När Michael Schmidt på 1990-talet tog över ett konkursat varv i forna Östtyskland, hade han redan drivit segelbåtsproduktion i mindre skala tidigare. Numera har Hanse Yachts fullt moderna produktionsfaciliteter och bygger drygt 600 båtar i år. I höst börsnoteras bolaget och målet är ännu fler leveranser framöver...
VID EN TITT PÅ HISTORIEN bakom det nu så framgångsrika Hanse Yachts framträder fl era kopplingar till Sverige. Inte minst hos grundaren och frontgestalten Michael Schmidt själv blir det tydligt, när vi i samband med provsegling slår oss ner för fi ka och en pratstund: - Hej, hur har seglingen varit? Fint väder idag i alla fall, välkomnar han mig på svenska, visserligen med en markant brytning, men ändå. Det visar sig att Schmidt strax innan han fyllde 20 år bodde en kort period i Göteborg, där han arbetade för Stena Line. Med hjälp endast av sin svenska fl ickvän och en tysk-svensk ordbok lyckades han lära sig de 300 ord som, enligt honom själv, ska vara tillräckliga för att kunna föra en normal konversation: - Men grammatiken är jag inget vidare på, erkänner han skrattande och vi fortsätter samtalet på engelska istället.JUDEL/VROLIJK MED FRÅN START
Michael Schmidts uppgift hos Stena Line var att assistera vid lastning och lossning på linjen Göteborg - Kiel. Men han var inte riktigt nöjd med hur arbetet fungerade, utan skissade på sina egna lösningar av den komplicerade logistiken. Någon lyckades väcka företagsledningens intresse för förslagen, och Schmidt belönades med 10 000 D-mark för sin insats - en smått fantastisk summa för en yngling på den tiden. Numera världskände designern Rolf Vrolijk och dennes parhäst Friedrich Judel, som ligger bakom bland andra America's Cup-segrande Alinghis båtar, har han känt sedan tonåren. 1981 utvecklade de tillsammans ett tyskt one-offbygge för Admiral's Cup, och Schmidt plöjde ner Stenapengarna och lite till i Schwarz båtvarv i Wedel utanför Hamburg. Med 7/8-delsrigg och epoxikonstruktion var de före sin tid och säkrade tredjeplatsen i Admiral's Cup, trots två mastbrott och nattliga reparationer.APHRODITE 29 BLEV HANSE 291
Det stora genombrottet för Hanse Yachts dröjde till sommaren 1993 med Hanse 291, som prissattes till häpnadsväckande låga 44 444 D-mark på den efterföljande Hanseboot-mässan. Fyra veckor efter att Michael Schmidt hade tagit över det konkursade östtyska reparationsvarvet i Greifswald, med rötter tillbaka till träbåtsproduktion redan 1361, kunde första båten tack vare svenske båt byggaren Bent Elgaard tas i bruk. Den skulle följas av närmare 500, varav de första 30 såldes redan på mässan. Men Hanse 291 var egentligen en svensk Aphrodite 29, designad av Carl Beyer: - Först ville Carl ha 500 D-mark per båt, men sedan fi ck jag loss rättigheterna och formarna för ett engångsbelopp på 15 000 D-mark istället. Det ångrar han nog idag, myser Michael Schmidt. Nästa Hanse kallades 331 och emanerade ur Finngulf 33, men inte förrän 1999 lanserades den första helt egenutvecklade båten - Hanse 371 - som såldes i 400 exemplar: - 1999 började vi importera Hanse och det var med 371 som försäljningen tog fart, minns Anders Johansson på Bryggan i Väst på Marstrand, svensk agent som sedan dess svarar för en tiondel av Hanse Yachts försäljning.EPOXI I SERIETILLVERKNING
Att Michael Schmidt är en starkt drivande och tongivande kraft i Hanse Yachts framgår inte bara av broschyrmaterial och offi ciella beskrivningar, utan märks också tydligt i hans egen kommunikation och framtoning. Han berättar exempelvis om sin egen provsegling av den nya 53-fotaren när den lanserades, och frustrationen han upplevde när den inte kunde segla fortare än den betydligt mindre 411:an. Förklaringen var tyngden av all extra utrustning: - Ju större båt desto mer extrautrustning vill ägarna plocka på, samtidigt som de ändå önskar att just deras båt ska vara snabbare än mindre båtar. Ekvationen går inte riktigt ihop, och det var när jag insåg detta som jag bestämde att vi skulle börja erbjuda båtar i epoxi, säger Schmidt och påpekar att de blir både lättare och styvare: - Ungefär som på snabba bilar, skrattar han. Hanse 370 blev i fjol den första serietillverkade båten med epoxiskrov, mot ett tillägg jämfört med traditionellt skrov på dryga 70 000 kronor. Sedan dess erbjuds fl era av varvets större modeller med epoxiskrov, och mellan en tredjedel och hälften av kunderna väljer det alternativet.KVALITETSSÄKRING
Michael Schmidts uppfattningar är bestämda och han levererar snabbt och tydligt klara svar på mina frågeställningar kring produkter, produktion och inriktning. Som när jag ifrågasätter kvaliteten och får en lektion om att kvalitetssäkringsinstitutet Germanischer Lloyd ungefär varannan månad är på besök i fabriken för att kolla så att allt går rätt till, och utöver detta gör 20 - 30 besök hos underleverantörer och återförsäljare. Eller när jag undrar över efterservicen och han konstaterar att det är först när man fått pengarna som arbetet verkligen startar. När jag frågar om andrahandsvärdet får jag också en lång utläggning, som kortfattat går ut på att det hålls uppe eftersom man bara säljer båtar till privatpersoner och inte till charterföretag som efter ett par år är tvungna att bli av med sina sönderseglade båtar till dumpade priser. En och annan leverantör får också en släng av den Schmidtska sleven: - När Seldén fick kontrakt med Bavaria blev de för arroganta och vi andra var inte viktiga längre, så då valde vi Sparcraft istället, hävdar han exempelvis.ÖKANDE PRODUKTION
Det står visserligen helt klart att Hanse Yachts inte har ambitionen att bli något toppsegmentsvarv, men att man ändå vill försöka erbjuda de prismedvetna kunderna fl exibilitet och individuellt anpassade lösningar. Ett exempel är att Hanse Yachts lämnar ett visst utrymme i elrören ombord, så att ägaren själv kan göra efterinstallationer av elektrisk utrustning utan att behöva riskera kabelbränder eller krypströmmar. Det kommande året ska produktionen öka till 850 båtar i Greifswald, men tanken är ändå att klara sig med ett skift. Hanse Yachts har köpt hälften av norska Fjord och svarar för hela deras produktion och framtagning av nya modeller. Och under hösten ska bolaget börsnoteras i Tyskland. Det ligger nog något i det som Michael Schmidt säger - att han ser solen gå upp och ner, och arbetar däremellan...
TEXT & FOTO: JOAKIM HERMANSSON
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu