I lördags kväll fick seglarlegenden sitt namn förevigat i svensk seglings Hall of fame. Utmärkelsen delades ut i samband med Mästarnas Mästare i Båstad. Pelle Petterson var själv på plats och tog emot utmärkelsen: Den betyder väldigt mycket för mig personligen. Men jag tror också att det visar upp segling och profilerar sporten, säger Pelle Petterson. Pelle Petterson tog brons på OS i Tokyo 1964, silver på OS i München 1972. Men krönet på sin seglarkarriär nådde han enligt egen utsago när han erövrade VM-titeln i Starbåt 1969 tillsammans med Ulf Schröder. Att vinna VM-guld i Amerika där konkurrensen var störst var extra betydelsefullt. OS-medaljerna har en viss bismak för mig, eftersom jag var så nära att vinna guldet, berättar han för Svenska Seglarförbundet i lördags kväll. Pelle var även den drivande kraften i två av Sveriges Americas Cup satsningar. Där har han som hittills ende svensk tagit sig ända till utmanarfinalen. Han har tagit nästan ett halvt dussin VM-titlar i flera olika klasser, titlar i Europa och andra kontinenter, i bankappseglingar och till havs. Han deltog till och med på Whitbread Round the World Race. De otaliga båtar han har ritat som exempelvis Maxibåtarna har sålts i mer än 85 000 exemplar. Två av dem samlar idag några av de största SM-startfälten: 606 och C55. Hall of fame
SSF delar årligen ut ett antal utmärkelser för de främsta insatserna inom svensk segling under året. Som komplement till de nuvarande utmärkelserna instiftades även Hall of fame, det som kommer att bli den mest prestigefyllda utnämningen inom svensk segling. Till Hall of fame utnämns de som gjort Extraordinära insatser för svensk kappsegling. Utnämningarna görs vartefter det finns kandidater som lever upp till kriterierna.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu