Få av de stora båttillverkarna i Europa har vågat släppa in akterruffen i stugvärmen. Norska Marex har gjort det, och banne mig - det funkar.
De senaste 25 åren har det bara varit flybridge för hela slanten på familjebåtar/sällskapsbåtar. I början på
1980-talet blev det högsta mode med en liten terrass på rufftaket dit man fick ta sig via en smal stege. En vansklig färd. Terrassen var liten och fick inte överbelastas, då blev det katastrof. Efter hand som båtarna blev större växte terrassen till en rejäl veranda, utrustad med soffor, dinette, drinkpentry och grill. Och som alla verandor fick den tak och en rejäl trappa i stället för stege.
AKTERFUFFEN, otroligt populär här uppe i Norden i synnerhet, lades i malpåse - begravd för gott, som det verkade. Orsaken var att den stängde vägen ut till badbryggan. Ursprungligen en smal list där man balanserade vid förtöjning och efter doppet. Efter hand blev den en meterdjup balkong försedd med dusch, fenderställ, ankarstuv och med plats för jollen. Akterruffen försvann och ersattes av en smart minihytt under sittbrunnsdurken. På niometersbåten en klaustrofobisk historia lagd på tvärs, men alltmer hyttlik ju större båten blev. Så låg landet när bröderna Espen och Thomas Aalrud funderade på framtiden för några år sedan. Deras 35-fotare, som fanns i öppen och salongsversion, hade några år på nacken. Det logiska draget var att lägga på några fot och förse den med
flybridge. Knappast ett genidrag, snarast en dödskyss. Ännu en 37-fots flybridge. Vem bryr sig om den? I stället grävde bröderna där de stod, och fann Marex 32 Friendship, en akterruffad, halvplanande snipa, ritad av Alf Jensen som sjösattes 1975 (i produktion till 1990).
EN STOR och duglig familjebåt. Värd att uppdatera? Eller en återvändsgata som kostar dyra utvecklingspengar? De tog en titt ut mot omvärlden och fann att akterruffen var övergiven. Om ingen satsat på ett akterligt boende de senaste 20 åren, var det liktydigt med att alla jakthundar till marknadsförare funnit spåret iskallt? Är den en galenpanna som satsar tio miljoner norska kronor på en död marknad ... eller ett geni?
Läs hela Lasse Genbergs test om Marex 370 ACC i Vi Båtägare nr 3 som du finner i butik nu!
FAKTA
Längd 11,37 meter
Bredd 3,50 meter
Vikt 6,5-7,0 ton
Bränsle 650 liter
Vatten 300 liter
Gråvatten 180 liter
Fart 28/25 knop
Motor Volvo Penta D6-435, 435 hk
Pris 3 604 000 kronor
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu