Håkan Södergren avslöjar ett koncept som tar 1960-talsbåten in i framtiden.
För några år sedan var båtindustrin helt ointresserad. Men när oljepriset skuttat upp och våra utsläpp av växthusgaser riskerar att dränka planeten i stormar och smältvatten från Arktis vaknar de till. I över fyra år har Håkan Södergren, som tidigare bland annat ritat skrov åt Flipper och gjort de kända Helmsman-segelbåtarna, skissat på en snål familjebåt som ska göra 22-25 knop med en hundrahästare. Båten blir en modern version av 1960- och 1970-talens berömda familjebåtar - en framtidens Albin 25.
- Bränslefesten är över. Vi behöver båtar som är lättdrivna och som folk har råd att köra med. De V-bottnar som dominerar marknaden idag kommer inte att göra det i framtiden, säger Håkan Södergren. Båten har till en början fått namnet »Ekonomibåt 01« av AYD - arbetsgruppen som står bakom projektet. Där ingår förutom Håkan Södergren även Bo Zolland, Anders Vaernéus och Lars Levin.
Båten har ett lättdrivet skrov som är långt i vattenlinjen och lättdrivet även när den är fullastad. Då ska totalvikten hamna runt 1,8 ton. Håkan Södergren vill inte avslöja exakt hur båtbottnen ser ut, men vi får reda på att den är relativt platt för att vara lättdriven, i kombination med en tung och vass stäv som skär genom vågorna. Det är en ny idé för dagens marknad, men liknande koncept har gjorts tidigare. Albert Hickman var en amerikansk konstruktör som redan 1913 ritade på sin »Sea Sled« som var helt platt och gick i 23 knop med en 30-hästare. 2002 sjösattes ett svenskt one off-bygge som hade Hickmans skrov som inspiration. Med en 40-hästars Yamaha gör den 18 knop på topp och drar 0,5 liter distansen. Håkan Södergren har, till skillnad mot konceptet från 2002, genomfört många timmars simuleringar för att hitta det optimala skrovet. Och varje liten förändring har stor betydelse för båtens bränsleekonomi. Vilken typ av motor som ska sitta i »Ekonomibåt 01« är ännu inte klart, men gruppen har tittat på Steyrs nya hybridmotor. Likaså har båten på bilderna bara en av de varianter av överbyggnader som skrovet kan komma att begåvas med.
Det finns ingen produktionsplan för »Ekonomibåt 01«, men AYD har visat upp båten för flera tillverkare. Nu är det upp till marknaden, och oljeländerna, att avgöra båtens öde.
av Paul Bogatir
Illustrationer Bo Zolland
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu