Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Gäst
Gäst

Något stort är på gång

Få av de stora båttillverkarna i Europa har vågat släppa in akterruffen i stugvärmen. Norska Marex har gjort det, och banne mig - det funkar.

 

De senaste 25 åren har det bara varit flybridge för hela slanten på familjebåtar/sällskapsbåtar. I början på

1980-talet blev det högsta mode med en liten terrass på rufftaket dit man fick ta sig via en smal stege. En vansklig färd. Terrassen var liten och fick inte överbelastas, då blev det katastrof. Efter hand som båtarna blev större växte terrassen till en rejäl veranda, utrustad med soffor, dinette, drinkpentry och grill. Och som alla verandor fick den tak och en rejäl trappa i stället för stege.

 

AKTERFUFFEN, otroligt populär här uppe i Norden i synnerhet, lades i malpåse - begravd för gott, som det verkade. Orsaken var att den stängde vägen ut till badbryggan. Ursprungligen en smal list där man balanserade vid förtöjning och efter doppet. Efter hand blev den en meterdjup balkong försedd med dusch, fenderställ, ankarstuv och med plats för jollen. Akterruffen försvann och ersattes av en smart minihytt under sittbrunnsdurken. På niometersbåten en klaustrofobisk historia lagd på tvärs, men alltmer hyttlik ju större båten blev. Så låg landet när bröderna Espen och Thomas Aalrud funderade på framtiden för några år sedan. Deras 35-fotare, som fanns i öppen och salongsversion, hade några år på nacken. Det logiska draget var att lägga på några fot och förse den med

flybridge. Knappast ett genidrag, snarast en dödskyss. Ännu en 37-fots flybridge. Vem bryr sig om den? I stället grävde bröderna där de stod, och fann Marex 32 Friendship, en akterruffad, halvplanande snipa, ritad av Alf Jensen som sjösattes 1975 (i produktion till 1990).

 

EN STOR och duglig familjebåt. Värd att uppdatera? Eller en återvändsgata som kostar dyra utvecklingspengar? De tog en titt ut mot omvärlden och fann att akterruffen var övergiven. Om ingen satsat på ett akterligt boende de senaste 20 åren, var det liktydigt med att alla jakthundar till marknadsförare funnit spåret iskallt? Är den en galenpanna som satsar tio miljoner norska kronor på en död marknad ... eller ett geni?

 

Läs hela Lasse Genbergs test om Marex 370 ACC i Vi Båtägare nr 3 som du finner i butik nu!

 

FAKTA

Längd 11,37 meter

Bredd 3,50 meter

Vikt 6,5-7,0 ton

Bränsle 650 liter

Vatten 300 liter

Gråvatten 180 liter

Fart 28/25 knop

Motor Volvo Penta D6-435, 435 hk

Pris 3 604 000 kronor




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...