DREV OCH MOTORER. På Scandinavian Boat Show premiärvisade Yanmar det nya drevet ZT350 som passar deras BY- och LP-serier av dieselmotorer. Drevet är hyd rodynamiskt och har en ny typ av hydraulisk koppling för smidig växling och precisionsgjutna kuggar för att förlänga livslängden, plus motroterande propellrar för att maximera accelerationen och för stabil kurshållning. Drevets stora roderdimension sägs ge goda manövreringsegenskaper på båtar med både enkel- och dubbelinstallationer. Passar motorer upp till 350 hk och finns i utväxlingar 1.65, 1.78, 1.97 eller 2.18. Installationsdimensionerna är detsamma som motsvarande drev på marknaden. Vikt, inklusive propellrar, är 112 kg. Pris ej fastställt.
Yanmar har också kommit med en ny lättviktsdiesel. Den sexcylindriga 6CX530 väger bara 855 kg (torr vikt). Yanmars ingenjörsteam har försett den med ny common rail-teknik där de driftsviktiga givarna som vevaxelgivare och kamaxellägesgivare är dubblerade, vilket gör den säkrare. Förutom det nya insprutningssystemet har man också tagit fram ett nytt hydrauliskt backslag, KMH70. Motorn är på 530 hk och har samma dimensioner som sin föregångare, höjd 933 mm, längd utan backslag 1 340 mm och bredd 886 mm. Pris ej fastställt. Både drev och motor levereras våren 2009.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu