VINTERHAMN.
Långfärdsseglaren Milo Dahlmanns nya stålbåt "Artemisia II" har nu nått vinterhamnen i Stockholm efter en säsongs testseglingar, bland annat på Höga Kusten i Norrland. Senaste stoppet var genomgång på anrika Mälarvarvet. Siktet är nu inställt för avsegling mot Antarktis år 2009 - ett år senare än beräknat. - Efter den otrevliga överraskningen förra året då båten blev mycket dyrare än vad jag räknat med så har jag fått ny kraft, inte minst genom ett idogt sparande, säger Milo Dahlmann.
Under säsongen har hon testat och förbättrat sin båt på flera punkter, bland annat har en barlast av flyttbara blytackor ökat möjligheten att trimma båten och minska eventuell lovgirighet. Motorn som trilskades i början har fungerat bra. Milo blev en historisk svensk långfärdsseglare när hon åren 1997-1998 i det närmaste rundade Sydamerika i sin Bianca 27:a "Artemisia". Hon seglade sedan ensam från Kuba till England via Azorerna men hade besättning på de övriga etapperna, en total seglad distans på cirka 30 000 sjömil. Ett trasigt vindroder stoppade hennes försök att nå målet - Antarktis.
Nya båten är konstruerad av Rolf Modig, Långedrag Marin, och byggd i stål i Lettland av företaget Stars. Inredningen är byggd i Estland. Alla kontakter har skötts av företaget Lomac i Göteborg som har skrivit kontrakt med de baltiska företagen. Båtens mått är längd 9,95 meter, bredd 3,33 meter. Segelyta storsegel 26,0 kvadratmeter, genua 34,2 kvadratmeter och fock 11,0 kvadratmeter. Pris cirka 1,3 miljoner kronor.
Text och foto: Anders Öhman
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu