Trots perfekt läge på Nämdöfjärden i Stockholms skärgård, servering och solnedgång är det få som upptäckt Rögrund. Men den som trixar sig in i hamnen möter sekelskiftesatmosfär och en lycklig arrendator.
Som "bensträckare" ligger Rögrund mellan Stavsnäs och Dalarö i Stockholms södra skärgård bra till. En kort gir från stora farleden är allt en skeppare behöver göra. Ön har till och med servering med fullständiga rättigheter, vilket ofta är en god förevändning för en paus på färden. Ändå är det få båtfarare som känner till ön Rögrund. Hit kommer mest småbåtar på dagsturer från Ingarö, eller Waxholmsbåtar med öluffare. Förhållandet är lite av ett mysterium för en välbelägen ö i Stockholms omtyckta skärgård. Vana båtåkare brukar känna till pärlor. Rögrunds status som "oupptäckt" kan dock ha att göra med att ön är ganska ny som färdmål.
2006 blir det bara tredje sommaren som den är öppen för besök. Vilket i sin tur hänger ihop med att Skärgårdsstiftelsen som markägare först 2003 lyckades bli av med sin hyresgäst, ett behandlingshem, och kunde sätta tänderna i sitt nyaste projekt. Att Båtnytt lockades till besök berodde på Skärgårdsstiftelsens förnämliga lilla årsskrift Skärgårdsnatur, som kort men frestande berättade om ett riktigt skärgårdsparadis uppfört som sommarviste för en fabrikör i början av 1900- talet. Hur hade en gammal grosshandlarmiljö tagits om hand? Det var jag nyfiken på. Tillfället öppnade sig när en ny 33-fotare skulle tas på test hösten 2005 och krävde ett par timmars segling. En tur sydvart till Rögrund kändes lämpligt för att få grepp om båten, samtidigt som en tilläggning kunde passa fint som lunchpaus. "Men passa dig för grunden utanför gästbryggan", varnade Johan Ahlbom, intendent på Skärgårdsstiftelsen, som kontaktades inför besöket. Således gjorde vi en första försiktig angöring av Rögrund, seglade förbi och spanade efter de lömska bränningarna.
När vi såg dem bryta förstod vi att en tilläggning med en 33-fotare var helt omöjlig. Båten stack 1,80 meter djupt och hamnbassängen skulle bara hålla 1,40 meter enligt uppgift. Utrymmet på bryggans utsida mellan grunden och berget såg dessutom alldeles för litet ut för en tiometers båt. Alltså slackade vi och föll av ut i leden, rundade norra udden på Rögrund, tog ner seglen i lä och ankrade upp på öns östra sida. Vi provade att komma ända in till land, men fann att djupet inte räckte. I stället fick vi äntra fotobåten, en styrpulpetare, runda norra udden igen och trixa oss in i den trånga hamnbassängen. Fabrikör Kristensen Den halvknepiga angöringen kan förklara varför jag och andra båtfarare har seglat förbi Rögrund åtskilliga gånger utan att egentligen se ön. Men den som vill upptäcka skärgårdens nyaste pärla bör inte ge sig. På öns nordspets finns en vik med djup för en segelbåt. Därifrån är det tio minuters promenad ner till gästbryggan och Grundets servering. Rögrund "upptäcktes" av en fabrikör Kristensen, tillverkare av slipsar av märket Röda Sigillet i början av 1900-talet. Han såg ön, blev förtjust och lät bygga sig en huslänga en bit upp på ön.
Huset blev dock inget skrytbygge i stil med villorna på närbelägna Dalarö eller Ingarö. Han ska ha varit modest som person och byggde huset lågt, i en våning och planerade det så att huskropparna bildade en vindskyddad, solig innergård. Och givetvis med utsikt mot väster över stora farleden och i bästa solnedgångsläge. Enligt historien gick dock affärerna knackigt för fabrikör Kristensen och under andra världskriget kunde han inte betala sina anställda. Som en gest och som kompensation upplät han då huset på Rögrund åt personalen. Vilket de verkar ha gillat, historien kan berätta att både dansbana och minigolfbana fanns. Resterna av dansbanan syns förresten fortfarande vid helikopterlandningsplatsen bakom huset. Slipsfabrikör Kristensens forna stolta sommarhus blir vår första anhalt efter att ha klivit iland. En kort promenad uppför slänten leder oss dit och in i solgasset på gården.
Två kvinnor sitter vid ett av borden, läser och småpratar i sin egen värld som seden är när man har ro i kropp och själ. Vi stör inte friden, utan går in i storstugan och känner strax sekelskiftesstämningen. Golvbrädorna knarrar hemtrevligt, väggarna och taket har träpanel, fönstren är spröjsade, mitt på kortväggen tronar en stor öppen spis och gemytligt halvdunkel råder. Rummet besitter en inpyrd god trevnad och spåren av tiden som behandlingshem under 30 år är underligt nog helt bortsopade. Huset fungerar idag som gästhem och ståtar med 41 bäddar, de flesta i form av våningssängar. En titt i prislistan visar att en koj kostar blygsamma 200 kronor per natt. Egna lakan får du dock ta med i så fall. Om du dessutom vill, kan du ta in på Grundets gästhem nästan som på ett pensionat. Serveringen i Sjöstugan ordnar både frukost, lunch, middag och en kall en till den nyfångade strömmingen. För 600 kronor per dygn kan du få känna dig som en gammal sommargäst. Tanken med gästhemmet är dock att vara ett traditionellt vandrarhem med självhushållning. Ett kök med frys, mikrovågsugn och spis finns och i storstugan äter du ihop med andra öluffare och skärgårdsnjutare. "Kejsarinnan" av Rögrund Rastlösa båtfarare sugna på sevärdheter och shopping får inte sitt lystmäte under ett strandhugg på Rögrund.
Här är det naturen som är sevärd med isslipade hällar, snårig skog och äventyrliga branter inne på ön. Ett utkikstorn från andra världskrigets luftspaning går att äntra för att se fjärdarna ur fågelperspektiv. Rögrunds samlingsplats är Sjöstugan med gästbryggan. Fabrikörens gamla båthus var snett och vint när Skärgårdsstiftelsen tog över. Men i sin roll som bevarare, har man sett till att rusta upp det och inreda med en rustik servering som även har fullständiga rättigheter. Det sista är en effekt av att ön härbärgerar konferenser och fester. På matsedeln står skärgårdsprodukter som lax från odlingen på Vånö, grönsaker från Östansviks Gård på Nämdö och såklart nyfångad strömming från Gillinge. För ruljangsen på "Grundet" svarar Lotten Hjelm, Rögrunds arrendator. Hon är egentligen lärarinna, men även skärgårdsguide, småbarnsmamma och bofast på Jungfruskär ett par sjömil österut i gyttret av kobbar och skär. Hon tog sig an Rögrund 2004 efter att ha städat åt den förra arrendatorn och sedan denna gett upp, fått i uppdrag av Skärgårdsstiftelsen att sköta ön.
- Jag lockades av möjligheterna med Rögrund och vill få ön att upptäckas av fler och att utveckla utbudet. Min nisch är lågpriskonferenser, bröllop, jubileer, lägerskolor, scoutläger etc. Sådana inslag till rimliga priser är annars inte vanliga i skärgården. Rögrund kräver mycket arbete, men min man Urban Söderberg, tillsynsman på Jungfruskär och Rögrund, hjälper till. Visst blir dagarna långa, men alltid lika roliga. Det är en härlig uppgift att dona med allt på ön, att ordna och att hålla fint. Som storstadsbo och båtfarare blir Båtnytts utsände smått imponerad av Lotten Hjelm när hon berättar hur hon och andra skärgårdsmammor kör kors och tvärs för att hämta och lämna barn till skola och förskola eller för att handla. I sina små plåtbåtar med styrhytt, far de mellan skären.
- Vi är experter på logistik, skojade Lotten Hjelm om all färdplanering. När vi möts på Rögrund skiner solen, vädret är varmt, brisen fläktar lätt och sikten är god. Men hur är det att köra i frisk vind, dålig sikt?
- Det är en vanesak, jag hittar och vet var jag kan köra och var jag får sjölä. Men efter att ha hamnat mitt i en militärkonvoj i dålig sikt och båda barnen ombord i höstas, köpte jag en radar för mina sista sparpengar. Och skälet till att båten är liten är att den måste komma in i viken hemma på Jungfruskär. Skärgårdsbornas vardagsvillkor kan vara värda att reflektera över i kvällssolen på Rögrunds brygga. För sommarseglare framstår öbor som Lotten Hjelm lite som en urkraft, energiska, målmedvetna entrepenörer.
Orädda - och försiktiga med sina medel. Framöver planerar "kejsarinnan" av Rögrund en vedeldad bastu, att röja i skogen på ön och att återskapa slipsfabrikör Kristensens stigar runt ön. Om sedan grunden utanför hamnen sprängs bort, kan Rögrund bli mellanskärgårdens populäraste pärla.?
Rögrund
Läge:
Sydväst Nämdö, ost Fjärdhällan.
Hamndjup:
1,40 m.
Hamnavgift:
100 kr.Max åtta båtar.
Servering i Sjöstugan.
Gästkoj i land:
200 kr.
Arrendator:
Lotten Hjelm.Tel: 08 571 561 10.
Text: Curt Gelin
Foto: Magnus Rietz
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu