Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst
Gäst

Pelles nya njutning

Svensk seglings nestor Pelle Petterson har en ny båt vid bryggan hemma i Kullavik. En Maxi 1300, egenhändigt designad och utformad för att passa en passionerad seglare på äldre dar.

Text & Foto: Joakim Hermansson

Pelle Petterson behöver ingen närmare presentation i den här tidningen. När han nu gott och väl passerat de 75 är han fortfarande mycket aktiv, både som seglare och som designer. Projekten avlöser varandra i rask takt hemma vid ritbordet i villan. I sin nya Maxi 1300 har han än en gång kombinerat sina professionaliteter, och med anpassningar av standardversionen specialdesignat ett utförande som passar honom perfekt:

- Gamla Humbug XIX hade gjort sitt för mig och Irene, den var för tung att hantera, så är det bara, konstaterar Pelle om trotjänaren Maxi 140 från 1975, som inte längre ligger där på båtplatsen. Med Humbug XIX vann Pelle P Gotland Runt och seglade både Skaw Race och Admirals Cup, men sedan omvandlades den gradvis till familjebåt. Och nu är alltså gamla Humbug XIX till salu.

- Med den här nya båten tar jag istället seglingen till en ny dimension, med hänsyn tagen till att jag inte är lika rörlig och stark som förr, säger Pelle och börjar med påtaglig stolthet och entusiasm visa upp de olika funktionerna och tankarna kring båten.

- Jag har lagt lite extra krut på att kunna utnyttja alla de nya möjligheter som finns, fortsätter han.

ONÖDIGT MED SKOTSKENA

Pelle är innerligt trött på det han kallar spagetti. Han vill ha en ren båt där han slipper snubbla över en massa tampar som rullar under fötterna, en båt där han kan få undan allt överskott av linor. Och det har han ordnat, dels genom en mängd sinnrika luckor och fack där tamparna kan ledas ner och stoppas undan, dels genom att förse båten med elektriska vinschar och hydraulik som minskar behovet av långa linor med utväxling i taljor och block. I standardutförande har Maxi 1300 till exempel skotskena med travare och tysk skotning, något som Pelle egentligen tycker är onödigt när man, som han, inte ska kappsegla med båten.

- Min båt har ett enkelt storskot som leds ner till ett enda block och vidare till en kraftig elektrisk vinsch, på piedestalen i akterkant av salongsbordet. I kombination med en rejäl hydraulisk kick räcker det gott för att kunna kontrollera storseglet i alla vindar, tycker han och påpekar att bommen från Seldén är av samma extra förstärkta typ som på den egna matchracingkonstruktionen Swedish Match 40.

På båda sidorna av bommen har Pelle låtit bygga ut rostfria ställningar som har flera funktioner. Dels har seglet ett stabilt stöd att lägga sig på när man släpper ner det, dels får han ut lazy-jacks i sidled så att segelvecken blir bredare och stapeln inte så hög. Och så är de suveräna räcken när man rör sig på rufftaket:

- Att rulla in seglet i masten var ett för stort steg, det klarar jag bara inte, skrockar Pelle och fyller i att det beror på att han vill ha riktig form och akterrunda på sitt storsegel.

NÄSTAN ALLT ELEKTRISKT

Focken är också lätt att kontrollera från rorsmansplatsen, med elektrisk rulle och en skena med travare som gör den självslående. Skotet leds enkelt upp en bit i riggen, sedan ner igen och akterut igenom den kanal som egentligen är standard för storskotet, till en vinsch strax intill babordsratten. Med en knapptryckning justeras skotningen. På styrbordsvinschen, även den elektrisk, ligger storfallet. Alla fall och trimlinor leds från rufftaket ner i fack på sidorna, men det är ingen skillnad jämfört med standardversionen av Maxi 1300. I aktern har Pelle slopat förvaringslådorna som är standard på båten, för att istället kunna hänga upp gummibåten så att den slipper släpas efter. Farten är fortfarande viktig för honom, det är helt klart. Där bak finns också ankaret som släpps i från en utfällbar kran, självklart med elektriskt ankarspel för bekvämlighetens skull. I fören ökar en utfällbar bogpropeller, en Swing Thruster, manövreringsmöjligheterna, utan att nämnvärt reducera farten vid segling. Pelle har inga som helst problem att själv lägga ut från bryggan, och kan ägna sig åt att samla ihop fendrarna, för det går inte elektriskt, i alla fall inte ännu:

- Jag har en ordentlig batteribank ombord som klarar strömtillförseln genom motorgång och genom att båten ligger med landströmmen inkopplad när jag inte seglar, förklarar Pelle.

BARA ATT KÖRA

Bakom rattarna har Pelle P ordnat både sittplatser och fotstöd, vars vinkel snabbt kan justeras efter krängningen, så att man alltid sitter bekvämt. Självklart är båten också utrustad med autopilot, som kan stötta upp när skepparen behöver ge sig upp på däck eller ner i salongen för att fixa något. Och häckstaget sätts an med hydraulik på samma panel som kicken. Bara att trycka på knapparna och köra, alltså.

- Jag får inte säga att båten är en seniorversion för Irene, skrattar Pelle, men lite åt det hållet är det ju faktiskt. Och nu tycker hon att det är kul att vara med ute och segla igen! För mig själv är seglingen med en bekväm och välseglande cruisingbåt rena njutningen.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...