Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst
Gäst

Niels Jeppesen & X-50

Ifjol firade danska X-Yachts 25-årsjubileum. Segling träffade grundaren, huvudägaren och designern Niels Jeppesen när han visade upp den nya X-50 på Mallorca. Han är stolt över vad man åstadkommit sedan starten, och gör ingen hemlighet av att satsningen på kvalitet och design ska fortsätta: - Våra kunder har även den där sista miljonen som behövs!

SEGLING TRÄFFAR NIELS JEPPESEN vid en pressvisning av två sprillans nya X-50 vid Real Club Nautico i Palma; den ena en mer cruisingbetonad variant med grundgående köl, rullbom och läckert mörkblått skrov, den andra en vit racingupplaga med djupare tremeters köl och kolfiberrattar. Jeppesen berättar att han nyligen anställt en ny vd för varvet, Lars Netterström, som nu kommit in och ser på verksamheten med friska ögon: - Utan honom hade vi inte kunnat utveckla oss lika mycket, säger Jeppesen och ger ett exempel. - Lars säger att vi måste berätta och vara öppna med alla de detaljer som tillsammans utgör vår kvalitet, så att folk förstår varför våra båtar kostar mer än andra. Många av dessa detaljer har redan kopierats av konkurrenterna, men då får det sporra oss att komma på ännu fler och bättre speciallösningar, ler han och demonstrerar hur sprayhooden ligger nerfälld och försänkt i samma nivå som däcket, med ett blixtlåsförsett kapell över.

170 ANSTÄLLDA I HADERSLEV

Som ansvarig för varvets designavdelning har Niels Jeppesen ett tiotal medarbetare på ritkontoret till sin hjälp och totalt sysselsätts 170 personer på X-Yachts i danska Haderslev. Omsättningen landar i år någonstans mellan 350 och 400 miljoner svenska kronor och ett drygt 20-tal X-50 bidrar så här långt till den. Niels Jeppesen förklarar att man aldrig kommer att priskonkurrera med sina båtar, utan här är det andra värderingar som gäller: - Våra kunder har även den där sista miljonen som behövs, konstaterar han med ett leende och visar runt bland finesserna i den blå X-50 som samma dag levereras till den nya ägaren, en pensionerad spansk bankdirektör. Spanjoren berättar att han tidigare hade en X-442 som han var väldigt nöjd med, och att han beställde sin X-50 efter att ha sett de första ritningarna på båten. Han verkar inte alls bekymrad över att journalister från Danmark, Sverige och Tyskland ska trampa runt i hans nya, fina båt, utan är snarare stolt över att få visa upp den. När hamnpersonalen är klara med den sista tvättningen och finputsningen kastar vi loss. Bogpropellern, som hissas helt in i skrovet när den inte används, morrar i fören och vi manövrerar smidigt ut ur hamnen för segling på Palmabukten.

KLARAR STORM OCH SJUMETERS VÅGOR

De fl esta vinscharna är elektriska så hissningen av 77 kvm storsegel är inte något problem. Tanken är att båten ska kunna seglas av bara ett par personer, men spanjoren tar för säkerhets skull hjälp av en heltidsanställd skeppare. Sjöbrisen fyller i efter ett tag och i sju meter per sekund kryssar vi i nästan åtta knop, med drygt 35 graders vinkel mot vinden. Jeppesen styr själv den vita racingversionen som seglar intill oss, och de drar självklart ifrån. Djupare köl biter bättre och den kanar inte lika mycket i sidled som vår båt. Men det är en fröjd att stå till rors vid en av de rostfria 110-cm läderklädda rattarna - båten svarar direkt på roderutslag och känns bara en aning lovgirig. X-50 går snabbt och smidigt genom slagen och när den elektriska vinschen spinner på som en nöjd katt hinner den precis få hem genuan på den nya bogen. Gennakern hissas i sin strumpa, som sedan dras ner med en lina, och den fyller då perfekt direkt. Båten kränger till en aning och skjuter fart. Drygt tio knop når vi under samma vindbetingelser som tidigare, och det är en härlig känsla att försöka surfa på den framförvarande båtens häckvåg. På öppen bog är de båda versionerna av X-50 betydligt mer jämspelta och det blir en tuff fight tillbaka mot hamnen. Det nästan 200 kvadratmeter stora förseglet ökar trycket på ratten, men det djupgående rodret klarar även ganska brant skärning fint och båten seglas med god balans. X-50 är ju CE-märkt och godkänd för oceangående seglats med tolv personer ombord, vilket innebär att den ska klara sju meter höga vågor och vindar med stormstyrka.

SKA TÅLA GRUNDSTÖTNING I DRYGT NIO KNOP

I botten av alla X-Yachts finns den galvaniserade bottenram som laminerats in i skrovet för att ta upp lasterna från mast, köl och vant. Den ska tåla 2G, motsvarande ett stopp från 9,5 knop till stillastående på 60 centimeter, och kan också användas för centrumlyft av den 12,4 ton tunga båten. Runt kölen, rodret och vid infästningarna för däcksbeslagen är skrovet byggt i kraftigt enkellaminat, men i övrigt används 25-30 mm Divinycell som distansmaterial. Kölen är av järn med blybulb och alltihop är täckt med glasfiberarmerad plast. En annan säkerhetsdetalj är att styrsystemen till de båda rattarna kan användas oberoende av varandra, så om den ena skulle fallera har man åtminstone den andra kvar. X-50 är en drömbåt, ouppnåelig för de allra flesta, och ännu har ingen sålts i Sverige. Johan Delin hos importören Sune Carlsson Båtvarv AB säljer ett tiotal X-Yachts per år, men han tror att antalet kommer att öka när den nya och för vanliga seglare mer överkomliga entypsklassen X-35 kommer till våren: - Den har många av designlösningarna gemensamt med X-50 och de andra båtarna i den nya linjen, säger Johan Delin och ser fram emot lanseringen.

 

Fakta X-50

L ö a 15,24 m

L v l 13,14 m

Bredd 4,28 m

Djupgående 2,4, 2,7

eller 3 m

Vikt 12,4 ton, varav

5 ton i kölen

Storsegel 77 kvm

Genua 178 kvm

Självslående fock 52 kvm

Genua 3,62 kvm

Gennaker 194 kvm

Motor 75 hk

Grundpris 6,6 miljoner kronor, med normal utrustningsnivå (teakdäck, bottenmålning, 3DLsegel från North, navigationspaket etc) cirka 8 miljoner kronor. Återförsäljare Sune Carlsson Båtvarv AB, 08-717 04 64,

x-yachts.se

 

 

TEXT & FOTO: JOAKIM HERMANSSON




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...