Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Racing - äntligen etta

slutet på juli var det dags för ett tvådagars race i Östhammar. Det kändes lite tungt när väderprognosen förutspådde nio till tretton sekundmeter under lördagen med 80 procents risk för medelvind över tio sekundmeter. Lyckligtvis förmodades vinden ligga på sydväst till väst, alltså från land, vilket innebar att det inte skulle bli så mycket vågor. Vinden i sig kan man planera för, men inte för kastbyarna som kommer med regnskurarna. Och regnskurar utlovades under både lördagen och söndagen. Trots hårt väder , var beslutet att köra med offensiva inställningar eftersom båten nu kändes viktmässigt balanserad.

 

Under förarmötet innan träningen manade tävlingsledningen till försiktighet, för att i nästa andetag säga »det kommer att slå runt båtar ute på banan i dag«. Helt riktigt! Jag hade precis sjösatt och fått grön flagg för att starta träningen när den första båten gick runt. Inga personskador som tur var, men teamet skulle få jobba rejält för att få fart på motorn innan första tävlingsheatet. Banan var en kort fyrpunktsbana med en högersväng och tre vänstersvängar. Eftersom vi bara skulle köra fyra varv per heat, gällde det att få en bra start. På med en propeller för bra acceleration. Efter två heat låg jag på en tredjeplats. Båten kändes bra så vi chansade på att flytta om vikten i båten för att öka farten. Tyvärr blev det en flopp. Jag fick fart ute på banan, men var väldigt seg i starten, vilket gjorde att jag tappade placeringar. När poängen räknats samman på lördagen hade jag lika många poäng som trean. Tyvärr hade jag någon sekunds långsammare varvtid. Det blev en fjärdeplats.

 

Under söndagen hade vinden avtagit en aning men det blåste fortfarande kraftigt. Det tuffa vädret dagen innan hade gått hårt åt skrovet. Flygturer och hårda nerslag hade slagit flisor ur steglisterna. Förhoppningen var att skadorna inte skulle påverka farten alltför mycket. Det bästa hade varit att plasta och spackla, men det skulle inte hinna torka mellan heaten. Det fick bli provisoriska lagningar med silvertejp. Nu gällde det. Efter lördagens flopp gjordes endast smärre justeringar av balansen i båten. Det visade sig att jag hade hittat helt rätt. Efter två heat hade jag två andraplaceringar.

 

Inför det tredje heatet började regnmolnen att hopa sig. Med bara en minut kvar till start började det att blåsa samtidigt som jag såg att regnet snabbt närmade sig från andra sidan viken. Plötsligt började det att ösregna och blåsa så hårt att båtarna pekade åt alla håll utom mot första bojen som skulle rundas efter starten. Efter ett par minuter upphörde regnet och trettiosekundersskylten kom upp. Det måste ha varit de längsta minuterna i racinghistorien.

 

Starten gick och jag rundade första bojen som tvåa. Efter första rakan låg jag etta. Nu verkade allt stämma. Det höll ända in i mål. Härligt, första heatsegern i GT30! Under söndagen blev det tre andraplaceringar och en förstaplacering, vilket sammanlagt gav en andraplats för söndagen. Fram till nästa tävling gäller det att fintrimma inställningarna och öka farten ytterligare. Men först ska alla skador repareras. Det är en härlig känsla att veta att förstaplatsen är inom räckhåll.

 

Text: Niklas Friberg

Foto: Kjell Friberg




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...