Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Nästa innesport - jetski?

Motocross i sjötappning är på väg att bli het. Och inne.

 

Det som i dagligt tal kallas Jetski är vattenskotrar som man kör stående. Det var den som var svenskarnas första bekantskap med vattenskotern i mitten av 1980-talet. Ystra entusiaster tog sig några för djärva svängar utmed badstränderna med de nya »sjömopparna« som väsnades och störde. Och vi vet hur det gick. Sedan dess har mycket hänt och nu, fyra år efter det att förbudet hävdes, är det en mer sofistikerad ståmaskin som frekventerar våra vatten och mer ansvarsfulla förare som bemästrar dem, och intresset ökar stadigt.

 

Inte minst på tävlingssidan. När sporten förbjöds 1994 försvann i stort sett alla möjligheter till träning. Det var svårt att få tillstånd för tävlingar, vilket naturligtvis gjorde att de flesta tröttnade. Men sedan 2003 har tävlingsintresset stadigt ökat och Sverige börjar åter få en tävlingselit av internationellt hög klass. En av de mest framgångsrika svenska förarna är Rickard Jönsson, regerande svensk mästare på Jetski, det vill säga ståmaskinsklassen. Han har kört vattenskoter i femton år och tävlat de senaste tre åren för Jet Ski Club Stockholm. Liksom många andra som tävlar har han en förflutet som motocrossförare. Det är ingen dum bakgrund. Sporterna liknar varandra i mångt och mycket. I stort sett samma teknik krävs för att ta kurvor och höga hopp.

 

För att hålla sig på topp krävs att den mesta fritiden ägnas åt träning och tävling. För Rickards del blir det tävlingar i stort sett varje helg. »Ofta blir det att lasta skotern på släpet, köra några hundra mil, meka, köra tävlingen, sova i bilen, köra de hundra milen hem och upp och jobba på måndagen. För att hålla sig på topp krävs även ren styrketräning. Bara att hålla sig kvar på maskinen i 70 knyck eller mer i gropig sjö kräver starka nypor «, förklarar Rickard. Vintersemestern består av självfinansierat träningsläger, till exempel i italienska Ravenna, som är något av en metropol för vattenskotersporten. Ingen sponsrad lyxtillvaro alltså. Än så länge.

 

Säkerheten är en stor fråga vid tävlingarna. Med åren har säkerhetsbestämmelserna blivit allt strängare. Krosskador och benbrott förekommer när ekipagen kör ihop i rundningarna. Men trots att Rickard under den korta säsongen tävlar så intensivt har han råkat riktigt illa ut endast en gång då en medtävlare körde på honom bakifrån och orsakade krosskador på höften. Med dessa erfarenheter är också Rickard noga med att betona säkerheten: »På tävlingar gäller minst våtdräkt, ryggskydd, hjälm, skor och flytväst, men höftskydd rekommenderas! Nästa år blir det obligatoriskt.« I Runaboutklassen, det vill säga de tyngre sittmaskinerna, är det krav på benskydd.

 

DET FINNS FYRA TÄVLINGSKLASSER I »SVERIGE CUP I JET SKI«:

Ski Stock - standardmaskiner (cirka 73 hästkrafter) med begränsade modifierings- och trimningsmöjligheter.

Ski Open - maskiner med mindre begränsningar (cirka 120-160 hästkrafter).

Ski Junior - förare mellan 13 och 19 år.

Ski Debutant - nybörjarklass för alla som vill prova på Jet Ski-racing.

 

Debutantklassen har tillkommit för att de som bara vill prova inte från början ska behöva investera i proffsmaskiner. Tre tävlingar är obligatoriska innan man kan avancera. Men om man fortfarande känner sig osäker kan man få fortsätta som debutant säsongen ut och samla sina resurser och erfarenheter innan man ger sig ut i hetluften. Antalet förare är begränsat till 20 i varje heat för att minska olycksrisken. 98 procent av alla olyckor inträffar vid rundningen av första bojen, innan fältet har spritt ut sig. Banorna består av cirka 20-50 bojar som tar en minut att köra runt, och ett heat tar 10-12 minuter beroende på klass. Utvecklingen går mot längre och snabbare banor i takt med att maskinerna utvecklas.

 

Ståmaskinerna är avsedda för tävlingsbruk, vilket tillverkarna framhåller i sin marknadsföring. Kawasakis formulering angående 800SX-R lyder: »Endast för tävling. Denna vattenskoter är en tävlingsmodell. Användning av maskinen bör begränsas till anpassade områden eller evenemang. Specifika krav för användning, försäljning och återförsäljning kan finnas på vissa marknader. Kontrollera de lokala riktlinjerna före försäljning och/eller användning.«

 

Hjälm eller inte? Åsikterna går isär. En del hävdar att hjälmen eller dess skärm kan hugga tag i vattnet och därigenom orsaka skador. Andra med erfarenhet av att falla av i 60 knop utan hjälm kan berätta att trumhinnorna inte är byggda för den omständigheten. Avgör själv, men inom tävlingsvärlden är hjälm ett krav.

 

NÄR OCH VAR GÅR TÄVLINGARNA?

Maj

4-6 Italien. Europatour 1.

26 Florö, Norge. Norska cupen 1.

 

Juni

9 Mandal, Norge. Norska cupen 2.

15-16 Himos, Finland. Finska cupen och Nordiska cupen 1.

29-30 Fagernes, Norge. Norska cupen 3 och Nordiska cupen 2.

 

Juli

6-8 Zandvoorth, Holland. Europatour 2.

14 Ljusdal, Sverige. Svenska cupen 1.

20-22 Portugal, Mirandela. Europatour 3.

28 Falun, Sverige. Svenska cupen 2.

 

Augusti

3-4 Eidsvoll, Norge. Norska cupen 4.

10-11 Henån, Sverige. Svenska cupen 3 och Nordiska cupen 3 (finaler). 17-19 Antwerpen, Belgien. Europatour 4.

25 Bergen, Norge. Norska mästerskapet.

 

September 8-9 Årsunda, Sverige. Svenska cupen 4 och Svenskt mästerskap (söndag).

14-16 Frankrike, Disneyland. Europatour 5.

 

TÄVLINGSSUGEN? HÄR FINNS KLUBBAR OCH KONTAKTER

 

JET SKI CLUB STOCKHOLM

Kaj Nyqvist www.jetskiclubsthlm.tk

 

ORUST JET SKI KLUBB c/o VRAB Vatten & Rörteknik

Håkan Borgström 0304 397 11,

070 558 78 71

hakan@vrab.nu

www.ojk.se

 

FALU JET RACING CLUB

Anders Eriksson 0702 84 91 94

www.fjrc.se

 

GÄVLE JET RACING CLUB

Robert Södergren 026 12 22 25

www.gjrc.tk

 

LJUSDALS JET RACING CLUB

c/o Tony Larsson

Landsfiskalsvägen 3

820 40 Järvsö

 

ÖREBRO KUMLA JET RACING CLUB

Suzette Alpmark 070 603 27 93

suzette.a@home.se jetracing.mine.nu

 

SUNDSVALLS AQUA CROSS CLUB

Richard Sandberg 0692 200 50

 

Text: Stefan Ivanowski

Foto: Mathias Södergren

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...