Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Racing - ny säsong ny klass!

Under hösten började jag fundera på om jag skulle köra T15 en säsong till eller om jag skulle byta till en annan rundbaneklass. Eller skulle jag byta från rundbana till offshore? Helt plötsligt kändes det som om det fanns en hel uppsjö av alternativ. Under hösten kom det ett förslag om att en helt ny internationell klass skulle bildas, GT30. För mig skulle det innebära att jag kunde behålla min nuvarande båt och endast behöva byta ut motorn mot en 30 hästars fyrtaktsmotor, helt klart intressant. Dessutom fanns det flera förare från T15-klassen som var intresserade av att byta till GT30. I oktober, innan ens klassen hade klubbats, träffades alla blivande GT30-åkare i Östhammar för att provköra en riggad racerbåt som skulle passa i den nya klassen. Veckan före provkörningen hade båten visats upp i Öregrund under årets rekordförsök. Givetvis hade man ställt upp och kört rekordsträckan, 44 knop blev det. Inte illa för ett nyligen hopsatt ekipage. Spänningen var stor när vi stod och väntade på att få provköra den nya båten. Vi hade vädergudarna med oss, de bjöd på sol och näst intill stiltje. Dagen före, under rekordförsöket, hade det varit hällande regn.

 

På med kevlaroverall, flytväst och hjälm. Det kanske låter löjligt för en liten provtur. Men det är som skidåkning, när man slappnar av så händer det. Det blev en lugn tur. Sakta tryckte jag båten upp i plan för att sen trycka gasen i botten. En härlig fartkänsla och inga direkta överraskningar. En gir runt övervakningsbåten och sen tillbaka. Jag var fast! Ny motor och nya propellrar. Jag känner igen mig från förra säsongen. Enda skillnaden är att alla som ska åka GT30 måste börja om från början. Hitta rätt balans i båten. Bästa riggvinkeln. Optimala propinställningar. Dessutom gäller det att lära sig båtens beteende eftersom både vikt och fart förändras. Före första start lär jag ha tillbringat många timmar i båten.

 

Första racet går redan den 9 juni i Grisslinge. Helgen efter väntar Arvika. Än så länge är det inte helt klart vilka tävlingar som GT30 kommer att vara med i eftersom det är en ny klass. Men de arrangörer som vill bjuda på fin racing har GT30 med i startlistorna. Snart är det bara sekunder kvar tills den röda lampan släcks och racet är i gång! RACING

 

Text: Niklas Friberg

Foto: Roland Edin

 

FAKTA OM KLASSEN GT30

För att börja tävla i klassen måste man vara minst 14 år gammal. Båten är en valfri enskrovsbåt med minimimåtten 3,5 x 1,3 meter. Motorn ska vara av EPA-typ (miljömotor) på 30 hästkrafter. Det är inte tillåtet att trimma motorn. Motorns montering i höjdled är begränsad (propelleraxelcentrum i jämnhöjd med skrovbottnen är maximal »hissning«). Propellern är fri. Hela ekipaget med förare måste väga minst 250 kilo. Toppfart är cirka 45 knop.

 

GT30-klassen körs på rundbana, vilket innebär att man kör en bana med 2-6 bojar som rundningsmärken. Banans längd är cirka 1 000-1 800 meter per varv. Varje tävling körs i 4 heat om 4-6 varv där poängen från de tre bästa heaten räknas ihop till en slutpoäng. Tävlingarna körs i skyddade vikar eller i hamnområden. Killar och tjejer tävlar på lika villkor.

 

Niklas Friberg,14 år, kör sin tredje säsong och rapporterar kontinuerligt i Vi Båtägare om sina duster på racingbanorna.

De går att följa på www.offshoreracing.se




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...