När vi första gången stötte på denna smått genialiska konstruktion låg det närmast till hands att misstänka att det var någon ingenjör med för mycket fritid som varit framme. Att den gråvita gummihojen var snickrad i ett garage och nu med konstruktörens goda vilja skulle slå världen med häpnad. Vi kunde inte haft mer fel.
Sealegs 6,1 RIB är utvecklad av Sealegs International Limited, ett dotterbolag till det börsnoterade Sealegs Corporation Limited med huvudkontor i Auckland, Nya Zeeland. Återförsäljarledet på drygt 30-talet dealers är spritt över hela världen. I Norden är det än så länge bara Rogaland Marine i Norge som säljer båtarna.
Konceptet med de landgående båtarna lanserades redan 2004. I dag har man sex modeller för fritids- och yrkesbruk, dels denna drygt sex meter långa rib med traditionella tuber, dels en modell som är metern längre och bygger på samma teknik. Vidare har man en modell med vad man kallar D-tubes. Det är helsvetsad krage i aluminium. Dessa tre modeller finns sedan i ett mera yrkesmässigt utförande. Kunderna är allt från fritidsskeppare till räddningstjänster.
Skroven byggs i aluminium för att ge stadga åt de uppfällbara hjulen. Tuberna är av hypalon och innerlinen i GRP. Inredningen är den gängse på båttypen och allt känns mycket gediget byggt. Tyvärr är det i standardutförande lite snålt med dynor och bekväma ryggstöd. Allt sådan återfinns i den välsaltade tillbehörslistan. Mer om den nedan.
För framdrivningen i vattnet hänger det i aktern en Evinrude 115 E-tec. Det ger 37 knop på topp och trots det tunga arrangemanget med de tre hydrauldrivna hjulen beter sig Sealegs precis som vilken sexmetersrib som helst.
Sealegs 6,1 är minstingen och tänkt som ett alternativ till den vanliga familjeribben. Visserligen ser båten med sina grovt mönstrade däck mer ut som en månbil från Nasa, men den är i praktiken mycket enkel att hantera.
Såväl hjulens fällbara armar som själva drivningen sker med hjälp av hydraulik. Toppfarten på landbacken är tio kilometer i timmen oavsett om det lutar uppför eller nedför. Sealeg klarar en lutning på 33 nedför och 25 grader uppför. Den tar sig över hinder som stenar eller kuperad terräng på upp till 30 centimeter. Hydrauliken drivs av en Honda-motor på 24 hästkrafter. I standardutförande har man bara drivning på bakhjulen.
En tur på sjön är inte mer komplicerad än så här: Packa i allt du ska ha med dig och kliv i. Med ett reglage sköter du drivningen av hjulen. Fram, neutral eller back. Styr gör du med den vanliga ratten. Kör ner i vatten. Då utombordarens rigg och kylvattenintag är nere i vattnet startar man den. Fortsätt köra tills hjulen inte längre bottnar. Fäll upp dem och gå över till snurrans reglage och kör i väg som vanligt. Väl ute på böljan är Sealegs en följsam och sportig rib som med sina 21 grader i bottnen bjuder på en angenäm upplevelse även om sjön är stökig. När du sedan tröttnat på att åka omkring och dra ögon åt dig styr du mot närmsta strandkant. Fäller åter ner hjulen som när de får bottenkänning körs framåt. Stäng av utombordaren och innan du vet ordet av står du på torra land. En barnlek.
Man har från tillverkaren även tagit fram en specialanpassad trailer. Den tillåter dig att ensam köra upp Sealegs på vagnen med hjälp av hjulen. Naturligtvis går det även att ta båten på en vanlig båttrailer.
Så långt är detta en solskenshistoria lite för bra för att vara sann. Vi har det där med priset som är smolket i bägaren. Prislappen för Sealegs 6,1 RIB med en 115 hästars Evinrude börjar på 680 000 norska kronor. Det är 795 600 svenska. Då är båten i stort sett helt ren på utrustning. Plockar vi det nödvändigaste från listan över extra utrustning såsom fast vindskärm, hamnkapell, servostyrning, stereo, ryggstöd och dynsats i fören får man lägga på drygt en hundring till. Vill man sedan ha den specialbyggda trailern kan vi avrunda till miljonen jämnt. För en sexmeters rib?!!
Man är inte blyg när man presenterar prislistan på sin hemsida. Vill man ha drivning på alla hjulen kostar det knappt hundra tusen extra. För en oljekylare till hydrauliken, som man får hoppas inte är nödvändig, rycker man av dig ytterligare 55 000 kronor. Så där fortsätter listan.
Sealegs är absolut något av det ballaste som kommit på senare år och har definitivt tagit båtåkandet till ytterligare en nivå.
På tillverkarens hemsida skriver man att dessa hjulförsedda elefantpessar med fördel lämpar sig som tenderbåtar till yachter. Ligger man på redden i någon västindisk lagun kan man ju alltid ta jollen till restaurangen och detta utan att ens bli blöt om fötterna. Visst har man en poäng där och inte drabbar det någon fattig heller. Har man råd med en mega-yacht lär man inte gråta över någon extra miljon för att kunna göra en frapperande entré utanför nattklubben. Kan ni se bilden? Hur ägaren iförd skepparkavaj, vita skinnskor och skärmprydd mössa rattar in vid trottoaren. Leder sitt bijouteritäckta damsällskap ned för stegen och överlämnar nyckeln till "James", som får äran att parkera ditt färdmedel bland andra Ferraris, Lambos och taklösa tyska sportbilar.
Att Sealegs mycket väl skulle fungera som sportfiskebåt i den svenska fjällvärlden ter sig självklart. Men bilden av en fiskare med flugspö, lårhöga gummistövlar och en gummibåt parkerad på fjällsjöns strand känns lite avlägsen.
Hur som helst. Sealegs är en förbenat häftig produkt med en prislapp helt i paritet med sin ballhetsfaktor. Smakar det så kostar det.
Info Rogaland Marine, Norge
Glöm bergskilar och ankare. Enklare än så här blir det inte att "lägga till" vi favoritön. Sealegs klarar ett upplut på 25 grader och kupering på upp till 30 centimeter. Med den prestandan finns det många hällar och stränder att parkera båten på.
Hjulens länkarm och drivning sker med hydraulik. En 24 hästars Honda-motor matar hydralpumpen. Med alla tre hjulen i luften är det snurran från Evinrude som tar vid. Det ger10 km i timmen på land och 37 knop i vattnet.
Kolla videoklipp på Youtube!
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu