Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gäst
Gäst

Reportage snipa - sakta möter vi framtiden

Som ett protest mot hets, stress och allt fortare snurrande ekorrhjul föddes Slow food och Cittaslow. Dags för Slow Boat?

Det är en hel del som talar för att fortåkarna på sjön snart är dinosaurier i klass med SUV-folket på landbacken. Den frivilliga gränser för utsläpp för bilar i EU föreslås bli lag. År 2012 ska det genomsnittliga koldioxidutsläppet vara högst 120 gram per kilometer, jämfört med 160 gram idag. Det betyder att om fem år kommer snittbilen att dra en halvliter per mil. Vad drar en mariniserad V8? Klarar den 1,5 liter per sjömil? Ja, om den är på fem liter, har direktinsprutning och körs i lugnt tempo. På topp slickar den i sig 2,5 liter. Varje 1 852:a meter. Eller mellan 8 och 14 liter per landmil. Och dyrare kommer det att bli. Koldioxidskatten kommer att höjas, har vår statsminister varslat. Ett sätt att få bukt med utsläppen.

 

Om bilars utsläpp begränsas via lagstiftning i Bryssel kan man undra varför båtar ska gå fria. Visserligen är utsläppen från flytetygen en droppe i Mississippi jämfört med fyrhjulingarnas. Men. Många bäckar små. Och varför ska båtarna slippa undan?

 

Det finns fler argument mot höga farter och för Slow Boat. Längre fram i vår kommer ett förslag från båtlivets enmansutredare Lars Högdahl. Där kommer snabba båtar stå i centrum. Det är nämligen farten som ställer till det. Det är temat. Hur förslaget ser ut vet jag inte, men jag är säker på att det kommer en åldersgräns för att få föra fram snabba båtar, ett kompetenskrav för farter över låt oss säga 35 knop och förmodligen en fartbegränsning i skyddade farvatten, det vill säga våra skärgårdar. Att åka fort i framtiden kommer att kosta skjortan, kommer att betraktas som suspekt och kommer att vara olagligt i de mest attraktiva områdena. Än sen då? Undrar den som inte är bekant med båtlivets villkor. Det går väl alldeles utmärkt att åka sakta med en båt som har potential i maskinrummet? Nej. En fortbåt har ett planande skrov, i mer eller mindre grad V-format. Det är skapt för farter över 15 knop och går som mest ekonomiskt i farter runt 25. I sju knop är de kursinstabila - går som ankor och är svårstyrda.

 

Slow Boat är lika med åter till naturen. Ett skrov som ligger i vattnet med hela sin undervattenskropp under gång har en toppfart som mellan tummen och pekfingret är lika hög som vattenlinjen är lång. Sju meter vattenlinje ger sju knop. Det har Gud bestämt. Det spelar ingen roll hur många hästar människan stoppar ner i maskinrummet. Det blir inte fler knop. De onödiga extra hästarna gräver bara ner aktern och alstrar vågor till ingen nytta. En båt på 7,5 meters längd, 2,5 meter bred och vägandes 1,5 ton klarar sig utmärkt med en diesel på 16 kusar. Den far fram i sex sju knop med en i sammanhanget måttlig törst på två tre deciliter per sjömil eller en och en halv liter per timme. Med kunskap om medelbåtsägarens körtid per sommar, 40 timmar, blir bränslekostnaden per säsong i runda slängar 700 kronor. Dubbla körsträckan och bränslekostnaden blir i alla fall näst intill försumbar.

 

Slow Boat är ett med naturen. Den långsamma båten drar inte upp svall. Dess framfart skapar små svall som snabbt klingar av. Stränder, bryggor och förtöjda båtar skonas. Liksom mötande trafik. I synnerhet segelbåtsfararna uppskattar den långsamma båten som en vän och släkting. Man kan faktiskt ta sig ett järn och ändå framföra båten säkert och tryggt. Det bör jag inte skriva och jag har redan glömt att jag skrev det. Det är lika bra att du glömmer att du läst det. Slow Boat har framtiden för sig. Än ett tag kommer båtmässorna att vara fyllda med planande skrov och försäljarna fortsätter att prata plus 40 knop ännu ett par år. Men sen. 2010 vänder det för gott. När familjebilen drar halvlitern per mil framstår det som vansinne att betala en tusenlapp för att ta sig ut till favoritön 30 sjömil bort. Om det inte handlar om transport. Farkoster som ska frakta gods och människor över vatten kommer att lösa den uppgiften på det mest ekonomiska sättet.

 

Slow Food har ingenting med hunger eller primärt födointag att göra. Det är en livsstil. Livskvalitet är ett uttrampat ord men betyder egentligen att inte springa förbi livets poänger, stora eller små, i jakten på det gröna gräset på andra sidan. Som när du kommer till staketet upptäcker har lika mycket ogräs som den egna täppan. Slow Boat har ingenting med transport att göra. Visst kan man kalla att ta ungarna ut till badön för transport, men det är ett nöje i sig om man väljer att se det så. Slow Boat är ett sätt att umgås med människor. Komma nära de man vill. Göra någonting tillsammans med vänner. Laga mat. Plocka svamp. Promenera. Spela poker. I en miljö där tankarna tar andra banor, där kraven kommer från ett annat håll, där prestationen värderas efter en annan tumstock. Slow Boat drar ner tempot. Skruvar ner volymen. Ger grogrund för tanken att vi ska ingenstans. Målet är färden i sig. En minut blir inte offer för nästa minut. En timme inte dörrmatta för nästa.

 

Slow Boat-rörelsen är i sin linda. Den som vill ta del av den har inte så mycket att välja på. Det tillverkas inga mindre, långsamgående (deplacerande) båtar. Det finns en uppsjö holländska öppna slupar, de flesta tillverkade i Turkiet, avsedda för dagsturer på kanalerna. Praktiska, vackra men svindyra.

 

Den som vill prova på långsambåt för en överkomlig penning får leta begagnat. Men de är sällsynta. På blocket.se fanns lite drygt 4 000 motorbåtar till salu i mitten av mars. 90 dök upp när jag stramade upp söket till begreppet snipor. Ett tips är att gå över gränsen. På finn.no fanns vid samma tidpunkt 4 977 båtar till salu, varav 279 snipor - många i trä. batmarkedet.no är ett annat alternativ. Där fanns tjogtals snekker till salu i mitten av mars.

 

Text: Lasse Genberg

Foto: Arkiv




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Jag förstår verkligen att det kan kännas överväldigande att försöka bryta ett spelmönster, särskilt när det finns sätt att kringgå skyddsåtgärder som Spelpaus. Det är viktigt att du inte kämpar ensam. Det kan vara till hjälp att prata med någon du litar på eller söka professionell hjälp för att få stöd i den här situationen.

För att få bättre insikt i spel på utländska casinon och de risker som kan uppstå, rekommenderar jag att du läser artikeln på https://bellenmerken.com/hur-spelar-man-pa-casino-online/. Artikeln ger användbara tips och kan hjälpa dig att förstå vad du bör vara medveten om när du spelar på dessa sidor. Men det viktigaste är att du prioriterar ditt välmående och söker hjälp för att få det stöd du behöver.

Dela denna kommentar


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...