Vintern är tuff, men i stället för att gnälla medan båten vilar under duk kan du använda tiden till att bättra på dina navigationskunskaper.
Båtkörkortet drar ut på tiden, men det är ingen ursäkt för att inte skaffa sig ny kunskap. Att göra Fartygsbefäl klass VIII är en av de roligaste kurserna man kan gå. Men den allra roligaste kursen heter ”Framförande av snabba fartyg” och arrangeras av bland annat Spectre Marine, som även utbil-
Kursen baseras Farlighet, Kurs) utvecklat svenska marinen. Navigation i hög fart handlar dels om att veta var man är, men också var man INTE är eftersom det är svårt att hinna ta ut en exakt position i hög fart. Allt börjar vid skrivbordet, där man lägger ut rutter i raka ledben i ett sjökort med så liten skala som möjligt. I så stor utsträckning som möjligt försöker man styra efter synliga märken i naturen, i stället för att gå på kurser - allt för att vara säker på att man befinner sig på rätt ledben. Den som navigerar gör noter som man lämnar av till en förare under färden. Så här kan det låta i båten när navigatören styr enligt GSFK:
• Nästa styrbord
• Girpunkt, tvärs bortre udden klockan tolv.
• Styrmärke, trea röda stugön klockan två.
• Farligheter, utstickande tremeterskurva vid girudden noll till tre. Vid för sen gir bränning.
• Gå till kurs 145°
Det låter som rappakalja, men när man studsat runt några timmar i 45 knop bland grynnor och skär blir det helt tydligt att den militära navigationen och språket fungerar. Även i kolsvart mörker med endast radar som hjälpmedel. Kanske verkar det idiotiskt att köra så här med familj och vänner på väg ut till sommarstugan, men om du ska ge dig in i ett gytter, typ Stora Nassa i Stockholms skärgård, för första gången är det skönt att kunna ta fram ett navigationssätt som fungerar även om man kör i okända vatten.
Men kom ihåg att det kräver att du har papperssjökort i båten, för en navigator har inte en chans att hänga med i de här farterna när det börjar bli trångt i farvattnet. Möjligtvis klarar SeaCross dyraste system av det, men då får du punga ut med 130 000 kronor. Bättre då att lägga 10 000 kronor på att få ny kunskap.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu