Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst
Gäst

Rekord i Runmarö runt

Har man ingen båt men vill kappsegla tar man vad man har. Så gick tänket i årets Runmarörunt där vinnaren var en vindsurfare.

Det fina med handikappsegling är att alla kan segla mot alla och att det går att dra ihop stora startfält. De båtar som inte har några systrar att segla mot måste ju få mäta sina muskler mot andra. Det går till och med att lys-segla med vindsurfingbräda. Så resonerade i alla fall Jimmy Hellberg när Runmarö runt närmade sig och han inte hade tillgång till båt.

- Det blåste mycket, omkring 10 m/s, och det blev lite bökigt att navigera samtidigt som jag studsade fram i 25 knop och febrilt försökte hålla i mitt ganska mycket för stora segel. Jag fäste en GPS på armen och lade in dödskalletecken vid de värsta grynnorna, berättar han.

Problemet att skärgårdssegla med vindsurfingbrädor är ofta att de kryssar dåligt, men Jimmy använder en så kallad Formula som är ämnad för banracing och som både planar lätt och kryssar bra. Det var en salig mix av båtar på banan. Bland de 28 startande fanns allt från Smaragd till 29er och en 21 fots-katamaran. En besättning ombord på en Scampi bestod av sex blott 14-åriga tjejer. Djärvt i den hårda vinden.

Jaktstart gällde. En Trissjolle startade först och vindsurfingbrädan, som gavs ett lys på 2.12, likt kolfiber-trimaranen Sea-Cart 30, startade sist, 1 tim och 54 minuter senare. Ändå vann den totalt. Med bara någon minut till godo.

- Banan var 16 sjömil och jag lyckades få en snittfart på 16 knop. Men eftersom jag skär så mycket på undanvind blev totaldistansen 25 sjömil, säger Jimmy Hellberg.

Vad tyckte de medtävlande om din farkost?

- De flesta hejade på, det var ju ganska spektakulärt i den hårda vinden. Någon var också lite sur för att inte en riktig båt vann.

Runmaro_runt.jpg

Lys-seglingar är alltid kontroversiella - vad är rättvist och inte? På Runmarö runt fick vindsurfingbrädan ett lys som en 30 fots-trimaran i kolfiber och vann med bara några minuters marginal. Foto: Sahra Lindgren

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...