Greenline Hybride är ytterligare en nyutvecklad miljöbåt. Nu är elmotorn på plats för att stanna.
Årets båtmässa i Hamburg var så tråkig att Vi Båtägare åkte hem efter en dag. På minneskortet hade bara en båt fastnat: Greenline Hybrid. Den är å andra sidan en stor nyhet som visar vägen för kommande elbåtar.
Båten kan gå i 3 knop med den energi som kommer från solcellerna på taket. I praktiken innebär det att du kan köra i evighet i solsken. Utvecklingen av solpaneler går snabbt och siffrorna ger en fingervisning om vad framtidens elbåtar klarar av. Med ren batteridrift går den 20 distans i 5 knop (vilket ger en tur på fyra timmar). Dieselmotorn laddar batterierna och driver också båten framåt. Med en 65-hästars VW-motor gör båten 10 knop, och med en 165 hästars diesel närmare 15 knop. Batterierna, som ger 240 amperetimmar vid 48 volt, laddas även med landström.
Till skillnad från Nimbus nya planande elbåt är Greenline en deplacerande båt som är mest energieffektiv i farterna 0-15 knop. Skrovet kallas superdeplacerande och ska gå snabbare än sin egen skrovlängd, trots att det är deplacerande. Sanningshalten i det påståendet kommer vi att undersöka vid testtillfälle. Det bästa av allt är att Greenline redan finns på den svenska marknaden och premiärvisas av Bavaria Sverige på Allt för sjön i mars.
Fakta
Greenline Hybrid
Längd 10 meter
Bredd 3,5 meter
Maxfart elmotor 6 knop
Standarddiesel 10 knop
Diesel tillval 15 knop
Deplacement 4 500 kilo
Bäddar 5 stycken
Pris 1 287 000 kronor
Paul Bogatir
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu