Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Gäst
Gäst

Mycket muskler i Düsseldorf

Trots finanskollapsen visar båtbyggarna upp allt de har i Düsseldorf.

Det är helt sjukt. Ett enormt fartyg står uppallat inomhus.

- Gå fram och ställ dig under bulben, säger Micke och plockar fram kameran. Båten är en Drettmann Bandido 90, och den är nästan 30 meter lång och mer än 15 meter hög. Och då har jag inte räknat med pallarna. Jag får svindel här under skrovet. Drettmann hävdar att affärerna går bra trots finanskrisen. Mässgrannen Ferretti som har mindre båtar men större monter har det inte lika lätt. Finanskrisen har slagit hårt mot dem, och när investmentbanken Lehman Brothers likviderades försvann marknaden för lyxyachter under 100 fot som genom ett trollslag.

Mikael och jag går upp en våning och ser de tomma utrymmena i mässhallen. En skämtare har skrivit Hilfe, som betyder hjälp, med småsten på en av de tomma platserna. Vi lämnar hallen med jättebåtarna och känner oss genast mer hemma. I de andra hallarna serveras en hel del nyheter. Bavaria lanserar sin 46-fotare Deep Blue, Frauscher har en ännu finare variant av 686 Lido, och deras 909 Benaco har fått VW:s nya V8 på 350 kusar. Visst är det svårare att kränga båtar, det märks. Men branschen har inte tappat sin uppfinningsrikedom.

Text och foto Paul Bogatir och Mikael Mahlberg

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...