Den har redan fått smeknamnet minifolkan. 69 år efter att den Nordiska Folkbåten presenterades kommer nu en uppföljare som har inspirerats av originalet.
MF-båten, så heter den nya Folkbåten som delar mycket själ och hjärta med förlagan från 1941. Men det är ingen kopia som nu ser dagens ljus, utan en moderniserad variant som ärvt de vackraste detaljerna från originalet.
- När hon kommer seglande så kan man först tro att det är en folkbåt, så hon delar mycket utseendemässigt med sin föregångare, konstaterar Sture Sundén, konstruktör till MF-båten och son till den Nordiska Folkbåtens och IF-ens skapare Tord Sundén.
TÅL EN GRUNDSTÖTNING
Stävkurvan, akterspegelns lutning och rodrets utseende är lånat från den gamla Folkbåten, liksom riggens proportioner. Men MF-båten är ingen direkt nedskalning av originalet utan har fått en egen undervattenskropp med plattare botten som ger henne en bra stabilitet. Traditionen med lång köl, även om utseendet modifierats, har också förts vidare, vilket gör båten kursstabil och ganska tålig för grundkänningar. Till skillnad från flera andra dagseglare som dykt upp på senare tid så har man med MF-båten lyckats hålla nere priset. Båten levereras seglingsklar med Seldénrigg för 285 000 kronor. Men då är den också ganska avskalad rent utrustningsmässigt invändigt. MF-båten gör verkligen skäl för epitetet dagseglare. Vi hittar förvisso två kojer om vi kikar in i ruffen men det finns varken pentry, kyl eller toa ombord.
- Vi har lyckats med en väldigt rationell produktion och även skalat bort saker som tar lång tid i produktionen. Vi har avstått från saker som teakdäck och lackad mahogny, berättar Sture Sundén.
SEGLINGEN I FOKUS
Båten är tänkt att locka folk som tröttnat på den stora apparaten kring skötsel och hantering av sin 40-fotare och vill gå tillbaka till något som är lätthanterligt och där seglingen är i fokus. Enligt uppgift ska MF-båten segla alldeles utmärkt på bara storen och med några enkla handgrepp revas storen fem kvadratmeter . Den nästan 600 kilo tunga ballastkölen i kombination med skrovutformningen gör också att båten känns mycket stadig. Lätthanterligheten går även igen när det gäller att få båten i och ur vattnet. Båtens vikt på 1 200 kilo plus ett centrumlyft gör att man kan hantera den med en ganska liten hamnkran. Masten har ett gångjärn i foten så man fäller och reser den lätt på två personer utan kranhjälp.
Text: Jens Augustinsson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu