Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Gäst
Gäst

Nybryggt kaffe på minuten

• Kokkaffe. De flesta jag känner har pulverkaffe i sitt segelbåtsskafferi. Visst bryggs det kaffe på traditionellt vis också, men vid sjögång och allmän trötthet är pulverkaffet oslagbart. Nu har det kommit en utmanare. Growers Cup är en bryggpåse med 25 gram malt kaffe. Allt du behöver göra är att hälla 0,5 liter varmt vatten i påsen, vänta fem minuter och sen hälla upp ett par koppar nybryggt kaffe.

Kokkaffe. De flesta jag känner har pulverkaffe i sitt segelbåtsskafferi. Visst bryggs det kaffe på traditionellt vis också, men vid sjögång och allmän trötthet är pulverkaffet oslagbart. Nu har det kommit en utmanare. Growers Cup är en bryggpåse med 25 gram malt kaffe. Allt du behöver göra är att hälla 0,5 liter varmt vatten i påsen, vänta fem minuter och sen hälla upp ett par koppar nybryggt kaffe.

Ja, så enkelt skulle det kunna vara. Det sägs inget om hur svårt det är att hälla i det varma vattnet i påsen, särskilt när det gungar, eller att det är helt omöjligt att, utan sax, få upp pipen där kaffet ska hällas ut. Kaffesmaken är det absolut inget fel på, men 20 kronor för en påse ger ett kilopris på 800 kronor, att jämföra med en vanlig burk Néscafé som kostar ungefär 250-400 kronor kilot hos min Ica-handlare. Nä, i mitt båtskafferi får pulverkaffet fortsatt förtroende.

Growers Cup finns i flera smaker och kan köpas på till exempel Naturkompaniet.

www.growerscup.se

Text & foto: Emma Hammenstig
Testerna är gjorda av Segling, www.segling.biz

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...