Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Peter Gilmour ersätts av Gilmours unga stjärnskott

• Match Cup Sweden, Marstrand, 2-8 juli

Peter Gilmour har kallats in som seglingskonsult av Americas Cup-försvararen Alinghi, och tvingas avstå från att delta i Match Cup Sweden. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten är att hans unga och lovande adept, Australiens nya stjärnskott i Match race-segling, Torvar Mirsky (foto), kommer till start i Marstrand 2-8 juli istället.

Match Cup Sweden, Marstrand, 2-8 juli

Peter Gilmour har kallats in som seglingskonsult av Americas Cup-försvararen Alinghi, och tvingas avstå från att delta i Match Cup Sweden. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten är att hans unga och lovande adept, Australiens nya stjärnskott i Match race-segling, Torvar Mirsky (foto), kommer till start i Marstrand 2-8 juli istället. I Americas Cup står det just nu 1-1 mellan Alinghi och utmanaren Emirates Team New Zealand. Då kallar försvararen Alinghi in mästarcoachen Peter Gilmour för att stärka upp laget ytterligare med sin expertis. Igår kväll tvingades Peter Gilmour därför att lämna återbud till start i Match Cup Sweden.

- Jag är givetvis besviken över att inte få segla i Marstrand, men jag är oerhört glad att svenska Match Cup Sweden är igång igen och stolt över att Torvar Mirsky kan ersätta mig, kommenterar Peter Gilmour, en av världens främsta Match race-seglare, som vunnit den svenska deltävlingen i World Match Racing Tour sex gånger, senast 2005, som var senaste gången tävlingen arrangerades.

Ersättaren för Peter Gilmour är hans 21 år unge adept från Perth, Australien, Torvar Mirsky, som idag är rankad nummer 35 på ISAFs världslista för match race-seglare. Gilmour har varit personlig coach till Mirsky sedan 2003 och senast på plats i januari när Torvar tog den åtråvärda segern i Warren Jones Youth Memorial Regatta i Perth.

- Torvar är en av de mycket kompetenta unga australiensiska seglarna som kommit fram i kölvattnet efter Americas Cup i Perth. Han är skicklig att hantera både båten och sin besättning på vattnet och har många kvaliteter som gör honom till ett starkt framtidslöfte i världssegling, förklarar Peter Gilmour.

Torvar Mirsky, som seglat Mirror och 49er sedan han var tio år och innan satsade på match racing, befinner sig i Valencia efter att ha deltagit i en regatta i Ryssland och är tillsammans med sin besättning oerhört entusiastisk över att få delta i Match Cup Sweden, enligt Gilmour.

- Det är ett steg i rätt riktning för honom att få segla en stor världscuptävling på den här nivån och i hård konkurrens från några av världens bästa seglare. Han har höga ambitioner och vill ju en dag segla Americas Cup, säger Peter Gilmour.

Peter Gilmour kan trots sitt engagemang i Valencia dyka upp i Marstrand till finalhelgen och har då lovat att vara expertkommentator på tävlingen.

- Ja, om allt går som jag hoppas så kommer jag till Marstrand till helgen, jag vill inte missa den här tävlingen helt.

För mer information, kontakta Lars-Ola Nordqvist, Presschef Match Cup Sweden, +46 70 689 11 20, lars@comvision.se. Bilder och information om Match Cup Sweden finns att hämta på www.matchcupsweden.com.

Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...