Norsk båtindustri är i sämre skick än den svenska. Tre tillverkare har gått i konkurs, och fl er kan följa.
De ekonomiska tecknen visar att det går dåligt för norska tillverkare. I Norge fick krisen tydlig form i juli 2008, då Scand flaggade för konkurs. Beskedet kom som en överraskning, bara två veckor tidigare hade vd Tor Egil Baardsen deklarerat att produktionen gick på högvarv för att arbetarna skulle kunna ta semester. Men sedan Baardsen fängslats för skattebrott var konkursen ett faktum. Scand följdes av Askeladden, som trots flera års god försäljning inte hade pengar nog att fortsätta produktionen av sin nya Commuter-serie. När delägaren Brunswick inte ville skjuta till fler kronor, gick bolaget i konkurs.
SENAST I RADEN är Vaagen, en mindre tillverkare av flybridgebåtar. De hann precis lansera den nya modellen Vaagen 40, men klarade efter två års förlust inte av att gå vidare. Många andra tillverkare, bland annat Windy, Ibiza, Nidelv, Marex, Joda, Skibsplast och Viknes, har sagt upp eller permitterat stora delar av arbetsstyrkan. Viksund har stora skulder och begärdes i konkurs, men ligger nu i förhandlingar med fordringsägarna. Varför går det så dåligt för de norska tillverkarna?
- Vi har förstås drabbats av lågkonjunkturen. Men sanningen är att många båtbyggare utvecklade nya modeller i rasande tempo under högkonjunkturen, i tanke att konkurrera med utländska storbyggare. Sett i efterhand var det oklokt, man borde ha sparat pengarna istället, säger Erlend Prytz på de norska båttillverkarnas organisation Norboat.
NORGE GICK PÅ kort tid från högkonjunktur med snabbväxande byggsektor till lågkonjunktur. Samtidigt bromsade grannländernas ekonomi in i spåren av USA:s finanskris. Resultatet blev att både den inhemska marknaden och exportmarknaden för båtar föll på samma gång.
- Förra gången den ekonomiska krisen drabbade Norge var 1987. Då var det fortfarande högkonjunktur i Sverige och Tyskland, vilket innebar att Saga, Skibsplast, Windy och alla andra fortfarande kunde exportera båtar och på så vis klara sig. Det kan de inte idag, för krisen har slagit samtidigt mot hela Norden, säger Erlend Prytz. Idag ser han få ljuspunkter för industrin.
- Jag tror att 2009 blir sämre än 2008. Det innebär stora problem för många tillverkare, säger Erlend Prytz.
Text: Mikael Mahlberg Foto: Arkiv
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu