Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
siteadmin
siteadmin

Nomineringar - Årets Segelbåt

  • Det blev ändringar i nomineringarna sedan artikeln kom oss till handa. Därför är den nu uppdaterad, igen, och härmed kommer:

     

    De nominerade till Årets Segelbåt 2014/2015 i Sverige är:

     

    Prestandaklassen

    Arcona 380 - Svenskt drag

    Seascape 27 - Kompakt sport

    Luffe 3.6 - Magisk möbel

     

    Familjeklassen

    X-Yachts Xc 35 - Volym och välgång

    Jeanneau Sun Odyssey 349 - Fart och finess

    Dufour 310 Grand Large - stor och liten

    Benetau Oceanis 35 – Komfort efter behov

     

    Storbåt/lyx

    Jeanneau Sun Odyssey 509 - Elegant snygging

    Oceanis 55 – Avant-garde cruiser

    Amel 55 – Annorlunda lyx

Prestandaklassen

 

Prestanda.Arcona.380.jpg

Arcona 380 - Svenskt drag

Inspirerade av framgångar har Arcona Yachts sjösatt en ny hot 38-fotare efter sina ideal superbra prestanda och hög byggkvalitet. Stor segelyta balanseras av tung köl och tilltagen bredd, varför varvets motto "bett på kryssen" kan klaras med råge. Inredningen är kontinentstor, men klassisk med flott mahogny och lackade durkar. Förtjänsterna nominerar Arcona 380.

Data:11,28 x 3,80 m. Vikt 6 850 kg. Segel 86,43 kvadrat. Varv: Arcona Yachts.

Pris 2 437 000 kr.

 

 

Prestanda.Seascape.27.jpg

Seascape 27 - Kompakt sport

Kappseglare som kroknat på stora båtar, men inte vill släppa sitt bänd efter pockande prestanda, bör bli bönhörda i nya slovenska prestandabygget Seascape 27. Med hårdpackat, stumt vakuumlaminat, låg vikt och mycket segel med extra akterrunda på storen, har båten alla förutsättningar att slå fartrekord på distansseglingar. Enkelt inredd - mest väderskydd, men likväl ovanligt väl hopsatt, är attribut som leder till nominering i prestandaklassen.

Data: 7,99 x 2,54 m. Vikt 1 150 kg. Importör: Seascapenordic.

Pris 700 000 kr.

 

 

Prestanda.Luffe.3.jpg

Luffe 3.6 - Magisk möbel

Slankt är snabbt. Det vet danske mästerbåtbyggaren Oluf Jörgensen efter fler segrar än någon minns för hans Luffebåtar. Men fart är inte allt, nya Luffe 3.6 är en möbel med magisk kvalitet, vakuumbyggd för låg vikt och inget sparat på utförande och utrustning. Vilket för med sig att priset framstår som högt. Först när båtens standard värderas förstår goda seglare vilken ovanlig båt de ser.

Data: 11,00 x 3,16 m. Vikt 5 300 kg. Segel 64 kvadrat. Varv: Luffe Yachts.

Pris 1 960 000 kr.

 

 

Familjeklassen

 

Familj.Xc.35.jpg

X-Yachts Xc 35 - Volym och välgång

Dansk satsning i en klass som länge dominerats av svenska kvalitetsbyggen. Med vindruta, rejält deplacement, god bredd, höga fribord och rymd markerar varvet att deras nyaste är en präktig seglare. Dubbla rattar, rejäl rigg och fördelaktigt pris, dikterar också juryns beslut att nominera detta välseglande bygge.

Data: 10,36 x 3,52 m. Vikt 6 540 kg. Segel 65,4 kvadrat. Importör X-Yachts, Sverige.

Pris 1 900 000 kr

 

 

Familj.Sun.Odyssey.349.jpg

Jeanneau Sun Odyssey 349 - Fart och finess

Franske stjärnkonstruktören Marc Lombard fick landets ledande båtvarv att ta ut svängarna i denna nya 10-meters/34 fots familjebåt. Med negativt språng, låg sluttande överbyggnad, dubbla rattar, dubbla roder och mer segel än förr, vänder sig Sun Odyssey 349 till familjer svaga för båtar med pigga prestanda till bra pris. Nytänkandet och priset får juryn att fastna för vad som verkar vara ett nytt steg i klassen rymliga cruisers.

Data: 9,97 x 3,44 m. Vikt 5 350 kg. Segel 55,3 kvadrat. Importör Navigare Yachts.

Pris 870 750 kr

 

 

Familj.Dufour.310.jpg

Dufour 310 Grand Large - stor och liten

Receptet med väldig bredd, öppen akter höga fribord, dubbla roder, dubbla rattar på en 31-fotare beställde Dufourvarvet i La Rochelle. Men för linjerna, skarpa slag, rutor i skrovet och den långa, låga överbyggnaden med smal mörk ruta, svarar italienska esset Umberto Felci. Han såg också till att få in så stor volym invändigt att Dufour 310 vill göra anspråk på titeln världens största lilla båt.

Data: 9,14 x 3,02 m. Vikt 3 493 kg. Segel 35,49 kvm. Importör Gåshaga Marina.

Pris 890 000 kr.

 

 

Benetau Oceanis 35 – Komfort efter behov

Då komfortbehovet växlar med hur båtar ska användas, kom franska Beneteau på greppet moduler. Konceptet vann framgång och till nya Oceanis 35 som också finns som dagseglare med öppen inredning, toalett och kojer, weekender med pentry och som cruiser med tre hytter, bord och vanliga tillbehör. Lågt baspris, stilig interiör ska fresta familjer.

Data: 9,97 x 3,70 m. Vikt 5 207 kg. Segel: 65,7 kvadrat. Importör: Oxelösunds Båt & Motor.

Pris 1 037 000 kr.

 

 

Storbåt/lyx

 

Jeanneau Sun Odyssey 509 - Elegant snygging

Storbat.Sun.Odyssey.509.jpg

Utseende må vara en småsak, men Sun Odyssey 509 tål att titta på. De relativt låga friborden, den raka stäven, den präktiga aktern och den iögonfallande överbyggnaden med mörk ruta, ger intryck av elegans. Under däck möter väldiga utrymmen i fyra eller fem kabiner, smakfullt möblemang och mycket ljus från skrovrutor och takluckor.

Data: 14,98 x 4,69 m. Vikt 13 900 kg. Segel 115 kvadrat. Importör Navigare Yachts.

Pris 2 800 000 kr.

 

 

Oceanis 55 – Avant-garde cruiser

Rätt för bekväm segling är Oceanis 55, ny i Sverige och i frontlinjen designmässigt med avant-garde design och mäktiga mått. Denna franska cruiser har radikala linjer med slag, dubbla roder, utdraget fartfrämjande förskepp. Invändigt finns en elegant touch med ljusa och mörka ytor, stora rutor. 3-5 hytter, 2-4 toaletter ger plats för stora sällskap.

Data: 15,99 x 4,96 m. Vikt 16 900 kg. Segel 139 kvadrat. Importör: Oxelösunds Båt & Motor.

Pris 4 324 000 kr.

 

 

Amel 55 – Annorlunda lyx

Sedan 1968 har franska Amel byggt långfärdsbåtar efter samma recept – särdeles robusta med djup mittsittbrunn, styrplats under tak, kollisionsskott och fasta räckverk runt däck. Nya 55:an är moderniserad och även seglingsegenskaperna med hjälp av linjesäkra Berret-Racopeau. Öppen layout med designkänsla utmärker den lyxiga, ljusa inredningen.

Data. 17,30 x 4,99 m, Vikt 24 000 kg. Segel 151 kvadrat. Importör: Gåshaga Marina.

Pris 12 000 000 kr.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...