Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst
Gäst

Orion håller ångan uppe

Vad har Ingrid Bergman, spöken och SVTs Otroligt antikt gemensamt? Jo, Kungliga lotsverkets ångtjänstefartyg S/S Orion, snart återställd till 1929 års skick.

Efter över tio års restaurering kan S/S Orion snart lämna kajen vid Skeppsholmen i Stockholm. Hon ser för en oinvigd inte mycket ut för världen, men efter en rundvandring ombord med Bo Thorstenson, befälhavare, eldsjäl och initiativtagare till projekt S/S Orion och museiföreningen S/S Orions Vänner, så blir man minst sagt fascinerad. Inte minst av hur livet ombord tedde sig då det begav sig.

Fartyget byggdes 1929 vid Helsingborgs varv för att tjänstgöra inom det Kungliga Lotsverket som inspektions- och arbetsfartyg. Till uppgifterna hörde att inspektera fyrskepp och lotsplatser, utföra sjömätningar och lägga ut och kontrollera bojar och prickar. Det var bara tio man i besättningen, ändå var det oerhört hierarkiskt. Kapten ombord, tillika lotsdirektör, disponerade femtio procent av boendeytan, resten av besättningen fick dela på den andra hälften.

- Ja, och så hade de skilda nedgångar för befäl och manskap. Lejdaren i fören hade helt enkelt en skiljevägg så att manskapet gick in från babord och befälen från styrbord, berättar Bo Thorstenson.

- Och det var tre mässar på fartyget. Kaptenen hade sin egen, övriga befäl, det vill säga maskinisten och styrman, hade sin och manskapet sin mäss i anslutning till sin sexmanshytt. Även hytterna utformades olika. Kaptenens hytt byggdes i mahogny, befälens i bonad ek och manskapets i furu. Kaptenen talade vidare inte direkt med manskapet utan skötte den saken via lägre befäl.

Hålla ångan uppe

I fartygets hjärta finns själva ångpannan med två eldstäder som eldas med kol från de två kolboxarna.

- Man kan ta totalt 26 ton kol ombord och på det kommer man ungefär ner till Malmö, så det är inte gratis att köra en ångbåt, berättar Bo Thorstenson. Den tvåcylindriga huvudmaskinen av typen compound driver fartyget, men det finns också ångmaskiner för drift av generator, pumpar och ankarspel.

- En ångmaskin är en lågvarvig historia. Många tror att det låter mycket i maskinrummet, men det är tyst och heller inga vibrationer när man ska lägga till vid kaj eftersom det är så låga varv på motorn och stor utväxling på propellern. Men det är varmt?

- Ja, riktigt varmt. Under gång är alla luckor öppna och luftintagen, de stora svanhalsarna på däck, riktas så att vinden blåser rakt in i dem. Det var därför ångbåtar alltid gick snabbast när det blåste, då fick man mer syre till förbränningen, lite turbo av naturen. Även nere i maskin märktes skillnaderna mellan folk och fä. Maskinisten stod lite upphöjd för att markera sin högre rang. Och när det behövdes mer kol kallade eldaren på lämparen, med lägst rang ombord.

- Det var under eldarens värdighet att gå in i en kolbox.

Spökskepp

Men hur var det nu med Ingrid Bergman, spöken och TV? Jodå, en kapten som tjänstgjorde i slutet av 1930-talet går igen. Nattetid hörs ibland steg på kommandobryggan. Även en kock som avled ombord ger sig till känna med skramlande kopparkastruller och svag doft av matos.

Ingrid Bergmans koppling till S/S Orion har med toaletten att göra. Den har nämligen suttit i en av Ivar Kreugers lustyachter där skådespelerskan var en välsedd gäst. S/S Orion har förekommit på såväl film som TV. I ett kul inslag i SVTs Otroligt antikt hade maskinistens oljekannor huvudrollen.

- För att luras lite putsade vi upp dem så mycket vi kunde och satte upp dem på salongsbordet i salongen. Man påstod att det var kaptenens tekannor, och anledningen till hålen i brickan var att om det var lite sjögång så skulle det inte synas om man spillde lite te. Och det köpte de, skrattar Bo Thorstenson.

 

Bo_Thorstenson.jpg

Bo Thorstenson på kommandobryggan, som 1961 byggdes in. Dessförinnan fanns inte radarn och man stod ute

för att kunna se bra. Foto: Åsa Bonthelius

salong_orion.jpg

Lotsdirektörens tjusiga salong har restaurerats efter originalritningarna från 1928. Foto: Bo Thorstenson

 

bricka_orion.jpg

De upputsade oljekannorna. Foto: Åsa Bonthelius

toa_orion.jpg

Toaletten som bland andra Douglas Fairbanks och Greta

Garbo tronat på. Foto: Åsa Bonthelius




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...