Det första jag känner är hur vattnet strömmar in i stövlarna och gör dem tunga som bly. Att röra på benen känns ungefär som att försöka vispa sirap.
- Nu ska ni ta er upp i båten igen! ropar kursledaren Stefan Nilsson.
Jag tar sats och häver mig upp mot relingen med all kraft men det går inte. Jag kommer inte upp utan ligger kvar i vattnet, utan flytväst.
Vi befinner oss på Käringön, väster om Orust. En i vanliga fall pittoresk sommarö som lockar soltörstande fastlänningar som vill testa det salta livet. Just den här helgen känns det bättre att ön också är hemmahamn för flera av Sjöräddningssällskapets utryckningsbåtar. När vi lägger till med färjan från Hälleviksstrand i hamnen är träbryggorna regnhala och det är mörkt och blåsigt. Nästa dag är ön snötäckt och det finns inte en båt i sikte på havet.
Skrovkänsla i poolen
Här ute, i en byggnad inte helt olik de andra husen, finns en väldigt speciell pool, faktiskt den enda i sitt slag i Sverige. Vattnet i poolen är ljummet och klart, den ena kortsidans vägg har klätternät ända upp till taket och en av poolens långsidor har ungefär samma höjd som fribordet på en medelstor fritidsbåt. En reling av gummi förstärker skrovkänslan. På den andra kortsidan hänger en helikoptersimulator. I den tränar flyg- och helikopterpersonal evakuering under vattnet. Känslan av att vi är vid en övningspool för räddningskurser förstärks av de livflottar och räddningsvästar som hänger lite varstans.
Medan semesterfirarna bidar sin tid är jag och åtta andra seglare på Käringön för att gå en säkerhetskurs. Närmare bestämt ISAF Offshore Personal Survival Course. Det är en grundkurs som riktar sig till havskappseglare som seglar i tävlingar med höga säkerhetskrav som Fastnet Race och Sydney -Hobart. Men det ska sägas direkt att du behöver knappt ha varit utomskärs för att ha nytta av den här kursen. Den är gjord för havskappseglare men passar alla seglare ska det visa sig.
Efter inledande teoretiska genomgångar är det dags för oss att testa den omtalade bassängen. Vi har i förväg fått reda på att vi ska ha med oss seglarställ, stövlar och en uppblåsbar räddningsväst och nu står vi vid poolkanten, välklädda men utan flytväst.
- Hoppa i, varsågoda, säger kursledaren Stefan samtidigt som han sätter på ett undervattensaggregat som gör vattnet i poolen strömt och upprört.
Det är alltså nu vi ska ta oss upp för skrovsidan en och en. Det går inget vidare. Faktum är att vi utan hjälp av varandra och instruktioner från Stefan nog aldrig hade kommit levande upp ur vattnet om det varit på riktigt. Speciellt inte utan flytväst. Sedan följer den ena tänkvärda övningen efter den andra och det mest slående är hur okunnig och oerfaren åtminstone jag är. Hur känns det när den uppblåsbara räddningsvästen löser ut? Hur klättrar man in i en livflotte när det är mörkt och regnigt? Vilket är det bästa sättet att hålla värmen på i kallt vatten? Orkar man klättra uppför skrovsidan på en passagerarfärja? Hur hjälper man en medvetslös person i en livflotte där vattnet sköljer över en? Stefan Nilsson guidar oss genom övningarna och efter några timmar i poolen på Käringön vet jag mer om säkerhet till sjöss än de flesta jag känner, seglare och båtfolk i allmänhet inkluderade.
Slutet känns nära
Under vissa bassängövningar släcker Stefan ner ljuset, vattnet blir strömt och från den dolda ljudanläggningen hörs avlägsna helikopterljud och vi viftar desperat med armarna för att påkalla helikopterns uppmärksamhet. När sedan Stefan tar en vattenslang och sprutar iskallt vatten på oss för att simulera regn känns det som om slutet är nära. Det enda som egentligen saknas av ovädrets realiter i övningspoolen är krabba vågor och vind.
Nollgradigt vatten
Vattnet i poolen är trots allt ganska varmt så vi blir tillsagda att simulera köldchocken som blir när man faller i kallt vatten. Vi gör som vi blir tillsagda och drar häftigt efter andan och spärrar upp ögonen.
- Vill ni testa det riktiga vattnet nu?
Stefan, och den andra kursledaren Sten Edholm, säkerhetsansvarig för ÅF Offshore Race, tror nog inte att vi ska svara ja. Men det gör vi. När jag, blöt och ganska kall, med för länge sedan uppblötta fingrar och redan vattenfyllda stövlar, hoppar i det nollgradiga vattnet utanför kurslokalen behöver jag inte simulera köldchocken. Ingen av de andra deltagarna heller.
Lär för livet
När vi senare sitter med torra kläder och dricker kaffe i undervisningssalen känner vi nog alla att vi varit med om något som vi kommer ha stor nytta av. Även om ingen av oss planerar att runda Fastnet rock eller segla utanför Australien den närmaste tiden. Nu vet vi hur det känns när räddningsvästen löser ut och hur svårt det kan vara att ta sig in i livflotten. Stärkta i det sover vi gott och kastar oss ivrigt över nästa dags övningar i brandsäkerhet, men det som sätter de djupaste avtrycken är poolövningarna med livflotten. Det låter som en reklamslogan men gå en säkerhetskurs, du kommer att lära för livet.
En uppblåsbar flytväst med inbyggd sprayhuva skyddar ansiktet mot vågor och regn.
Ett sätt att hålla ihop en grupp som fallit överbord är att bilda en ring.
Att ta sig uppför en skrovsida med vattenfyllda stövlar och blöta kläder är inte lätt.
Vid hårt väder och vågor ska man försöka bilda en kedja för att hålla ihop gruppen.
Efter att gruppen fått klättra uppför en skrovsida fick vi sedan testa att hoppa ner i vattnet.
Det gäller att hålla ett tänt nödbloss långt från kroppen. Här testar Seglings redaktör Emma Hammenstig att bli upplyst.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu