Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Nyheter i hetaste laget

Tyska Bavaria jobbar för högtryck. Två nya båtar och en ny ägare har just presenterats. Båtarna träffade vi på Mallorca där det också rådde högtryck.

För många år sedan skrev jag en annons med rubriken »Det krävs ett hav för att det skall bli en Fjord«. Det var en liten elakhet främst riktad mot båtbyggarna i de småländska och gästrikiska skogarna. Den gången var Fjord Europas största båttillverkare med båtar ritade av legendarer som Jan Herman Linge och Eivind Amble. Tyvärr tog sagan slut när den norska cementindustrin tänkte tjäna pengar på fritidsmarknaden. Idag är tyska Bavaria (nyligen uppköpt av riskkapitalbolaget Bain Capital) Europamästare på motorbåtar över 25 fot. Och det trots att man startade tillverkning så sent som 2000 - segelbåtarna började man med redan 1978. I år räknar man med att sälja runt 4 000 båtar totalt, varav närmare 1 000 är motorbåtar. Inspiration till motorbåtarnas framfart har man hämtat inte bara från havet och segelbåtarna. Det är långt från fabriken i Giebelstadt till närmaste havsstrand. Desto närmare är det till Bayerns stoltheter Audi och BMW. Bavarias framgångar bygger på hi-tech och löpande bandet i tillverkningen. Därför räcker det med 600 medarbetare, den största engelska yachttillverkaren har 4 000.

 

Bavaria bygger idag motorbåtar från 27 till 42 fot under namnet Bavaria Sport. Några yachter handlar det alltså inte om och det finns inte en enda toppbrygga i serien, också det en förklaring till den rationella produktionen. Löpande bandet passar inte så bra för trevåningsbåtar. Alla Bavarias båtar är konstruerade av teamet J & J, vilket uttytt betyder Jakopin & Jakopin, den slovenska designbyrån som är en av Europas största. Bröderna Japec och Jernej Jakopin har också andra strängar på sin lyra, fungerar ungefär som Porsches designbyrå i Stuttgart, där man ju formger också klockor och andra sköna ting. Bröderna började sin formgivarbana på Elanfabriken i Bled, där Ingemar Stenmarks skidor tillverkades. Ny ägare till Bavaria, efter grundaren Winfried Herrman, är sedan försommaren 2007 en internationell finansgrupp som har ägarintressen även i Bombardier Recreational Products, det vill säga Johnson, Evinrude och Sea Doo.

 

Bavarias svenska generalagent är Fabola & Bavaria i Stavsnäs i Stockholms skärgård. Företaget leds av »gamle« segelbåtskonstruktören Bernt Lindquist och hans söner Andreas och Calle. Segelbåtarna har man sålt sedan 1978? Och motorbåtarna har man marknadsfört från starten 2000. Bavarias ambition är att sära på agenturerna för segelbåtar och motorbåtar. Det har man gjort på de flesta håll i Europa. Men Fabola & Bavaria lär man inte röra så länge företaget säljer närmare 10 procent av hela tillverkningen av både motor- och segelbåtarna. Bavaria är också starkt i Norge och Finland. Man får räkna ihop hela försäljningen runt Medelhavet för att besegra Norden. För att slippa det svenska sommarrusket provkörde vi årets Bavaria-nyheter i Palma på Mallorca. Där har man en »summer camp« för handlare, press och kanske också för kunder som behöver värme och solsken för att bestämma sig. Det dåliga sommarvädret i Nordeuropa gjorde att många sökte sig dit för tester och provturer. Att Bavaria tycker att aktiviteten är viktig visade sig av att försäljningschefen själv, Mike Reuer, ledde övningarna. Många ryckte i nyheterna och vädret var lite för bra för avancerad provkörning. Men nu på sensommarens flytande båtmässor här hemma finns möjligheten att testa i lite mer normal väderlek.

HÄR ÄR NYHETERNA VI KÖRDE

Bavaria 33 Sport ersätter den tidigare 32 Sport och finns i två versioner, den andra heter Sport 33 HT. Det handlar om ett helt nytt skrov, alltså inte bara om en fot till. Skrovet är både bredare och har högre fribord, vilket ger generösare utrymmen ombord än hos föregångaren. Layouten är den vanliga: hytt i fören med dubbelbädd, salong med pentry samt wc med dusch om styrbord och usoffa och bord om babord, en mittkabin på tvären med två kojer som med iläggsskivor får king size-mått. Akterut en sittgrupp, ett rymligt soldäck och badplattform. 33:an är byggd för maximalt åtta personer enligt CE-märkningens kategori B (näst högsta).

 

Listan på valmöjligheter och tillbehör är lång och motorvalet kan stå mellan bensin och diesel, alltid med dubbelmontage. Testbåten var utrustad med dubbla VP D3, vilket säkert blir vanligast. Dubbla bensin-V8:or på 320 hästkrafter styck är i häftigaste laget. Men med tyska ögon sett är det ju en sportbåt. Båten gick som man förväntar sig av en Bavaria. En feljusterad trimindikator gjorde dock att vi fick lita till varvräknaren för att få det perfekta gångläget. Precis som man gjorde förr. HT-versionen fanns inte på plats men dyker förhoppningsvis upp till flytande båtmässorna. Bör vara intressant för den svenska marknaden, inte minst efter den här sommaren. Måtten 10,40 x 3,45 meter. Vikt 5,8 ton. Med nya Bavaria 37 Sport har man tagit fram ersättaren till både 35 Sport och 38 Sport. En tuff uppgift som man har lyckats väl med. Resultatet är nämligen, tack vare ökad bredd och högre fribord, en båt med en 40-fotares mått i allt utom den felande längdmetern. Layout och funktion är densamma som hos nya 33 Sport men anpassat för maximalt tolv personer. Antalet kojer är dock fyra precis som hos 33:an. En viktig nyhet, som sänker priset med närmare en halv miljon kronor jämfört med Sport 38, är att IPS-dreven har bytts ut mot vanliga duoprop. Det gör ingen skillnad prestandamässigt och för många känns det säkert tryggare. Medelhavet är djupt, men det är inte skärgårdarna. Man kan välja bensin-V8:or på 320 hästar styck eller VP D4 på 253 hästar eller D6 som levererar 303 hästkrafter på varje drev. Testbåten var utrustad med det senare alternativet, och vi nådde lätt samma siffra i knop som båten är lång.

 

Precis som hos nya Sport 33 finns också en HT-version. Den fanns dock inte på plats vid provkörningen. Lite synd, eftersom vi annars hade kunnat söka skugga under den stängda takluckan. Måtten är 11,95 x 3,99 meter. Vikt 8,5 ton. Bavaria 33 S med dubbla Volvo Penta D3 à 190 hästkrafter kostar 1 622 660 kronor, HT-versionen med samma bestyckning går lös på 1 819 803 kronor. Bavaria 37 S med dubbla Volvo Penta D6 på 260 hästar är prissatt till 2 019 989 och HT-versionen med samma motorer kostar 2 297 168 kronor.

Bavaria Sverige

 

Text. Jan Larsson

Foto: Arkiv




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...