage från fördäck till sittbrunnen. Det finns två användbara kojer ombord. De är två meter långa, men bara halvmetern breda. Man sitter bekvämt i både ruff och sittbrunn. Man kan rulla ner en vägg mellan dem. Pentryt i sittbrunnen är av plockepinn-typ. I krångligaste laget.
MONARK 690
Monark 690 är enligt min uppfattning en motorsnipa som uppfyller alla de krav man bör kan ställa på båttypen. Till skillnad från många andra snipor har man på 690:an behållit den traditionella undervattenskroppen. Inga försök till halvplanande egenskaper genom att till exempel platta till bottnen. Sex meters vattenlinje ger sex knop. Båten har bra lösningar. Genom att man lyfter upp motorhuven blir hela installationen lätt åtkomlig. Snipan känns stadig till skillnad från många andra moderna snipor med utplattad botten. Styrhytten är siktvänlig. Kvalitén på bygget är mycket god.
NIDELV 24
Båten man lätt fastnar för. Tyst. Välbyggd. Torr och mjuk gång i grov sjö. Den går utmärkt att styra i all slags vind- och sjöriktning. Dessutom är den mycket stabil, både under gång och vid stillaliggande. Inredningen är synnerligen välgjord. Hängkojer i ruffen gör det möjligt att sova fyra. Det är inte alls så trångt som det brukar vara i hängkojsförsedda båtar. Ingången till ruffen om babord. Över motorn finns ett dubbelsäte för förare och navigatör. Under den ett pentry. Akteröver i sittbrunnen finns en tvärställd soffa, ovanligt bred och rymlig för en snipa. Sikten föröver är bra. Ljudnivån är låg, 79 decibel.
POLAR 20 OCH 22
Polar 20- och 22-fotare är de enda plastvarianterna av den typiska norska Sörlandssnipan. Polar 22 är också den båt som har tillverkats i flest exemplar - 800. Polar 22 är en låg båt, utmärkt för fiske, men med tyvärr rätt blöta sjöegenskaper. Trots det riktas ingen anmärkning mot båtens uppförande i sjön i övrigt. Den går mjukt och är följsam i all slags sjö- och vindriktning. Visar inga snedstyrningar i medsjö. Inredningen består av två längsgående soffor föröver, två stolar midskepps och en tvärsoffa längst akteröver. Polar 22:an är oftast försedd med Volvo Pentas 25 hästkrafter starka diesel. Ljudvärdet uppmättes till 88 decibel, det vill säga nästan dubbelt så kraftigt ljud som Nidelv 24 utrustad med identisk motor. Mycket bullrig och tröttsam att köra längre sträckor på full gas.
SKILSÖ 23
Liten ruff med två fullängdskojer och toalettrum. Inte oävet på 23 fot. Förarplatsen mitt i båten är både bekväm och praktisk. Skilsö 23 har ett traditionellt snipskrov och går mycket bra i sjön. Den går torrt i grov havssjö och rullar måttligt i sidsjö. I medsjö har den en tendens att styra själv, men den kommer tillbaka till kurs efter en kortare utflykt. Den här egenheten är faktiskt rätt vanlig på många deplacementbåtar. Det kan oftast vara en fråga om att belasta båten annorlunda. Skilsö 23 saknar ballast. Kanske blir den perfekt ballastad?
WINGA 25/FAMILY FOUR
Winga 25/Family Four har ett robust utförande och en genomtänkt planlösning. Förruffen rymmer två rejäla fullängdskojer. Det kilformade matbordet kan sänkas och på så sätt göra kojutrymmet ännu större. Förarplatsen i sittbrunnen ligger om styrbord med en soffa som ger plats även för passageraren. Den är både höj- och sänkbar och kan dessutom vridas ett halvt varv och ge sittplats även vid matbordet, som sväljer fyra totalt. Utskjutande lådor i sittbrunnens akterkant ger också sittplatser. Pentryt om babord är synnerligen inventiöst med gott om plats. Även akterruffens kojer är rejäla. I sjön är båten trots den långa kölen lättmanövrerad med förvånande liten svängradie och fin följsamhet. I den grova havssjön känns hon mycket förtroendegivande. Motorn ger henne god fart och gången är imponerande torrt. Båten stoppas dock upp rejält i grova sjöar och får därigenom en ryckig gång.
ALBIN 25
En klassiker. Väl genomtänkt och funktionell till sin utformning. Förruffen har full ståhöjd, pentryt är välplanerat. Utrymmen räcker till för en familj på fyra personer. Även akterruffen är överraskande väl tilltagen tack vare akterskeppets utformning. Förarplatsen är väl komponerad med två platser sida vid sida. Väl tilltagna utrymmen för sjökort och instrument. I sittrummet finns goda stuvningsutrymmen och sittplatser på långbänkarna. Extra poäng för det låga motorljudet. Lägre ljudnivå är knappast tänkbart. Minus för kojerna i förruffen som är något för korta och för förarplatsen som borde höjas något och flyttas bakåt. Det är inte bekvämt att styra stående.
SAGA 27
Saga 27 är en rymlig och ljus båt. Sikten från förarplats är utmärkt. Akter om förar- och passagerarstolarna finns ett stort pentry om babord och en liten dinette med plats för tre om styrbord. Dinetten får man förmodligen komplettera med ett campingbord om man föredrar att äta i sittbrunnen för jämnan. Förruffen är stor. Fyra fem vuxna sitter vid bordet och ser ut. Tre kojplatser kan man ordna med en mellanskiva. Toaletten får godkänt. Akterruffen lär bli ungarnas hemvist. Saga 27 är en snipa som smalnar av ordentligt akterut - det blir trångt om saligheten om vuxna personer ska ligga i kojerna. Saga 27 gör elva knop, De sista tre knopen blir pressade och båten uppför sig vingligt, slingrigt och tenderar att skära.
Text: Lasse Genberg
Foto: Arkiv
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu