Man vet aldrig vad man träffar på i Göta kanal. Båtnytts Curt Gelin trodde han fick sällskap i slussen av en italiensk lyxputte, men ack vad han bedrog sig.
Under sommarens färd på Göta Kanals vackra vattenväg får jag och kompisen Michael ett tag sällskap av en osannolik, toppstilad motorkryssare i gammal stil. I tron att vi fått följe av en sydeuropeisk modemogul eller en nyrik ryss, provar vi första alternativet:
- Are you from Italy? ropar Michael från relingen medan vi slussar uppåt i Bergs slusstrappa.
- No, we are from Grums, kommer det snabbt tillbaka och, det ska erkännas, vi håller på att ramla baklänges av förvåning. Hörde vi rätt?
- Grums i Värmland, menar ni?
- Jajemän.
- Med den båten?
- Jajamän.
Men vad är det för båt? Och hur kan man bygga en så speciell båt vid Vänern? Den ser ju mer ut att höra hemma i lyxbåtarnas Italien. Som seden bjuder i Göta Kanal får vi följe genom slussarna och vid första bästa kafé lägger vi till för att få höra mer.
Imponerande finish
Racern visar sig heta Primadonna. Den är på hela 40 fot, ritad och byggd av Grums sannolikt galnaste båtpersonlighet - Kurt Strand. För vem med vanligt vett slår sig på att bygga en så stor och speciell racer?
- Idén att bygga speciella båtar födde jag på en strand på Kanarieöarna för sex år sedan. Som många båtmänniskor hade jag en dröm om att ta fram en egen, rolig båt. Och eftersom jag gillar gamla amerikanska bilar och båtar som Chris Craft och Riva, tänkte jag ta ett sådant koncept ett snäpp till. I grunden är jag träbåtsbyggare, har renoverat många båtar och plastat motorbåtar hemma i Värmland, berättar Kurt Strand vid kajen i mysiga Malfors.
För att testa om idén med en retrobåt i amerikansk 1940-talsstil fungerade, tog Kurt fram en 20-fotare till 2007. Den ställde han ut på Allt för Sjön där den fick ett positivt mottagande. Men hans plan var att förstora konceptet, att bygga en 40- eller 50-fotare. Genom en påkostad hemsida knöt han finansiärer till drömbåten. Problemet var bara att verkstaden hemma i Grums begränsade längden. 12 meter båt fick det bli och på ett och ett halvt år kom Primadonna till från ritning i datorn till färdig båt.
- Det går ganska fort att få fram en båt med modern datateknik och med mina egna kunskaper kunde jag ju bestämma hur den skulle se ut. Jag bordlade spantmallen med Divinycell, spacklade ytan i månader med AWL-grip och använde vinylester, specialglas och vakuum för att få en båt som tål smällar. 7 000 timmar tog bygget. I våras var båten klar och levererades till en av finansiärerna. När vi möts är Primadonna på väg hem till varvet för förvaring och komplettering med ännu fler finesser.
På sjön Viken får Kurt Strand och hans gast Niklas Nilsson visa vad Donnan kan. Med dubbla Volvo Penta IPS à 300 hk når de lätt 40 knop. Planingströskel saknas, från noll till full fart utan ändring av trimmet, och båten ser ut att gå lätt på vattnet med lite svall. Mest imponerade är vi av finishen och finesserna. Metalliclacken skiftar nyans beroende på ljuset och mahognyn är som på en antik byrå. För att inte tala om takluckan, som styrs med ett knäpp av fingrarna. Priset 750 000 euro plus moms verkar inte avskräcka. Intressenter från Mellanöstern vill ha en egen Primadonna och i vinter har Kurt fullt upp med att hitta byggare till ett antal 27-32-fotare i samma stil till köpare i Quatar. Den egna verkstaden räcker varken till eller är gjord för serietillverkning. Hur de beställningarna bärgades mitt i finanskrisen och hur det såg ut när arabiska affärsmän klev ur limon i Grums ska Båtnytt berätta om när första 25-fotaren satts i sjön. Såvida inte Kurt Strand kammar hem beställningen av en 50-fots Primadonna först ...
DATA
Primadonna 40
Mått 12 x 3,30 m
Vikt 6 300 kg
Motorer 2 x IPS 400 à 300 hk
Toppfart 41 knop
Design & tillverkning Kurt
Strand, Grums
Text & foto: Curt Gelin
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu