Efter ett vinteruppehåll är nu den svenska Victory Challengeutmaningen igång igen.
Världens bästa matchracingseglare, Russel Coutts från Nya Zeeland, besökte Sverige under båtmässan "Allt för sjön" nu i mars. Glädjande var att ta del av hans påpekande att det syndikat med mest pengar aldrig har vunnit Louis Vuitton Cup. När Nya Zeeland med Russel Coutts som skipper på "Black Magic" besegrade amerikanska "Young America" med Dennis Conner i 1995 års America's Cup-final hade de en budget som var mycket lägre än de flesta syndikats.
Ändå slog de knockout på hela gänget. En tröst för tigerhjärtan eftersom Victory Challenge knappast hör till de rikaste syndikaten. Under vintern har det ryktats om svårigheter att få sponsorer och när några i laget utnyttjade 180-dagarsgränsen skapade det oro i lägret. America's Cup-regeln säger nämligen att om man har varit anställd mer än 180 dagar i ett syndikat så får man inte anställas av något annat syndikat.
Nu har det dock trillat in pengar och laget börjar ta sin slutliga form och ordningen är återställd. Och Victory Challenge- gänget kan koncentrera sig på det som är viktigt - att utnyttja erfarenheten som finns i laget. - Erfarenheten gör att man vet vad som ska prioriteras.
Med en stor budget blir man lätt splittrad och satsar pengar på allt möjligt.
Med en liten budget tvingas man koncentrera sig på de viktigaste bitarna, säger Stefan Rahm som är den som tillsammans med Johan Barne är de enda som seglat alla 92 matcher med "Örn" och "Orm", Victory Challenges båda båtar från senaste utmaningen 2003. Stefan hela tiden på den tunga posten som taktiker.
Helikopterperspektiv
- Det gäller att lära av misstagen från förra utmaningen, menar Stefan. Ett av dem var att man litade så hårt till båt nummer två, Orm, att man inte jobbade tillräckligt med Örn för att få den ännu snabbare.
Alla var övertygade om att Orm, när den kom, skulle visa sig snabibare. Den övertygelsen gjorde att man optimerade Orm på alla sätt, bäst segel, rigg etc, när det var dags för testseglingar. Man ville så gärna att Orm skulle vara bättre att man inte såg riktigt objektivt på resultaten.
Örn fick aldrig en rejäl chans.
Dessutom blev Orm klar väldigt sent. -
Ska man ha en andra ny båt vill det till att man har tid att testa den, menar Stefan. Och att man aldrig slutar förbättra den båt man har. Det är också oerhört viktigt att ha helikopterperspektiv och gärna anlita någon kunnig person som inte är fullständigt involverad i projektet utan kan se skeendena lite från ovan.
Läget nu är att båtarna byggs om enligt America's Cup-regeln version 5, som innebär djupare köl, mindre bulb och mer segel. En liten turboupplaga av version 4 alltså.
Under tiden börjar träningen komma igång i Valencia. Till att börja med i två Swedish Match 40-båtar som är utmärkta att träna matchracing i.
- De är så lika man kan komma en America's Cup-båt även om de är betydligt mindre, menar Mattias Rahm, bror till Stefan och strateg ombord.
Semifinalplats
Den stora frågan för alla är dock om det är möjligt att komma ifatt försvararen "Alinghi" från Schweiz som förra året var i en helt annan liga än de övriga.
De gick 4-5 båtlängder snabbare per kryss. En fartskillnad som är mycket svår att komma ifatt. Ändå är det inte mer än 15/100 sekunder på ett 100- meterslopp.
Stefan är dock optimist.
- Alla kommer att närma sig och kan någon komma ifatt fartmässigt kan Alinghi få det svårt. Utmanarna har hela tiden fått segla i väldigt täta dueller och därmed tränat upp matchracingtekniken. Alinghi har varit överlägsna och bara stuckit iväg. Deras matchracingträning blir därmed lidande. Jag tror att italienska "Prada" kan bli mycket farliga. De har visat en enorm skicklighet i manövrarna. Får de samma fart som Allinghi blir det tufft.
Om Victorys chanser tror Stefan:
- Kommer finansieringen på plats, den viktiga balansen mellan seglarna och designteamet hittas och minst en ny konkurrenskraftig båt kan byggas. Ja, då tror jag en semifinalplats i Louis Vuitton Cup är realistisk, avslutar Stefan Rahm, som trivs mycket bra med Victory Challenge-gänget och tycker det är ett lagom stort projekt där man kan vara med och påverka i stället för att bara vara en kugge i hjulet som i de stora projekten.
Huruvida Stefan kommer att vara med som aktiv i år och nästa år när Lois Vuitton Cup sätter igång i maj 2007 står än så länge skrivet i stjärnorna. Han har sitt jobb som förbundsdirektör och sportchef på Svenska seglarförbundet, vilket förstås kräver hela hans tid.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu